Jump to content

Bo i seilbåt, urealistisk?


Nytildette

Recommended Posts

Hei! jeg har fått et stort impulsivt ønske om å bo i seilbåt. Har seilt litt før, men vil ikke si at jeg kan det godt nok, men synes det er veldig gøy og har lyst å lære mer. Er student fortiden, men jobber deltid. Jeg har hatt et ønske om å bo i seilbåt i en periode av livet mitt lenge, men for litt siden startet tanken om å bare gjøre det.. men jeg kan ingenting om selve båtene og motorer og slikt, og er redd det er en urealistisk drøm. Hadde vært gøy å kunne bodd i denne seilbåten under studiene. 

Hva burde jeg ha fokus på dersom dette skal kunne skje? Har og en drøm om å kunne seile litt rundt om i verden, og da trenger jeg vell en litt større båt(?). Er student så har ikke økonomisk mulighet til å kjøpe en ny seilbåt, men er motivert til å drive med oppussing og vedlikehold, i den grad en nybegynner kan klare. 

Hvilken størrelse er optimalt? og hva bør jeg se på med tanke på innkjøp?

Link to post

Hei, og velkommen på forumet😀

 

Å bo i båt er slettes ikke feil😊 Bor selv i en Beneteau Oceanis på gode 44 fot, og kan nevne litt av det jeg kommer på som kan være greit å ha i bakhodet mens du vurderer om dette er det riktige for deg eller ikke. Andre kommer sikkert på mer og kan supplere.

 

Du har skriver du har lyst på seilbåt. Seilbåter kan for enkelte oppleves noe mørkere om bord enn motorbåter (på generell basis, finnes selvsagt unntak begge veier), men man ligger nærmere sjøen og får dermed gratis varme derfra. Den "kjelleraktige" følelsen man kan få i en seilbåt gjelder spesielt de med få og små vinduer. I min har jeg to vinduer på hver side i skrogsiden i salongen, tillegg til dem i overbygget. Dette hjelper godt på lyset. I tillegg har jeg malt deler av de mørke "teak"-flatene hvite i salongen. Hjørnestolpene står igjen i teakfargen, så innredningen blir ikke alt for hvit og steril. Gjorde dette bevisst før jeg flyttet inn for å unngå å bli boende i mørke. Lander du på en båt som ikke er alt for ny (der det blir for galt å male over treet) kan gjerne dette være et alternativ for å gjøre det lysere og triveligere. 

 

Plassen om bord avhenger av båtens lengde, bredde og høyde under dekk. Er du høy begrenser dette utvalget båter, da korte og smale båter oftest ikke har ståhøyden som trengs. Enkelte bor i båter på 30 fot og trives med dette, andre bor i større skuter. Du må nesten se litt selv hva du føler du får plass i til å trives. 

 

«Seiling er den dyreste måten å reise gratis" sies det😄 Så selv om båten har mindre motor enn en typisk motorbåt koster framdriften fremdeles i form av seil, tauverk og deler til riggen som slites og etter hvert må skiftes ut. Ser du etter seilbåt er det lurt å sjekke om seilene gamle. Da må du nemlig belage deg på en større utgift i nær framtid, hvis du tenker bruke båten aktivt og seile med den. Det samme gjelder også motor, hvis denne er gammel (og gjerne saltvannskjølt i tillegg) kan dette også bli en uforutsett utgift.

 

Utforming:

Krav om ståhøyde?

Innredning utformet slik du ser for deg med tanke på salong, lugarer, dass, pentry (kjøkken)?

 

Teknisk utstyr om bord og tilstanden på dette:

- Strøm – har båten opplegg for både 220V landstrøm og 12V batteribank? Gjort ryddig og sikkert, med tanke på brannfare? - Skikkelig ladesystem? God tilstand på batteriene?

- Vann. Skikkelige vanntanker om bord som kan holde en stund uten at du trenger fylle vann hele tiden? Fotpumper og elektriske pumper som fungerer?

- Toalett/dusj – septiktank av viss størrelse?

- Navigasjon?

- Autopilot?

- Belysning om bord, mulighet for LED for å spare strøm kan være greit.

- Varmeopplegg som fungerer (dieselvarmer luft/vann, pottebrenner, elektrisk, vedovn).

- Matlaging – gasskomfyr/dieselkomfyr og kjøleskap/boks som fungerer.

- Varslere – røykvarslere, gassvarsler (hvis gasskomfyr) og CO-varsler er pensum.

- Rigg/seil. Tilstand på dette, gammelt kan være i grei stand hvis vedlikeholdt, men også en utgiftspost hvis ikke. 

- Motor. Det samme som for rigg.

 

Båtplass.

Leie eller eie? Eie plass er dyrt, i alle fall hvis du vil ligge i "skikkelig" havn (strøm, vann og ly for den verste vinden). Leier du slipper du som regel billigere unna, men i enkelte områder er det vanskeligere å få ordnet langtidsleie, så dette må du nesten sjekke ut i området du holder deg. Enkelte havner har begrensning på strømforbruk, greit å ha i bakhodet. Der jeg ligger har alle plassene 16A kurs, så kan bruke inntil 3600W før sikringen går. Andre havner har jeg hørt har begrensninger helt ned mot 4-500W, noe som fort blir for lite hvis du skal bo om bord. Avhengig av hvor du befinner deg i landet bør du også tenke på om havna er åpen vinterstid. Enkelte havner fryser igjen på vinteren, mens andre ligger slik til at de unngår dette. Har forstått det slik at flere havner på Østlandet er såkalte boblehavner der enten tilførsel av luftbobler eller undervannspropeller skaper sirkulasjon som hindrer vannet å fryse. Da kan man ligge året rundt.

 

Varme.

Selv om vintrene i Stavangerområdet der jeg bor er forholdsvis milde kan det bli noe kaldt når det står på. I min båt står det en Glembring dieselkamin i salongen. Bruker ikke strøm og kan derfor stå på konstant når det er kaldt. Den har kommet godt med om vinteren, både til å holde temperaturen oppe og for å holde luftfuktigheten nede (har fastmontert avfukter i tillegg for dager det blir for varmt å fyre). Diesel koster som regel mer å fyre med enn strøm, men samtidig har enkelte havner begynt med rimelig heftig påslag på strømprisen. Noen båter har Eber, Wallas, Webasto eller lignende luftvarmere, enkelte båter har også vannvarmere (som forsyner radiatorer, defrostere og varmtvannsbereder med varme). Viktig med CO-/karbonmonoksidvarsler ved bruk av alle former for varmere som forbrenner. Ville ikke ha lagt til meg til å sove uten dette! Selv har jeg også et par kompakte vifteovner (med støvfilter, vippesikring og temperatursikring, som visstnok skal være forsikringsgodkjent for kontinuerlig drift) og et par fastmonterte panelovner i båten. For å få det litt lunere om bord og for å minske kondens har jeg isolert med selvklebende isolasjonsmatter fra Maritim der jeg har kommet til. Hjelper godt på, og gjør at varmen holder bedre. Båter bygget med sandwichteknikken er bedre isolerte over vannlinja enn båter bygget i enkeltlaminat. Alternativt finnes det vanntette isolasjonsmatter/vintermatter fra Rockwool til å legge på dekk når det er kaldest, varmen stiger som kjent oppover.

