Jump to content

Spenning og SOC på Lithium batteriene avviker fra tabell ihht Victron batterimonitor


dennrick

Recommended Posts

Hei,

Poster denne mest av nysgjerrighet, og kanskje også for å bli litt klokere :smiley:

 

Saken er den at båten er vinterkonservert på land uten varme. Jeg toppladet Lithium batteriene (forbruksbanken) for noen dager siden da vi hadde noen dager med varmegrader (ca +4C). Var ute og skrudde av alt for 3 dager siden. Den eneste forbrukeren som er koplet til batteriene nå er en Victron Cerbo GX. Den trekker ca 0,16A. Jeg nullkalibrerte Vitron batterimonitoren isommer. Ved toppladede batteri, så skal den vel synkronisere seg selv.

 

Det jeg stusser litt over er spenningen på 13,28V som Cerboen rapporterer hjem i stua via appen min nå ikveld, kombinert med en SOC på 97%. Ihht tabellen burde jeg vel ha sett 13,5V+ ?

Lithium voltage chart.JPG

Victron.jpg

Netatmo.jpg

Skjermbilde.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe med at tabellen viser verdier for hvilespenning, men siden du har et strømtrekk på 0,2A, så kan det være nok til at spenningen faller litt og slik sett fortsatt kan være i overenstemmelse med SOC.  

Dette høres forøvrig ut som noe som @Fantino @Dreuf og @Komodo kunne ha noen interessante betraktninger rundt..

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Som beskrevet under 'Byggingen av Hulda'. Min Victron går bananas ved klattlading. Batteriene må fullades for at Victron SmartShunt ikke skal få problemer med hjernecellen sin. Jeg hadde vel 75 % lading på SmartShunt da batteriene i virkeligheten var på under 20 %. 

 

Så når du får 13,3 V tilnærmet, så kan batteriet være tilnærmet fullt. 

Link to post
Share on other sites

Viser grafen den 17. Desember at du ladet batteriene?

 

For ser ikke A og V litt rare ut da? Ved lader med Lithium program skal A være høy helt til absorpsjonsfasen som inntreffer rundt 95% ladet batteri. Og Da skal V være ca 14,2-14,4V.

 

Grafen viser maks spenning ved ca 13,8V og denne holder seg på samme nivå et helt døgn? Da skal den legge seg helst lavere enn dette også.

 

Du vil ikke få ladet batteriene til 100% ved 13,8V spenning. Da vil BMS heller ikke skjønne at den er fulladet. Og om det er siden i sommer du nullstilte Victron har den heller ikke helt kontrollen. Lithium batterier bør lades fullt opp 1 g/måned for at intern BMS skal resettes ordentlig. Nullkalibrering av Victron blir ikke riktig om ikke batteriet lades til 14,2V for da er ikke batteriet ladet opp 100%. 

 

Slikt som jeg har forstått lithium/lading/BMS/kalibrering......

Link to post
Share on other sites

Jeg synes avlesningen ser plausibel ut. Forbrukt 12Ah på 3 dager stemmer bra med 0.16 Ah forbruk på Cerbo. Antakelig har du et batteri på ca 400 Ah? Jeg har selv aldri sett stabil spenning på noe særlig over 13.4V når det står på et lite forbruk så reagerer egentlig ikke på spenningsavlesningen heller. Og den påvirkes også av temperaturen har jeg sett, dvs er noe lavere ved lav temp.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Det er korrekt at jeg har 400Ah -> 4x100 fra Maxpower. Merkelappen på batteriene indikerer en float spenning på 13,4-13,8V. Det er en Cristec 40A lader, og den legger seg på 13,8V har jeg sett dersom vi har på landstrøm i en gjestehavn f.eks. Innstallasjonen er utført av en proff visstnok.

 

@Gabi Jeg utvidet grafen til siste måned. Da hadde jeg en spenning på 12,97V og 50% SOC ihht batterimonitoren. Da gikk det 40A inn i batteriene mens spenningen steg og etterhvert flatet ut på 13,8V. Så synker kurven når jeg skrudde av ladestrømmen. Kalibreringen jeg nevnte var en såkalt "nullstrøm" kalibrering der jeg hadde koplet fra batteriene. Det var i sommer. Jeg tror faktisk jeg aldri har manuelt synkronisert batterimonitoren ved det jeg har trodd var fulladet tilstand.

