Jump to content

Bo i seilbåt, urealistisk?

Nytildette

Recommended Posts

14 hours ago, Nytildette said:

Og ang båtlukten, hvor ille snakker vi? Vil andre folk merke dette? og hvor vanskelig vil det være å unngå båtlukt, samt fuktige klær og slikt?

"Båtlukt" er noe du oppdager med det samme, gitt at du har normal luktesans. Forebygges ved å holde det tørt, unngå å søle diesel, være oppmerksom og utbedre lekkasjer, holde septikslanger rene og eventuelt bytte de ut, sørge for god ventilasjon (det mest energiøkonomiske vinterstid er å ha minst mulig ventilasjon, men gjennomlufte båten godt fra tid til annen) sørge for god lufting av septiktank og bruk av saneringsvæske (helst en "grønn" en).

Elektrisk luftavfukter er en fin investering. Ja, de bruker noe strøm, men husk på at all strømmen blir til varme. Det gir ikke mening å "spare på strømmen" samtidig med at man har panelovner eller vifteovner påskudd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Definitivt ikke urealistisk.  Og den beste erfaringen får du ved å prøve selv. Hva som fungerer for andre er ikke så viktig. Det er ofte veldig basert på lokale forhold (båttype, båt, vanntemperatur,  egne forventninger, osv osv osv).

Kast deg i det, uten å overtenke, men vær realist.

Lykke til!

Martin, båtboer med vinter #10 ombord nå i vinter. 

bliss X skrev for 9 timer siden:

Finnes det en båthavn som kan brukes hele året og som kan tilby deg plass på stedet du bor eller skal bo? 

Har du undersøkt om du kan få lån og hvor mye kan du låne?

Har du noen egenkapital eller må du låne 100%?

Har du noen teknisk innsikt og er du i stand til å utføre enkle reparasjoner og teknisk vedlikehold selv?

Ha du noen gang manøvrert en båt på den størrelsen du ser for deg?

Tror de store båthavnene her har åpent hele året, har ikke hørt noe spesifikt med havnene enda.

Har heller ikke hørt om noen banker om lån enda, men har en egenkapital på 20 000kr i skrivende stund.

Er motivert til å lære div reparasjoner og vedlikehold, men har ingen som kan lære meg, men dersom det finnes på nett, hadde jeg vell klart det enkle arbeidet.

Har seilt litt før, men føler meg ikke trygg nok til å seile alene enda. Har tenkt å bruke seilesesongen til å seile, og lære meg mere. Har for det meste seilet ynglinger, men også større seilbåter, og har også båtførerprøven og kjørt dermed litt andre båter. 

Nytildette skrev 1 time siden:

Har heller ikke hørt om noen banker om lån enda, men har en egenkapital på 20 000kr i skrivende stund.

For å kunne ta opp lån med sikkerhet i båten kreves det at båten er registrert i skipsregisteret. Da har man tinglyst skjøte på båten, og den kan belånes lignende man gjør om man tar lån med sikkerhet i fast eiendom. Min erfaring er at spesielt Sparebank 1 er mest fleksible med tanke på båtens alder (enkelte banker gir kun lån med sikkerhet i båten ved nyere båter). Er båten ikke registrert i skipsregisteret vil de fleste banker kun gi forbrukslån, og da med en svært lei rente og kun et begrenset beløp. Med mindre du kan låne med sikkerhet i fast eiendom, f.eks. hvis foreldre stiller sikkerhet for lånet med deres eiendom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...