 

Båtlukt.

Folk i båt lukter fort båt uansett hvor tørt og rent du klarer holde båten. Diesellukt fra motor og dieselfyr, septiklukt hvis ikke det anlegget er i orden, osv. En avfukter hjelper på, også det å holde det rent under dørker og inni skap og lignende. Isolering hjelper på mot kondens som igjen kan føre til båtlukt.

 

Vasking av klær.

Ombord eller på land? Tenker du bo i en større båt (med gode vanntanker) kan du innstallere vaskemaskin og få dette gjort om bord. Hvis ikke kan det være greit med en avtale med noen på land, venner, arbeidsplass eller lignende, om vask av klær. I noen områder finnes også vaskerier lett tilgjengelig.

 

Personlig hygiene.

Hvordan er det med toalettfasiliteter om bord? Liten eller stor septiktank? Tåler utstyret i båten daglig dusjing, eller kan du ordne deg dusjing på land? Eventuelt på skolen eller arbeidsplassen? Har båten store vanntanker i tilfelle vannet i havna blir vinterstengt (p.gr.av frost)?

 

Oppbevaring av stæsj du har samlet gjennom livet.

Selv har jeg arvegods og slikt hos foreldrene mine. Det andre jeg egentlig ikke trengte lengre solgte eller kastet jeg da jeg flyttet fra leiligheten. Har også tilgang til et lite verksted som jeg leier sammen med en kamerat, der har jeg det meste av verktøy, bildekk og annet det er ugunstig å lagre om bord i båten. I tillegg har jeg noe på arbeidsplassen (gjerne litt for mye, i følge sjefen🫣).

 

Bostedstatus – "Snylter" eller UFB?

Hvis du bosetter deg i båt har du hovedsaklig tre valg når det gjelder din bostedstatus.

- "Snylter" – du bor i båt, men har adresse på land. Da gjør du egentlig noe ulovlig da det er krav om at adressen din skal være "der du har din regelmessige døgnhvile". Fordelen er at du med adresse slipper å bli sett på som uteligger. I tillegg er det lite utfordringer med å få kredittkort, lån, abonnementer og lignende. Du kan enten få posten levert til adressen du er registrert eller leie deg postboks (om lag 800-1500kr i året, avhengig av størrelse og utleveringstid for post).

- UFB – uten fast bopel, altså "registrert uteligger". Frihetsfølelsen skal man ikke kimse av, men bakdelene er blant annet at det kan by på utfordringer å ordne seg nye abonnementer, kredittkort, lån, registrere bil uten personlig oppmøte ved trafikkstasjonen, osv. Ved kommune- og stortingsvalg kan stemmeprosessen ta litt lengre tid. Postboks er selvsagt. Hvis du vurderer å bli UFB kan det være lurt å skaffe deg kredittkort og slikt på forhånd, de trekkes ikke tilbake fordi du blir UFB, men det kan være vanskelig å få dem hvis du allerede er UFB. Når det gjelder lån har jeg for min del fått både båtlån og billån uten problemer, kan vise til en fast arbeidsplass og bruker en lokal bank der de kjenner meg fra før. 

- Bo i ei havn med «kommunalt merket adressenummer ved fortøyningspunkt», der du kan få folkeregistrert adresse i havna. Enkelte havner har lagt opp til at båtboere kan få bo der med folkeregistrert adresse, men dessverre gjelder ikke dette havner flest.

 

Kunnskap/erfaring.

Kan du lite om seiling, motor, strøm, vvs, og generelt teknisk? Mye kan du lese deg til, enten gjennom bøker (blant annet Maritim selger bøker om det meste som angår båt), på nettet eller lære fra andre. Da for eksempel ved å spørre her på forumet, snakke med mer erfarne båtfolk i havna du ligger eller leie inn profesjonelle til å fikse ting, og lære av disse.

 

Økonomi.

Båt er dyrt. Regn med 3x prisen av det du tror på mye av utstyret man kan komme til å trenge. Det finnes selvsagt ofte rimeligere alternativ, men på generell basis er båt og utstyr ikke i den rimeligere enden av skalaen. I forhold til å investere i leilighet/hus får du dårligere rente med båtlån og går glipp av prisveksten (på fast eiendom). Så med mindre du får tak i en rimelig båt og kan gjøre mesteparten av oppussing og vedlikehold selv går du ikke i pluss med å bo i båt framfor å kjøpe noe på land. Selvsagt litt avhengig av hvor i landet du befinner deg. Når folk spør pleier jeg si at å bo i båt er ikke noe man gjør for å spare penger, men fordi man ønsker å bo i båt og finner glede i det. 

 

Min erfaring er at å bo i båt er ganske annerledes fra å bo på land, men selv trives jeg godt og vil fortsette med dette til eventuelle andre ting gjør at jeg må/bør flytte i land igjen. Det er herlig å våkne opp til lyd og lukt av sjø og dyreliv🥰 Og frihetsfølelsen er av en annen verden! Å bo i båt gir mange gleder, men også utfordringer. Du må være klar for å leve litt annerledes enn om du bor på land. Selv om det er sjarmerende å bo i båt er det også dager man går og drasser på vannkannner, våkner midt på natta på grunn av tordenvær, vind og bølger. Så er spørsmålet bare om du på tross av utfordringene ser glede i å bo nærere naturen, ha et enklere liv og gjøre noe ikke hvermannsen driver på med😊

Dette var bare noen tanker, håper det er til hjelp! Ville søkt på "bo i båt", både her på forumet og på Google, det er masse nyttig lesestoff rundt om. Søkte som en gal selv, lærte mye som jeg tok med meg da jeg skulle velge båt å bo i. Når du har landet på modellen(e) du ser for deg at passer dine behov er det lurt å få med deg noen som kan båt for rådgivning når du går på visning. Helst noen som også kan rigg/motor/elektrisk.

 

Lykke til!

Link to post
11 hours ago, Nytildette said:

Hei! jeg har fått et stort impulsivt ønske om å bo i seilbåt. Har seilt litt før, men vil ikke si at jeg kan det godt nok, men synes det er veldig gøy og har lyst å lære mer. Er student fortiden, men jobber deltid. Jeg har hatt et ønske om å bo i seilbåt i en periode av livet mitt lenge, men for litt siden startet tanken om å bare gjøre det.. men jeg kan ingenting om selve båtene og motorer og slikt, og er redd det er en urealistisk drøm. Hadde vært gøy å kunne bodd i denne seilbåten under studiene. 