 

 

image.png.26794667b5e80edea9e71bed0eb7afd8.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette kalles måleavdrift eller sensoravdrift.

Dette er en gradvis endring i måleutstyrets avlesning over tid, som fører til økende unøyaktighet. Måleavdrift kan skyldes flere faktorer, som aldring av sensorer, endringer i miljøforhold eller langvarig eksponering for måleparameterne. Fenomenet er spesielt relevant i presisjonsmåling, hvor selv små avvik kan ha betydelige konsekvenser.

Victron Smartshunt har ikke presisjon til å måle med lav måleusikkerhet ved lave strømmer. En shunt som er kaliberet til 500A har som regel høy måleusikkerhet når man opererer i mA-området. Den er rett og slett ikke til å stole på. Jeg har lithiumbatterier hvor jeg nylig leste av 80% SoC på batterienes innebygde BMS. Victron kunne melde om 57%. Dette kommer av noe som i starten er et lite avvik men over tid viser en stor differanse. Når båten er i normalt bruk sommertids merker man ikke dette fordi opp- og utlading av batteriene skjer mer regelmessig, og fordi utlading skjer med mye høyere verdier og innfor et arbeidsområde shunten har høyere presisjon.

 

Tenk på f.eks momentnøkler. Om du skal ha en for å kontrollere at du har 140 Nm på hjulboltene så er den rett og slett laget for upresis og grov til å korrekt kunne angi 7 Nm på et elektrisk kontaktpunkt.

 

Det som oppleves er helt normalt for Victron Smartshunt, og eventuelt andre shunter for tilsvarende applikasjon.

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Sequoia. Da tar jeg juleferie uten bekymring for båten. Slegge for å spikre fast listene i et nyoppusset hus :-)

 

Men jeg må si at jeg ble veldig nysgjerrig på det @Gabi skrev, for jeg syntes det ringer noen bjeller fra batteri/lade regimet i motorbåten. Det var også Lithium, samt en Victron lader. Der mener jeg det var over 14V på ladingen underveis.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ser ut som din lader er satt opp med BOOST OFF. Da lader den med lavere spenning. Men var den satt opp med dette på AGM batterier skulle den bare ladet med 13,6V. Screenshot_20231222_222350_AdobeAcrobat.jpg.5d9ffedbb489094ca6dfc5b7f4c3b5c2.jpg

 

Står litt her om forskjellene på BOOST

Screenshot_20231222_223435_AdobeAcrobat.jpg.24d5914a4bdb5c6db2d1923354f8f651.jpg

 

Victron sier (ift svar gitt i en annen tråd) at de lader med 14,2V som vil gi ca 90% SOC. Mulig du med 13,8V og kort ladetid bare vil få feks 80% SOC. Mens batterimonitoren tror den er 100% SOC. Derfor vil du kanskje da oppdage at spenningen er litt lavere enn forventet fordi du egentlig mangler 20% kapasitet. Dette ville iallefall forklare hvorfor du mente du burde hatt 13,5V men bare får 13,28V.

 

Om man lader til 14,2-14,4V vil batteriet lades til 100% SOC og BMS vil resette seg til også å være 100%. 

 

En annen ting er at jeg selv har problemer med mine 2 stk 200A Ritar lithium-batterier. Men jeg ladet de til 14,2V og de skulle være minst 90% oppladet. Har nå ila høst/vinter tappet ned 200Ah, men opplevde nå at spenningen falt til under 13V, og de er helt tomme! Så har jeg nå lest at lithium ikke gir maks energi når det er kaldt så de mister effekt. Så lurer jeg derfor på om det er dette jeg opplever, men rart de skal miste 40-50%? Og kan det evnt også være det som du opplever også, at batteriene ikke fungerer i kulden optimalt og derfor får for lav spenning ift det de ville ha gjort sommerstid?

 

2 teorier i hver sin vinkling her mao!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

@Gabi Jeg så ikke svaret ditt før nå!! Det må ha druknet i forberedelsene til julen.

