Jump to content

Sjøen for alle 2024 avlyses.


Lars O

Recommended Posts

bilde%20til%20nyhetsbrev%202021.jpg

Nyhetsbrev nr 19, 19.12.2023

Sjøen for Alle 2024 avlyses

Logo_sjoen_for_alle_MDato_2024.png

Hit men ikke lenger for Sjøen for alle 2024

 

Kjære Norboat-medlemmer, samarbeidspartnere og øvrige båtbransjekolleger.

 

Siden sensommeren har Norboats administrasjon jobbet for å re-etablere det vi mener er en riktig og tidstilpasset versjon av Sjøen for alle – på Telenor Arena. Dette har vi gjort ene og alene fordi vi mener at båtbransjen og båtlivet har godt av et felles, nasjonalt startskudd før sesongen – spesielt i 2024. I løpet av denne prosessen har vi vært i dialog med svært mange av dere og opplever at det er mange ulike oppfatninger av hva som er riktig vei å gå fremover. Nettopp dette har gjort beslutningen krevende, da Norboat er til for å jobbe for medlemmene og for å representere en samlet bransje.

 

I løpet av de siste ukene har vi i tillegg opplevd en ekstra bølge av positivitet rundt Sjøen for alle på Telenor Arena og registrert en rekke påmeldinger. Det er imidlertid slik at antallet påmeldinger og antall solgte kvadratmeter ikke er tilstrekkelig til at vi mener vi kan arrangere en messe vi kan stå inne for. Samtidig tikker klokken raskt mot tidsfristen vi har fått av Telenor Arena for å kunne avlyse med kun et begrenset økonomisk tap.

 

Av den årsak har vi i dag besluttet å avlyse Sjøen for alle 2024.

 

Denne beslutningen er tatt med tungt hjerte da vi mener bestemt at vårt nye konsept kunne løftet Sjøen for alle hvis vi hadde fått sjansen. Men – det er nå en gang sånn at man må lytte til markedet og til bransjen.

 

Vi vet at mange av dere som er påmeldt så frem til et felles kick off på sesongen og vi deler deres skuffelse, for vi hadde gledet oss. Vi kan glede dere med at det allerede nå jobbes med alternative løsninger som vi vil dele med dere rett over nyttår – så vi skal nok klare å skape blest om båtlivet okke som 😊

 

Eventuelle spørsmål vedrørende avlysningen kan rettes til administrasjonen.

 

Dette var ikke måten vi ønsket å ønske dere god jul på, men nå ble det dessverre slik. Med ønsker om en fredelig jul og et godt nytt år fra oss i Norboat administrasjonen. Vi snakkes på nyåret og ses på MARENA

 

Julehilsen fra Thomas, Christian og Magnus i Norboat

NORBOAT NYHETSBREV SPONSES AV:

NMKS%20ny%20logo.png
logo%20-%20stack%20-%20dark%20blue.png
telaris%20logo%20color.png
NMSLogo.png
Norboat_Logo_Transparent_HvitInni%20%283

Norboat er Båtbransjeforbundet i Norge. Vi representerer den norske fritidsbåtbransjen. Norboats mål er å skape best mulige ramme-betingelser for båtbransje og båtliv. Norboat er også en høringsinstans og samarbeidspartner for offentlige etater og andre båtlivs-organisasjoner

Facebook
LinkedIn
YouTube
Instagram
Link to post
Share on other sites

Trist, men ikke overraskende. Og for å være ærlig så er jeg ganske sikker på at jeg IKKE hadde tatt turen om det hadde blitt noe av. Messekonseptet er ganske slitt, og det er litt begrenset interesse av å se på påhengsmotorer, rib'er og vannskutere. Og når noen av de store aktørene har laget seg permanente utstillinger hvor man til og med får gratis kaffe og vaffel om man stikker innom, i stedet for å betale hundrevis av kroner i inngangsbillett, så var det bare et tidsspørsmål. 

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Enzo said:

Dette må du utdype, jeg er solgt.  Vafler og gratis i samme setning :yesnod:

Menes vel inndirekte at dette drives i dugnadsånd uten den helt store inntekten!

Trist at en sånn messe bare koker bort, men vi er vel for lite folk her i Norge!  Nord for Bergen er det jo knapt en båtmesse av betydning, og heller ikke flust av båtforhandlere heller!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er selv av de som synes det er trist at det ikke blir noen messe.

 

Hadde stor glede av messa som konsept der man tok en "guttetur" for å se nye båter, se på skrog, nytt utstyr og kanskje håpe på noen gode tilbud, diskutere litt og bare være "skikkelig båtinteressert". Hadde selv en tur rett før covid med @Komodo og @Skate. Tja, det ble kanskje ikke noen splitter ny båt til flerforldige millioner. Men en PLB og noen dieseldyser, samt litt annet snop erindrer jeg at vi rasket med oss. Uansett jeg gledet meg både før, under og etter opplevelsen.  