 

Jeg må vel kunne kalle meg selv "båtboer" nå, jeg seilte ut på tur i juli 2022 og har etter trolig vært hjemme en uke annenhver måned i snitt eller noe slikt siden da.  Dermed snakker jeg kanskje med litt mer pondus enn tidligere :-)  Riktignok har jeg ikke mye erfaring med skikkelig vinter.  Jeg har vært på båten i uker i strekk i februar/mars/april i Norge, men den "vinteren" jeg observerer nå er både tørrere og mildere enn sommeren slik jeg husker den fra Nord-Norge :-)

 

Man trenger vel ikke å kunne noe om motorer for å bo på en båt.  Jeg kan svært lite om motorer selv, det er sikkert på høy tid med oljeskift og skift av oljefilter og dieselfilter.  Det er ting jeg kan gjøre selv, om jeg bare finner tid og godvilje.

 

Dersom man er oppriktig interessert i båt og vurderer å skaffe seg en båt, så er det veldig mye mer økonomisk å bo i båt enn å bo i hus og så ha båt i tillegg.  Skal man ha hus, familie, hund, bil, så risikerer man at båten blir liggende ubrukt i havn, med et stadig voksende vedlikeholdsetterslep.  Dersom man har et realistisk valg mellom å kjøpe båt eller leie bolig, så er det mer økonomisk å bo i båt.  Har man valget mellom å kjøpe båt eller kjøpe hus, så er det siste antageligvis på lang vei mest økonomisk.  Dersom man ønsker å bo sentralt, kan det være hinsides økonomisk bæreevne å bo i hus, mens båt kan fungere - særlig vinterstid.  Husk på at dersom man bor sentralt, så blir det fort til at man bruker litt mer penger på mat, drikke, fest og morro enn dersom man ligger for anker i en øde bukt.

 

Hvor stor båt trenger man for å kunne bo på båten?  Det er et meget subjektivt spørsmål.  Hva slags komfort trenger du egentlig for å leve?  Jeg vet av en student som bodde i telt i Bergen.  Det som imponerte meg mest var at han pakket alt sammen hver morgen og bar med seg telt og alt i stor ryggsekk til sentrum og tilbake.  Mennesker er så veldig forskjellige, ting som er helt utenkelig og "umulig" for enkelte fungerer helt fint for andre.  (Og ting som er helt utenkelig og umulig kan bli realitet dersom man plutselig ikke har valg.  Vi måtte gjøre oppvasken i sjøen for en stund siden, da vi gikk tom for vann).

 

Skal du bo i en havn, og er det i såfall akseptabelt at man må gå en liten tur for å kunne tas eg en dusj og gjøre større ærender på do?  Kan man leve med at å våkne opp med puta fastfrosset til skroget, og minusgrader inne i kahytten?  Det man mangler på båten kan veies opp med at man har fasciliteter på land.  Ting man bør tenke på: dusj, varmtvann, varme, mat, matlagingsmuligheter, vaskemaskin.  Jeg vet ikke hvordan det er der du studerer, men da jeg studerte hadde vi god tilgang til dusjer på campus, og det gikk an å spise i kantinene.

 

Barn, skolegang og familieliv er ofte det som stopper folk som meg fra å bo i båten, men det går an.  Som student er det noe du ikke trenger å bekymre deg over riktig enda. :-)

 

Vinteren er en utfordring, på mange måter - ikke bare er det kaldt, men det blir også mye kondens og fuktighet, noe som igjen fort medfører mugglukt i klær og lignende, råteskader i båten, etc ... og å få fylt opp vanntanken når det er minusgrader ute, det kan være problematisk.  Dersom man har fast plass i en havn som tilbyr "vintervann", så er mye av problemet løst.  Dog, i enkelte havner kan det innebære noen timers arbeid å fylle vanntanken.  "Water maker" kan være et alternativ.

 

11 hours ago, Nytildette said:

Hva burde jeg ha fokus på dersom dette skal kunne skje? Har og en drøm om å kunne seile litt rundt om i verden, og da trenger jeg vell en litt større båt(?).

 

Jarle Andhøy seilte vel til antarktisk i en 27-fots Albin Vega og ytret noe slikt som "små båter, små problemer - store båter, store problemer".  På vei fra Tyskland og nedover Portugal møtte jeg gjentatte ganger en liten norsk båt med jenter ombord, de skulle vestover - til Australia!

 

I en liten båt blir bølger med kort bølgelengde store, mens bølger med lange bølgelengder først og fremst medfører harmløse vertikale bevegelser ombord i båten.  I en stor båt merker man ikke de små bølgene, men så kan det bli voldsomt med rulling når de store bølgene kommer.

 

11 hours ago, Nytildette said:

Er student så har ikke økonomisk mulighet til å kjøpe en ny seilbåt, men er motivert til å drive med oppussing og vedlikehold, i den grad en nybegynner kan klare. 

 

Er man dyktig med hendene, har tilstrekkelig med tid og vilje, er flink på å be folk rundt seg om hjelp og veiledning, og flink til å søke opp informasjon på internett, så er det knapt nok noen grenser for hva du kan få til.  Mangler en eller flere av delene, så kommer vedlikeholdsprosjektet til å gå lukt til helvete - men det vil uansett være lærerikt! :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
9 hours ago, Hakkannen said:

Ser du etter seilbåt er det lurt å sjekke om seilene gamle. Da må du nemlig belage deg på en større utgift i nær framtid, hvis du tenker bruke båten aktivt og seile med den.

 

Seilene slites mye fortere når man er uerfaren enn når man er erfaren - slik sett kan det være fordelaktig å begynne med gamle seil.  Mine første båter hadde gamle seil, men de var forholdsvis lite brukt og fungerte ypperlig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 3 minutter siden:

slik sett kan det være fordelaktig å begynne med gamle seil.

Seil som er oppbevart skikkelig og lite brukt trenger ikke være dårlige nei😊 Men man bør vite hva man handler i så tilfelle. Jeg mente i dette tilfellet «gamle seil» som utblåste, oppbrukte og UV-skadede seil. Slike seil fører til en kjipere seileopplevelse og man risikerer revner på grunn av svakere duk.

Link to post
9 hours ago, Hakkannen said:

Krav om ståhøyde?

 

Det kan være ganske viktig med ståhøyde, man kan kanskje lure seg selv til å tro at det er luksus - men før eller senere kan man få alvorlige ryggproblemer om man ikke har god nok plass til å stå.