 

Men takk for et utfyllende svar. Jeg syntes det du skriver virker veldig plausibelt. Spenningen falt jo til 13.3V ila en dag, og uten forbruk indikerer jo det 80% der jeg trodde fulladet. Samtidig viser batterimonitoren nå via Cerboen at jeg har 80% med en spenning på 13.1 V. Tabellen over indikerer at det er 60%.

 

Kan ikke nok om LIthium og batterier generelt til å si noe fornuftig om det du opplever med dine. Ihht Makspower høres det ut som om de skal kunne brukes året rundt, men helst ikke lades noe særlig i kuldegrader. Men erfaringen fra sprengkulden nå nylig her på østlandet er jo at batterier sliter i kulden. Fossilbilen til samboeren ville ikke starte, og elbilen min mistet ganske mye rekkevidde.

 

Jeg leste i julen om ladern og har også resonnert meg frem til at at Boost er off. Jeg har bestemt meg for å bytte den ut. Det er sikkert en bra lader, men jeg kan jo selge den på FINN. Tenkte jeg skulle sette inn en Victron IP43 - 50A og kople den til Cerboen. Tenkte jeg skulle forsøke å få til fjernstyring av den.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
dennrick skrev On 14.1.2024 at 19.52:

Tenkte jeg skulle forsøke å få til fjernstyring av den.

Skal visstnok bare være å koble den ene rele-utgangen i Cerbo-en til Remote Control-utgangen på Phoenix-en, og deretter i Cerboen sette rele-et til "Manual operation". Skal testes snart :)

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare et signal som skal gå gjennom for å si til laderen at den skal lade, så der kan man vel bruke omtrent hva som helst. Jeg tar vel noe 1,5kvadrat jeg har liggende, fordelen p ikke ha for tynn er at den vil sitte bedre i terminalene. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 2.2.2024 at 13.33:

Skal visstnok bare være å koble den ene rele-utgangen i Cerbo-en til Remote Control-utgangen på Phoenix-en, og deretter i Cerboen sette rele-et til "Manual operation". Skal testes snart :)

Én kabel inn i "NO" og en i "COM", satte rele-et i Cerbo-en til "Manual operation", og laderen kan nå styres både fra Remote Console og fra Control-knappene oppe til høyre i VRM Dashboard :cool:

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Maika said:

Én kabel inn i "NO" og en i "COM", 

 

Nøyaktig hva jeg er ute etter. Da kan jeg holde banken på under 80% med kjøleskap på og solcellelading. Så topplade før tur. Er dette riktig forstått?

 

(Det fulgte kanskje med kontakter som man kopler kabelen i til både Cerboen og laderen?)

Cerbo.JPG

IP43 lader.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

IP43 kommer med kontakter med skru-terminaler, Cerbo kom med sånne kontakter du stikker ledning/hylse rett inn i.

Man kan sette opp mange forskjellige regler for disse releene, (og vel egentlig programmere Cerbo-en slik man vil), men jeg gjorde dette for å kunne slå laderen av og på når jeg ikke er i båten. Tipper jeg kobler inverteren til det andre releet, uten at jeg er helt sikker på hva jeg skal med det :D 

(I tillegg bruker jeg Cerbo-en til å se spenningen på batteri-bankene med BMV-en, ladestatusen fra MPPT, temperaturen med en føler, samt posisjon med en GPS.) 

Link to post
Share on other sites

Jeg får sjekke det når jeg får min lader på plass, forhåpentligvis før påske. Jeg bruker Cerboen som du gjør idag - sjekke spenningen, og ladestatus på MPPT (ikke i drift i vinter). Kunne også tenke med en T føler og GPS posisjon (siden det er mulig). Og vil gjerne ha mulighet til å slå laderen av og på når jeg ikke er i båten.

 

Jeg var litt upresis over. Så du de røde strekene jeg hadde tegnet på portene? Jeg lurte på om det stemte... Når du har anledning, så hører jeg gjerne fra deg her... :smiley: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

På Cerbo-en har du tegnet det inn riktig.
På laderen skal det kobles inn på "Remote", (det står en ledningsstump der som kortslutter kretsen).

Rele-utgangen på laderen brukes for å styre andre ting.

 

Forøvrig: GPS-en jeg koblet til var noe jeg brukte til en PC for 20 år siden, artig å gjenbruke gamle ting :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...