 

Pandemien var vel kanskje en katalysator for dette resultatet.... har forståelse for at kapitalen styrer og at markedet har endret seg... Det til tross og helt subjektivt, jeg kunne hatt glede av en tur dit igjen..

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg var på den første båtmessa på Lillestrøm i mars 2003. En stor opplevelse for en "ung" båtinteressert herre på 38 år :saint:

 

"På grunn av det nye bygget har de store messene fått utvikle seg, og er derfor større enn noensinne. Publikumssuksessen Sjøen for alle i mars i år, var Norges største båtmesse noensinne. Messen hadde en vekst i besøkstallet på 20 prosent i forhold til båtmessen på Sjølyst året før. Med aktivitetsområdene inkludert, var Sjøen for alle hele 51 prosent større enn på Sjølyst."

 

Her et par nostalgiske bilder fra 1966:

 

Sjlyst_flyfoto_1966.jpg.f132beb3fff5dc7248e0be868f6811bb.jpg

 

sjlyst1966.jpg.281fa64e4ae0e097340d287fb59fee0c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 9 timer siden:

Er selv av de som synes det er trist at det ikke blir noen messe.

Enig med deg! Har sett fram til at messa kommer i gang igjen. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk like greit, betale mange hundre kroner for å komme inn og når man først finner noe man vil kjøpe så måtte man stå og vente på standen i lang lang tid for så å finne ut at det ikke var muligt og kjøpe der og da eller inngå kjøpsavtale, litt kjipt når man faktisk var innstilt på å handle for flere hundre tusen. 

Link to post
Share on other sites

On 12/20/2023 at 2:22 PM, Enzo said:

Dette må du utdype, jeg er solgt.  Vafler og gratis i samme setning :yesnod:

Bavaria i Leangbukta, Asker har en slik permanent utstilling. Både motor- og seilbåter. De drar innimellom noen weekender med "messe" med kaffe og vafler. Hyggelig besøk dit, og noen av de andre aktørene i Leangbukta har/gjør det samme - samtidig.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sjøen For Alle messen på Lillestrøm har vært et synkende skip i mange år. Norboat prøver å skylde på Covid og markedet, men ting gikk nedover lenge før det.

 

Etter ca 2008 begynte flere og flere av utstillerne å trekke seg fra messen og heller arrangere egne "minimesser" og "åpen helg" slik som i Leeangbukta, Oksenøya og Drøbak. Fra utstillerhold har jeg hørt misnøye med både lokasjon på messa og grådige prising av standene. For de med større båter var i tillegg logistikken både utfordrende og meget dyr. Beliggenheten langt inn i landet var rett og slett langt fra optimal for utstilling av større båter.

 

Etterhvert som flere av de store aktørene trakk seg, dalte også interessen hos mange og dermed beksøstallene. At prisene ble stivere og stivere både for utstillere og besøkende hjalp heller ikke på.

 

Det at de ikke greide å fylle opp Telenor arena tror jeg er også er begrunnet med misnøye og manglende tillit til arrangøren. Sjøen for alle har vært en stor melkeku i mange år.

 

 Markedet er tungt for de typiske DC, jeep og RIB båtene da de fleste forhandlere sitter med fulle lagre av båter som rett og slett har blitt for dyre pga kurs og prisstigning de siste årene  Dessuten konkurrerer de med bruktmarkedet der det flommer over av nyere brukt til priser som gjør det bortimot umulig å bli kvitt nytt. Selv på billigsalg.

 

Båter i sjøen derimot virker det som er den de fleste konsentrerer seg om nå. Gunstig tid pååret for de med større båter da levering som regel blir neste vår.

 

23 hours ago, EiSvIn said:

Men noe som jeg innbiller meg at det kunne vært marked for er jo en bruktmesse hvor man kunne tømme garasjen for oppsamlede båtgreier i ny og ne. Eksisterer det noe sted? Kanskje ide for et baatplassen treff? 

 

Enig. 

Og det var det på 80-tallet på Solvik etter båter i sjøen. i 2-3 dager etter at messen var slutt var det bruktbåtmesse. Husker ikke hvem som arrangerte?. Folk kom og stilte ut båtene sine på samme måte som Båter i Sjøen. Bryggene var fulle av båter.

 

Det samme kunne blitt gjort igjen på aker brygge om marinaen kunne blitt disponert noen dager til etter Båter i sjøen.. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ref mitt innlegg over; Jeg ser at Leangbukta Maritime Senter har "superhelg" allerede helgen 6. og 7. januar. Over 100 utstilte båter, enkel servering, gratis parkering, gratis inngang :smiley:

 

Linken viser båtmerkene som er der.

 

https://leangbukta.no/

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 21.12.2023 at 21.23:

Bavaria i Leangbukta, Asker har en slik permanent utstilling. Både motor- og seilbåter. De drar innimellom noen weekender med "messe" med kaffe og vafler. Hyggelig besøk dit, og noen av de andre aktørene i Leangbukta har/gjør det samme - samtidig.

Da er det avgjort, vi kjøper bavaria

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...