 

9 hours ago, Hakkannen said:

mulighet for LED for å spare strøm kan være greit.

 

I 2024 vil jeg påstå at alt annet enn LED er galskap.  Men LED i seg selv betyr ikke nødvendigvis at lampene bruker lite strøm.  Jeg har installert mange LED-striper i båten - og har gått over og målt effektbruk på alt av lamper.  Noen LED-lys er mer effektive enn andre - jeg merker meg at noen av lampene jeg har utvikler mye varme - men allikevel, tommelfingerregelen "jo mer lys, jo mer effekt" virker gjeldende.  Jeg har flombelysning som tar 40W, og jeg har små lamper som tar under 1W.  Det er veldig praktisk med "flombelysning" når man trenger det og/eller når man har "råd" til det, men også veldig praktisk å kunne ha noe lys i båten uten at det spiser signifikante mengder strøm.

 

9 hours ago, Hakkannen said:

Vasking av klær.

 

På siden av tema, hvor enkelt det er med tilgang til vaskemaskin varierer veldig fra land til land.  Nå har jeg ca 10kg med le sengetøy liggende, og har fått tilbud om å vaske det for 100 EUR.  Jeg får vel kjøpe mer sengtøy ...

 

9 hours ago, Hakkannen said:

Oppbevaring av stæsj du har samlet gjennom livet.

 

Man tenderer ofte til å samle og tilegne seg alt for mye stæsj.  Det aller meste taper seg i verdi, og ofte får man dårlig med penger tilbake ifht innsats om man skal prøve å kvitte seg med stæsj på finn.

 

Det er det en god øvelse å bo på seilbåt, for da må man alltid tenke "hvor skal jeg ha denne tingen" før man kjøper en ting.  Allikevel, generelt sett er det veldig greit å ha noe sted på land for å lagre ting man ikke kan eller ønsker å ha med seg i båten.  Sportsutstyr er noe som ofte tar mye plass.  Vi er heldige og har stor båt og sammenleggbare sykler, om ikke annet.  Ski har jeg ikke med meg i båten.  Med unger drukner man fort i leker og sportsutstyr.

 

9 hours ago, Hakkannen said:

leie inn profesjonelle til å fikse ting, og lære av disse.

 

Ja - generelt vil jeg på det sterkeste anbefale å følge med og prøve å ta lærdom av hva profesjonelle gjør, når man kommer dithen at man trenger å betale for profesjonell hjelp.  Det at man følger med vil også redusere risikoen for at det blir gjort dårlig arbeid.  Det er ikke alltid slik at profesjonelle folk gjør ting med kvalitet og omtanke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Tusen takk for svar, setter veldig pris på alle tipsene dere kommer med

 

Mtp plass, så er jeg 168cm, og trenger en seng, kjøleskap, stekeovn, do og dusj. Trenger ikke noe stor plass, men ønsker heller ikke at det skal føles for trangt ut. Ser flere seilbåter har flere bad og flere soverom, og har egentlig ikke behov for det. Er det muligheter for å ombygge, slik at man får heller mer lagringsmuligheter, og heller større bad? mtp komfort ønsker jeg å kunne få en grei varme og minst mulig kondens, så er greit med god isolasjon i båten? Har dere mer konkret hvilke båter som ville passet?

 

Min største utfordring er at jeg ikke kan så mye, og kjenner ingen seil-interesserte som kan bistå, men tenker å se på muligheter for seileklubber når seilesesongen nærmer seg. Jeg er derimot nysgjerrig, og liker å lære meg hvordan fikse ting selv. Har generelt mye fritid, og synes det virker gøy å ha noe å gjøre.

Båten vil for det meste bli brukt som bosted i førsteomgang, men ønsker å kunne ta med venner og familie ut på tur når jeg føler meg klar til det seilemessig. Har også et ønske om å kunne reise litt rundt om i verden, så hadde vært en fordel å ikke måtte kjøpt ny båt. Har også familie og venner som jeg trur gjerne vil bidra dersom jeg spør:)

 

Økonomisk sett er jeg student, og en deltidsjobb ved siden av. Betaler 6000kr i leie for mitt nåværende bosted, og kommer ikke til å kjøpe noe hus i de nærmeste årene, så økonomisk sett er det vell bedre å betale til egen båt istede for leie(?). 

 

Link to post
18 minutes ago, Nytildette said:

Betaler 6000kr i leie for mitt nåværende bosted, og kommer ikke til å kjøpe noe hus i de nærmeste årene, så økonomisk sett er det vell bedre å betale til egen båt istede for leie(?). 

Jeg er av den oppfatning 

5 hours ago, tobixen said:

Dersom man har et realistisk valg mellom å kjøpe båt eller leie bolig, så er det mer økonomisk å bo i båt.

Nå er det selvfølgelig mulig at jeg tar feil. Er man uheldig kan det bli mye vedlikeholdskostnader.

 

Forøvrig, jeg fikk en times opplæring i seiling, og deretter var jeg i gang. Nå skal det sies at jeg begynte med en relativt liten og billig båt, samt at jeg gjorde utrolig mange tabber de første årene.  :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på å finne en båt som skal dekke alle behov for mange år frem i tid.  Det kan være bedre å begynne med en forholdsvis liten og billig båt. Det er jo en del av pakken å drømme om og planlegge "neste båt", og valgene vil være veldig avhengig av hvordan økonomi og livssituasjon utvikler seg.  Båter som er svært ombygde i personlig stil kan være litt vanskelige å selge. Det ligger ett eksempel på en slik på FInn. 

 

Jeg ville i utgangspunktet sett etter en båt rundt 28-30 fot. Det er ikke så stort utvalg på FInn akkurat nå, men det er noen annonser som det kan være greit å lese gjennom. En forholdsvis ny motor er et pluss. Og hvis en ikke kan basere seg på elektrisk oppvarming fra landstrøm gjennom vinteren, så er det en fordel med en diesel varmeovn som ikke trekker strøm fra 12V. Evt kan en se på mulighet for å ettermontere en Dickinson ovn eller lignenede.  

 

 

 

 

Link to post
11 hours ago, Nytildette said:

Hvor liten og billig?

 

En relativt slank 24-fots båt fra 70-tallet.  Tror jeg betalte 30kNOK for den elns.  Det var relativt billig ifht bruktmarkedet da.  Den var i relativt god stand inntil jeg tok over :-)

11 hours ago, Nytildette said:

Kan jeg spørre hvilke tabber?

