Hekri Startet 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2023 Har en eldre Simrad Anritsu radar (skjerm) som snart må vike plass for noe nyere som viser fysiske og faktiske objekter på skjermen. Spørsmålet er om selve radarantenna ute med kabelen kan kobles til, og vil fungere sammen med, nyere plotter - Garmin - Raymarine - Simrad eller annet (som ikke er kjøpt enda)? Utstyret er antakelig fra båten var ny i 1998. Har ikke fått sjekket om det er NMEA 2000 kabling mellom disse nå, men antar at det er det. Det står ikke noe merke eller produsent utenpå selve radar-antenna ute, men det må antas at det er Simrad. Noen som har utført "stuntet"? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Okkaby Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Kan jeg aldri tenke meg. Er vel fra lenge før radar ble digital. Du kan ikke kjøre analog radar inn på moderne digitalt system. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Benji Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Nei Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Du kan i hvertfall glemme 'samarbeide' med Garmin. Garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Den er grei. Da blir det alt nytt. Med eller uten radar. Navigasjonssystemet er tross alt en stor del av båten og dens bruksverdi. Med Garmin 4010 oppe og gule sider og papirkart nede, er båt i regnvær ikke akkurat en nytelse. Men hvilket merke og type er valgets kval..... Alle funksjoner og data skal ihvertfall inn på skjermene. Skal prøve å lage en prosjekttråd når prosessen begynner å ta form... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
blekkulf Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Du kan jo bygge på GPSMAP 4010 du allerede har? Finnes en del brukt på Finn å få tak i, er en GPSMAP 4010 til salgs for 2500kr. En nettverkskabel mellom disse gjør at du kan dele kart blant annet. Den støtter også digital radar. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 @blekkulf , dette har vært (og er) under utredning. https://baatplassen.no/i/topic/172769-hvordan-koble-til-en-ekstra-skjerm-til-en-eksisterende-garmin-gps-map-4010/ Gammal båt. Gammalt opplegg. Gamle kabler. Ikke lagt opp særlig fremtidsrettet. Mulig det vil funke ok. Men bare de siste 4 - 5 årene har båtelektronikk utviklet seg myye. Og sikkert langt forbi det opplegget jeg har i båten. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Garmin 4000- serien snakker sammen over Ethernet og NMEA. Det er ikke noe særlig hokus pokus. Systemet deler uten videre radar, AIS, kart etc. Så lenge du ikke går ut over 4000-serien. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Men @Hulda, radaren jeg har blir vel vrien å få fram på 4010 skjermen ? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Tror du kan glemme dette @Hekri tenker det kan være greit å gjøre en analyse av behov i forhold til bruk. Det har vært en rivende utvikling på området som gjør at jeg tror du vil ha mye mer glede av nytt system framfor brukt. Du har også en båt som kan gjøre god fart. Og med de dataene dom kart inneholder i dag vil en gammel prosessor slite med å følge med. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 17.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 @Chilli Solbris, vi legger grunnlaget for en prosjekttråd over nyttår! Dette må funke best mulig hvis jeg skal ta turen fra Tønsberg til Flåm og komme tørrskodd i retur sommeren 25. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Hekri skrev 4 minutter siden: @Chilli Solbris, vi legger grunnlaget for en prosjekttråd over nyttår! Dette må funke best mulig hvis jeg skal ta turen fra Tønsberg til Flåm og komme tørrskodd i retur sommeren 25. Vi legger en plan!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 17.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2023 Hekri skrev 34 minutter siden: Men @Hulda, radaren jeg har blir vel vrien å få fram på 4010 skjermen ? Som jeg skrev over, du kan glemme å få inn noen annen radar enn Garmin på Garmin plotter. Det jeg skrev nå sist, er hva 4000-serien kjører helt uproblematisk, slik jeg erfarer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.