En av de største tabbene inntraff allerede på henteturen - det var vindstille mesteparten av veien (bortsett fra den ene timen, da jeg fikk et kjapt kurs i seiling), og vi gikk tom for diesel.  Vi hadde reservekanne med diesel ombord, men motoren måtte "luftes", noe som på den der motoren innebar å åpne to skruer og trykke på en pumpehendel inntil det sprutet ut diesel.  Jeg hadde en litt mer erfaren person ombord, han sa at det var viktig å samle opp alt av diesel ... men jeg har jo fjorten tommeltotter, så det endte jo som det måtte gå, masse dieselsøl..  På den båten var det ikke noe skille mellom "motorrom" og salong.  På den båten skulle det vise seg å være et gammelt gulvbelegg av naturkork under et vegg-til-vegg-teppe, korken trakk til seg dieselen.  I Nord-Norge er det kaldt og mye regn, da blir det lite med ventilasjon, og dieselen trenger også mye tid på å fordampe.  Summa-summarum, fra det øyeblikket og frem til jeg kvittet meg med båten flere år senere, så stinket det diesel nede i salongen.

 

Andre tabber - listen er neppe komplett:

 

  • Ante veldig lite om ankring.  Jeg husker ikke helt detaljene, men da det var meldt dårlig vær brukte jeg vel et anker i tillegg til en moring - og med veldig langt ankertau.  Tauet viste seg i tillegg å være et flytetau.  Tauene viklet seg selvfølgelig rundt hverandre, og de viklet seg også så mange ganger rundt kjølen at jeg trengte hjelp fra RS for å vikle det opp igjen (i dag ville jeg løst slikt selv - er blitt litt mer herdet mot kaldt vann, og har skaffet meg en god våtdrakt som tåler nord-norske temperaturer).  Av og til er det helt rasjonelt å bruke to anker (eller anker og moring) - men da må man vite hva man gjør!  To ankre gjør ankeroppsettet vesentlig mer komplekst.  Det var en helt grønn nybegynner på et konkurrerende båtforum som også opplevde røfft vær på henteturen (og som var alene på henteturen) og slapp to anker i sjøen bare "for sikkerhets skyld".  Jeg skrev umiddelbart et tilsvar av typen "nei, nei, nei, ikke gjør dét!" - men det svaret rakk han ikke å lese før han måtte ha hjelp av RS. :-)
  • Ante ingenting om vær eller "reving av seil".  På den båten hadde jeg ingenting rulleseil elns Heldigvis hadde jeg med meg mannskap den gangen dét ble aktuelt, mannskap som kunne fortelle meg: "nå burde vi reve seil" en god stund før det ble skikkelig ille.  Dette er noe man bør øve på - det er alltid vanskeligere når det er mye vind i lufta enn når det er lite vind, og det er alltid vanskeligere når man er alene ombord enn når man er flere.
  • Relatert, det var en gang jeg hadde revet seil, men ikke stramt nok elns, i tillegg var det mye bølger. Ikke fikk jeg gjort noe med seilføringen heller, jeg kunne ikke forlate styreposisjon (jeg hadde fruen med - husker ikke detaljene, om hun sov eller om jeg ikke turte la henne ta over styringen, kanskje jeg ikke turte å klatre opp på kahyttaket og fikse seil).  Det føltes noe dramatisk, jeg fikk ikke seilt skarpt nok, greide å holde båten unna land, men greide ikke å få økt avstanden til land - men det gikk bra etterhvert.
  • Jeg droppet stort sett ankeret "nært land" uten å gjøre noen større vurderinger på dét.  Når man seiler i Tromsø-området er man ofte innomskjærs, så det blir stort sett ikke så store bølger.  Det var to ganger det gikk litt galt, den ene gangen lå vi i en fjord, rett på utsiden av en stor fjordarm.  Ila natta blåste det opp, og bølgende fra denne fjordarmen ble ganske så store, det ble såpass ubehagelig at vi bare måtte flytte på oss.  (og da endte vi i episoden over).
  • Den andre gangen det gikk galt, så blåste det også ganske så mye, vi mistet vi ankerfestet og begynte å drive.  I tillegg greide vi å spjære storseilet - husker ikke helt detaljene her, men mener at en av oss vinsjet falltauet så hardt han kunne uten å ense at seilet fortsatt var festet til bommen med et tau.  Jeg husker ikke hva ståa var med genoa/jibb - jeg husker at vi fant et stormseil som jeg aldri hadde brukt under en av benkene, men det var først etter at vi hadde fått redningsskøyta til å taue oss til land.
  • Fikk ankertauet i propellen, motoren stoppet, og jeg skjønte ikke hva som hadde skjedd - men jeg hadde litt panikk fordi jeg trodde vi var i ferd med å drifte mot land, så jeg greide å svi i stykker startmotoren - på en motor som ikke lot seg starte manuelt.  (Seilte i ett eller to år uten motor etter den episoden).
  • Når man seiler bidevind med kyst på lesiden (altså, når man seiler skarpt mot vinden og står i fare for å bli blåst mot land), så ligger det litt i ryggraden til "folk flest" å svinge litt vekk fra land dersom avstanden til land minsker.  Da risikerer man at farta synker såpass at det blir umulig å slå, eller at seilet plutselig slår seg bakk.  Neste tabbe er å fortsette å styre vekk fra land, men bakke seil, og hvite knoker som tvilholder på rorkulten.  Det går bare ikke.  Det er to veier ut av en slik floke, det ene er å legge om kursen rett mot land (slik at man får nok fart til å slå, eentuelt kan snu båten mer enn 180 grader rundt), det andre er å starte motoren.  Uten motor, må man altså sette kursen rett mot land, selv om det føles dritskummelt.  Jeg husker ikke om jeg fikk problemer selv, men jeg ser (også den dag i dag) at jeg har folk ombord som er i ferd med å gjøre tilsvarende kunststykker ved roret.
  • Ufrivillig jibbing.  Jeg hadde ikke noen store problemer med dette, men dette er en risiko man MÅ være obs på når man setter ut som uerfaren seiler!
  • Trodde jeg kjente farvannet godt, og gikk rett på et skjær - et skjær som var merket (men hvem ser vel en svart jernstang i mørket, før det er for sent?) og som jeg visste at var der - jeg hadde bare glemt av det.  (I dag har jeg navigasjonssystem og radar, så risikoen er minsket - men har hatt mannskap ved roret som har gått rett på et skjær  som var godt merket, både i terrenget og på kartet, og det i fullt dagslys ... huff).
  • Hadde også en annen episode hvor jeg gikk på sandgrunn - husker ikke detaljene, men vi ble i allefall stående der en god stund og vente på tidevannet.
  • Kollidert med en bro.  I Tromsø er det mye strøm, når man krysser mot vind og strøm må man beregne litt ekstra med marginer.
  • I Tromsø er det også store tidevannsforskjeller, særlig på springflo.  Jeg måtte kjøpe en kniv og kappe et tau pga tidevannsforskjeller - hadde bundet tauene mot kaia med pålestikk.  Da jeg kom tilbake til båten var det for høyt til å hoppe ned og løsne tampene på båtsiden (måtte først forhale den mot en trapp), og pålestikkene lar seg ikke åpne når tauet er stramt.  I dag bruker jeg (nesten) alltid dobbelt halvstikk rundt egen tamp når tau festes til bryggekanten.  (Tau i retur til båten er jo av mange regnet som "gullstandarden", men ville heller ikke løst problemet mitt der).
  • Samme sted ... mistet et kryssholt, da tidevannsforskjellene var større enn hva jeg hadde tatt høyde for.  Til mitt forsvar, det var folk ombord da dette skjedde, og jeg hadde forventet at de ville være litt mer proaktive mtp justering av fortøyning etc.
  • Seilt mye utenfor området jeg hadde kart for.  Det har gått bra - bank i bordet - men jeg tror det er flaks mer enn noe annet.  (I dag har jeg heller ikke papirkart for områdene jeg seiler i - men har digitale kart både på båtens kartplotter og på en pad, så jeg føler at jeg er godt nok dekket - dengangda var det papirkart som var tingen.  Senere, i båt nummer to, har jeg ved to anledninger hatt en "fastlåst situasjonsforståelse" og trodd jeg var et helt annet sted på papirkartet enn hva jeg faktisk var.  Nå går det jo greit med GPS, egentlig litt risikabelt - den dagen GPS går ned har man null erfaring med å prøve å forstå hvor på kartet man er, krysspeilinger mot landemerker og fyrtårn, etc).
  • Fortøyd båten på utsiden av bølgebryter (å seile inn i en trang havn uten motor var ganske uaktuelt).  Da jeg kom tilbake neste dag var fenderene punkterte (men observerte ingen skader på båten).  Store skip som passerer i stor fart kan dra med seg enorme mengder bølger!
  • Mistet avtaler, flyavganger, etc - å seile uten motor kan være utfordrende innimellom.  (Jeg løste det av og til med å sette meg i jolla og taue moderskipet mens jeg fossrodde).

 

Alt i alt, jeg har nok hatt en god del flaks.  Når man er nybegynner bør man i det minste sjekke værmeldingen godt før man legger ut på tur, man bør kjøpe seg et godt anker og lese seg litt opp på ankring, man bør øve på reving av seil (men det er vanskelig - for komplikasjonene oppstår først når det er for mye vind og man har et umiddelbart behov for å reve seil), og gjerne ha med ekstra mannskap.

 

I dag bruker jeg crewbay for å lete etter ekstra mannskap.  Akkurat nå har jeg med en dyktig egypter som ønsker å seile i Norge, men han klager over at det er for få båtførere i Norge som bruker crewbay :-)

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Den dag i dag synes jeg fortsatt at noe av det mest kompliserte man kan gjøre som seiler er å komme seg inn (og av og til ut) fra en småbåthavn - særlig om det er noe vind i lufta.  Dersom man har fungerende motor som kan puttes både i bakk og forovergir uten at noe ryker, baugpropeller og gjerne kort avstand mellom propell og ror, mannskap på dekk som kan assistere med tauverk, etc, så hjelper det på.  Dersom det finnes folk på land som kan ta i mot tau og hjelpe til, så er det også et åpenbart pluss.  Allikevel, selv om jeg kan krysse av for alle sjekkboksene over - sent på kvelden, hvis jeg er trøtt, så sikter jeg meg veldig mye heller mot en beskyttet ankringsplass enn mot en gjestehavn dersom jeg har valget.  Jeg vet av andre båteiere også hvor det å "komme seg inn og ut av hjemmehavn" har vært den største bøygen mot å komme seg ut på tur.  Drar man ut i godt vær, er det en fordel å ha en reserveplan på oppankringssted i tilfelle det viser seg å være for røft for å navigere trygt tilbake til båsen sin, og det kan være en fordel å ha båtplass "langt ute" i havna slik at det er lett å komme seg ut og inn (på den andre siden er slike plasser ofte mindre beskyttet mot bølger og vær).

 

Første båten hadde jeg på en moring, og brukte jolle for å komme meg til den - og ikke er det særlig mange gjestehvaner i Tromsø-området.  Det gjorde det i allefall forholdsvis enkelt å komme seg ut på tur.  Å få fisket opp fortøyningsbøya var ikke alltid like enkelt, men man risikerer i allefall ikke å skade egen og andres båter mens man styrer med dette.

 

(post-edit:)

 

Med dagens båt har jeg hjemmehavn på Nesodden, der er det trangt, relativt mye utsatt for vind, og i tillegg er det ofte strøm i vannet.  Det er en fin havn vinterstid, men etterhvert ble det til at jeg aldri brukte havna sommerstid - jeg lå mye heller for anker i Bærum (fra Sandvika togstasjon var det kort ei hjem) enn å komme meg inn og ut av hjemmehavna.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
15 hours ago, Nytildette said:

Hvor liten og billig? (...) Og hva du har endt opp med?

 

Første båten var som nevnt 24 fot.  Den hadde ikke noe vanntanker.  Det var en oppvaskkum der med saltvannspumpe, men den brukte jeg aldri - den var plassert oppå motorlokket, så skulle man ha tilgang til motoren måtte man demontere slangene, og det var ofte problemer med motoren, så det rommet ble jo ofte åpnet. (nå seilte jeg jo to år uten motor ... husker ikke hvorfor jeg ikke koblet disse tingene opp igjen da).  Oppvask og håndvask gjorde jeg i sjøen.  Det var ingen septiktank ombord.  Det høres noe ekkelt ut å først drite i sjøen og så rett etterpå vaske hendene i sjøen ... jeg har for lengst fortrengt slikt, husker ikke helt hvordan vi innrettet oss.  Båten hadde autopilot som stort sett fungerte.  Autopilot er viktig når man er alene til sjøs!

 

Jeg bodde jo aldri på denne båten, men jeg brukte mye tid på den, det ble mange overnattinger både i ukedagene (brukte den tidvis til pendling til kontoret) og i helgene, samt en liten ferietur til Finnmark.  Til matlaging hadde jeg et lite enkelt gassbluss med små flasker.  Jeg kjøpte et lite solcellepanel etterhvert, men seilte uten i noen år.  For å lade batteriene måtte jeg ta dem på land.  Det går an å bo på en liten båt uten særlig med fasciliteter, men det er ikke for alle og enhver.  Hvis jeg husker riktig hadde båten en dieselvarmer som ikke fungerte da jeg tok over båten, og som jeg heller aldri gjorde noen seriøse forsøk på å vekke opp til live.  Jeg brukte båten også vinterstid i Tromsø-området.  Jeg hadde kone og ett barn, men vi startet på en flytteoperasjon til Oslo relativt kort etter at jeg hadde kjøpt båt (fruen var pådriver for dette, hun flyttet først for å sondere terrenget og gjøre seg kjent med boligmarkedet).  Jeg hadde fortsatt arbeidssted delvis i Tromsø (og delvis fra hjemmekontor i Oslo) i et par år etter at vi hadde flyttet til Oslo, så det ble mye pendling, jeg var lite med familie i båten, mye alene, og tidvis med venner og bekjente.  Jeg bodde oftest på båten mens jeg var i Tromsø.

 

Andre båten var en 29 fots Naver, også fra 70-tall, også en relativt slank båt.  Den hadde vann, men ikke varmtvann.  Den hadde dieselvarmer som fungerte nå og da ... det var mye styr med den varmeren.  Jeg brukte aldri vanntankene for drikkevann, drikkevann hadde jeg med på flasker og kanner.  Det var et dusjhode ombord (hvis jeg husker riktig, så var den i stedet for vanlig kran på badet - så den ble brukt mest for å vaske fingrene der).  Dusjhodet var mulig tiltenkt bruk som bidé ... jeg husker ikke helt hvordan det fungerte.  Vi erstattet dusjslangen med det lengste vi kunne finne på markedet, da var det mulig å strekke slangen ut gjennom dekksluka og ta en dusj ute på dekk - men slangen var ikke lang nok til at man kunne gjøre det stående.  Den båtmotoren lot seg starte uten bruk av startmotoren, det var ikke lett, men det var mulig - og berget meg ved noen få anledninger da jeg hadde problemer med strømmen.  Den båten hadde vel heller ikke septiktank om jeg husker riktig, og det var vel et litt større problem ettersom vi da hadde båten i Oslofjorden.  Vi hadde to barn og det ble trangt i båten da vi ble tre.  Fruen insisterte også på at vi skulle sove i gjestehavner og ikke for anker.

 

Så var det en påsketur.  Vi hadde karret oss gjennom kuling og regn - kom inn i havn i Sverige (Resö).  På vei inn i havna - fortsatt med mye vind - stoppet plutselig motoren.  Jeg skjønner til dags dato ikke hvordan (det hjalp nok mye på at båten ikke var alt for stor og tung), men vi greide på en eller annen måte å få båten til kai uten å lage noe rabalder (og det første vi hørte etter å ha lagt til var noe slikt som: "Nei, där kan ni inta ligge!").  Vi var våte og kalde, og fruen insisterte på å prøve å starte varmeren, enda jeg var temmelig sikker på at den ikke virket - og kabinen ble fylt med røyk.  Dagen før hadde vi passert en nydelig 43-fots trebåt med påskrift "Til salgs!  I god stand og klar for langtur!" elns - så vi bestemte oss for å se mer på den.  Resten er historie.  Å komme seg opp fra 29 fot til 43 fot var en voldsom omstilling.  Lærekurven for å manøvrere en såpass stor båt inne i havn var høy.  Selv i dag, etter å ha hatt denne båten i ti år har jeg noe angst for å manøvrere i trange havnebassenger.  Jeg savner litt den nærheten til sjøen som man har i en mindre seilbåt.  Båten har høyt overbygg, cockpittelt og skikkelig utsikt forover fra kahytten - for komfortabilitet er det veldig pluss, det er mulig å holde utkikk og å føre båten uten å bli våt eller fryse, og ingen "kjellerfølelse" i kahytten - ulempene er at det er mye vindfang (og dermed ekstra vanskelig med finnavigering inne i trange havner dersom det er mye vind i lufta) og også tidvis ukomfortabelt med innsyn inn i båten (det er en vakker båt, så det er mange som stopper opp og stirrer på den når man ligger ved kai hvor mange passerer forbi - til og med for anker har jeg hatt insidenter hor folk er nærgående, ofte er det hyggelig med folk å snakke med, andre ganger er det ubehagelig).

 

Denne båten har to toaletter (noe som er veldig kjekt når vi ligger for anker med lukket septiktank - da kan man bruke det ene toalettet for "små ærender" og det andre for store - og også veldig kjekt når det er tekniske problemer med ett av toalettene), én dusj, dieselvarmer som fungerer (om og om igjen - kan ikke si at den har vært helt problemfri, men stort sett virker den), varmtvannstank (som kan varmes både ved motorgange, landstrøm eller inverter), gassinstallasjon, ENO komfyr med to gassbluss og komfyr (og så har vi COBB-grill i reserve), solcellepaneler og det meste (men ikke aggregat, vaskemaskin, oppvaskmaskin, mikrobølgeovn ...).  En umiddelbar forskjell jeg merket meg er at det gikk helt fint an å planlegge oppankring uten protester fra familien.  Barna trives såpass godt ombord at det kan være vanskelig å få dem ut av båten når vi endelig legger til land noe sted.  En av de største fordelene med såpass stor båt er at det er lettere å invitere mannskap, venner og bekjente, før ble det mest dagsturer dersom vi hadde venner eller bekjente ombord, nå er det overnattingsplass til alle.  På det meste har vi vært seks voksne og seks barn på langhelgtur - hvordan vi fikk det til undres jeg fortsatt over, men det gikk.

 

Nå er vi midlertidig separert igjen (etter at et forsøk på hjemmeskole fra båten ikke gikk så veldig bra), dermed er jeg mye alene på båten, men mest med tilfeldig mannskap.  Jeg kan håndtere båten alene, men for seiling i røft vær, seiling uttaskjærs og natteseilas føler jeg meg tryggere med ekstra hender ombord.

 

Jeg tørr ikke tenke på hvordan det hadde gått dersom jeg hadde startet med en 43-fots båt.  Store tabber på en liten båt medfører ofte små problemer.  Store tabber på en stor båt kan medføre store problemer.  På de første turene med denne båten var det også en forutsetning at jeg fikk med meg vilkårlig mannskap som hadde erfaring med å manøvrere en såpass stor båt inn og ut av havn.  Nå er jeg kanskje usedvanlig klønete av meg ... men det er sikkert ikke bare meg, her nede i Middelhavet er "leiebåt" omtrent et skjellsord, veldig mange som leier seg en båt av en størrelse de egentlig hverken har kompetanse eller forutsetning til å kunne håndtere på en god måte.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 4 timer siden:

Fint for noen, utenkelig for andre :)

 

Det er alltid greiere å gå opp i komfort enn ned, slik sett er det greit å begynne med en liten båt.

Bare de som er villig til å gå for langt finner ut hvor langt man kan gå ;) 

Absolutt å anbefale å begynne i det små ja, mindre oppvarming, mindre vedlikehold osv. man kan alltid skaffe seg mer arbeid :) 

God Jul! 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
tobixen skrev On 23.12.2023 at 11.55:

Dersom man er oppriktig interessert i båt og vurderer å skaffe seg en båt, så er det veldig mye mer økonomisk å bo i båt enn å bo i hus og så ha båt i tillegg. 

 

Dette synes jeg er en merkelig påstand.

Jeg har eid og bodd i hus og leiligheter sentralt på Østlandet/Osloområdet gjennom hele mitt voksne liv og har gjennom dette tjent anslagsvis 7-8 millioner  i verdistigning på disse objektene. Det har gitt meg økonomisk frihet til å ha båt til rundt millionen i den samme tiden, bl. a. fordi jeg har kunnet låne penger på disse faste eiendommene til gunstig rente. Dette hadde selvsagt ikke vært mulig om jeg hadde eid kun båt og bodd i denne. 

Link to post
10 hours ago, Lazyjack said:

Dette synes jeg er en merkelig påstand.

Tja.  Når jeg tenker meg om, jeg har en følelse av at vi gikk opp i "disponibel inntekt" da vi sluttet å bo "gratis" i relativt sentralt beliggende arvet hytte i Tromsø til å ta opp lån og kjøpe bolig med utleiedel i Oslo.  (Dette til tross for at jeg leide hytta ut til "slikk og ingenting" - svært dårlig deal - tanken var at leietager skulle stå for vedlikehold og ta vare på leieobjektet, men jeg valgte visst feil leietager for dét formålet).

 

Selv om man ikke opplever særlig med direkte "bokostnader" med å bo i eget hus, så kan jo alternativet være å leie ut.  Dersom man kan leie ut egen bolig samtidig med at man bor på båten, så er man i en svært gunstig økonomisk situasjon.

 

Vedlikeholdskostnaden på en båt som er aktivt i bruk året rundt ligger nok en del høyere enn vedlikeholdskostnadene på en båt som er lite i bruk og får dertil lite tilsyn store deler av året.  Personlig føles det mer riktig å aktivt bruke båten og å kunne ta fatt på vedlikeholdsoppgavene på strak arm etterhvert som de oppstår enn å ha en båt som ligger ubrukt i en bås mesteparten av tiden, og hvor jeg må pendle for å rekke over vedlikehold og tilsyn på båten.

 

10 hours ago, Lazyjack said:

Jeg har eid og bodd i hus og leiligheter sentralt på Østlandet/Osloområdet gjennom hele mitt voksne liv og har gjennom dette tjent anslagsvis 7-8 millioner  i verdistigning på disse objektene.

Dersom man kan forvente en god verdistigning i boligmarkedet kan det være smart å først kjøpe bolig, og senere øke huslånet for å få råd til å kjøpe båt.

 

Nå er imidlertid ikke en slik verdistigning noe man kan ta for gitt.  "Ingen tre vokser opp i himmelen".  Det er ikke helt uten risiko å kjøpe bolig.  I snitt har man hatt en svært god verdistigning på fast eiendom i Norge ila de siste 30-40 årene elns, og særlig i Oslogryta, men det er ingen garanti for at det vil fortsette, og det er også svært lokasjonsavhengig.  (En barndomsvenn av meg kjøpte relativt stor kåk for bare 50 kNOK for et par dekader siden, der tipper jeg man har hatt en svært negativ verdiutvikling før han overtok - boligen er sikkert ikke verd så mye mer nå, men verdien kan vanskelig gå lavere).  Generelt sett burde det være forventelig at verdistigningen i boligmarkedet følger inflasjonen.  I såfall kan det være mer gunstig å sette av tilgodehavende kapital i aksjefond heller enn å investere i egen bolig.

 

Investering i "egen bolig" er lukrativt sammenlignet med andre investeringsformer på grunn av gunstige lånevilkår og gunstige skatteordninger.  Dette er bevisst politikk for at nordmenn flest skal ha et eieforhold til egen bolig.  Det er også svært gunstig å kunne leie ut 50% av egen bolig, da dette kommer skattefritt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Når det kommer til hus eller båt, så ønsker jeg ikke å bosette meg der hvor jeg studerer, og dermed kommer jeg heller ikke til å kjøpe meg noen bolig. Frem til nå leier jeg hybel, hvor jeg betaler litt i underkant av 6000kr i måneden til huseier.

Er det realistisk å klare å ta opp et lån, og betale ned dette, slik at de fremtidige månedene ikke blir særlig stor økning i utgifter?

 

Og ut ifra rådene deres forstår jeg det som at jeg bør se på mindre båter, på 30-tallet feet lang? Hvor fungerende motor, greie seil og mast, og ikke alt for store vedlikeholdsarbeid vil være viktig for meg? 

 

Og ang båtlukten, hvor ille snakker vi? Vil andre folk merke dette? og hvor vanskelig vil det være å unngå båtlukt, samt fuktige klær og slikt?

Link to post
1 hour ago, Nytildette said:

Når det kommer til hus eller båt, så ønsker jeg ikke å bosette meg der hvor jeg studerer, og dermed kommer jeg heller ikke til å kjøpe meg noen bolig. Frem til nå leier jeg hybel, hvor jeg betaler litt i underkant av 6000kr i måneden til huseier.

Er det realistisk å klare å ta opp et lån, og betale ned dette, slik at de fremtidige månedene ikke blir særlig stor økning i utgifter?

 

Og ut ifra rådene deres forstår jeg det som at jeg bør se på mindre båter, på 30-tallet feet lang? Hvor fungerende motor, greie seil og mast, og ikke alt for store vedlikeholdsarbeid vil være viktig for meg? 

 

Og ang båtlukten, hvor ille snakker vi? Vil andre folk merke dette? og hvor vanskelig vil det være å unngå båtlukt, samt fuktige klær og slikt?

1) Spørs hvor mye båten koster og hvor mye båtplass og strøm koster. Båtplass og strøm kan fort koste noen lapper i mnd avhengig av hvor. 

 

2) Kikk på litt forskjellige båter. En båt på 30 fot kan oppleves større enn en på 35 fot pga innredning og layout.

 

3) En båt lukter hvis en eller flere av disse oppfylles: fukt og mugg, oljelekkasje og/eller diesellekkasje. Er alt på stell, burde det ikke være annet enn litt innestengt lukt som lett kan luftes ut. 

Link to post

Hei.

 

Å bo i båt er en livsstil og veldig annerledes enn å leie en hybel.

 

Noen spørsmål:

 

Finnes det en båthavn som kan brukes hele året og som kan tilby deg plass på stedet du bor eller skal bo? 

Har du undersøkt om du kan få lån og hvor mye kan du låne?

Har du noen egenkapital eller må du låne 100%?

Har du noen teknisk innsikt og er du i stand til å utføre enkle reparasjoner og teknisk vedlikehold selv?

Ha du noen gang manøvrert en båt på den størrelsen du ser for deg?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...