Bernt Startet 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2023 Lurer litt på en 33 fots båt med en 370 hk Volvo med drev , er dette ok ? Eller burde man gå for en båt med 2 stk motorer ? bernt Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 En kjensgjerning @Bernt ; spørsmålet er ikke OM et drev går i filler, men NÅR? To eller en, tja andre her som har bedre er faring. Kostnader, drift, sikkerhet, båttype, osv.... Ikke minst manøvreringsdyktighet ! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
pipe Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Hekri skrev 42 minutter siden: En kjensgjerning @Bernt ; spørsmålet er ikke OM et drev går i filler, men NÅR? Solgte den ene båten min i fjor dog ikke med OM drev men med det utskjelte OMC Cobra drevet. Den var i fra 1986 og har ikke vært pakket om engang så NÅR dette drevet ryker har det gjort jobben sin. Men det hører med til historien att drevet står på en lett DC og ikke har mer enn 30-40 timer i året som hytte båt siden jeg kjøpte den i 1995. Dog hadde drevet noe hardere liv i en periode da ungene ble ungdom og kjørte vannski i fra morgen til kveld. Det drevet har bare fått vanlig service bortsett i fra nye simringer til propelaksel for 10-15 år siden. Så fasiten ble att drevet overlevde motoren som fikk rådebank og måtte byttes for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Holdbarhets messig vil jeg påstå at det er bedre med to mindre drev, enn ett stort. Du får også som allerede nevnt mye bedre manøvereringsegenskaper. Det blir noe mer arbeid og dyrere å utføre service med dobbelinnstallasjon, hvordan det skiller mtp. forbruk vet jeg ikke. Om det er bruktbåt du ser etter, er hvordan den er behandlet og stelt med også en viktig faktor. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Førstefender Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 En 33 foter kan være så mangt.. Hva er vekt? Hvilke motorer blir det ved dobbel installasjon og hvilke ved en? Er svak selv for dobbel installasjon, dieselforbruk blir omtrent likt. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Vi har en ca 33 foter med en singel 370/DPH. Båten veien ca 6.000 kg. I forhold til kraft fungerer det greit så lenge båten ikke er på maksvekt. Vi gjorde et bevisst valg på singel installasjon. Først og fremst ut fra et vedlikeholdskostnad perspektiv. 2 x motor og drev må nødvendigvis koste mer å vedlikeholde. Manøvreringsevne og sikkerhet er jo som er minussiden med en singel installasjon. Manøvreringen i havn kan alltids løses med thrustere, men sikkerheten er nok det jeg kjenner mest på ved en singel installasjon. Det blir en naturlig begrensning både på vær og strekning som man kanskje hadde strukket litt med en dobbel installasjon. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Ask Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Hei Det beste er vel å unngå begge alternativa, og ikkje minst VP-motor. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Ask skrev 15 minutter siden: Det beste er vel å unngå begge alternativa, og ikkje minst VP-motor. Tja, neppe et godt svar på TS spørsmål men.. (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Chiefengineer Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Ask skrev for 3 timer siden: Hei Det beste er vel å unngå begge alternativa, og ikkje minst VP-motor. Du skriver som du har vett til. Ikke mange båter som har denne kombinasjonsmuligheten og vekta blir avgjørende. Grandezza 33? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Ja. Min skepsis til VP er tufta på erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Ask skrev 17 minutter siden: Ja. Min skepsis til VP er tufta på erfaring. Phuuu.. enda godt. Trudde du skrev useriøst der et øyeblikk Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Du får skrive litt om type båt, og hvordan båtbruken deres vil fremtone seg, så får du bedre svar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2023 Ask skrev for 5 timer siden: Det beste er vel å unngå begge alternativa, og ikkje minst VP-motor. Ask skrev 1 time siden: Ja. Min skepsis til VP er tufta på erfaring. Erfaring skal man ikke kimse av Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Min erfaring ved Volvo Penta er veldig god :-) Men drev står på listen over ting jeg ikke skal eie. Ville nok gått for 2 motorer i stedet for 1 hvis valget var mitt. Så ville jeg regnet med å bytte er drev innimellom så jeg ikke ble deprimert hvis behovet kom. Jeg har forsåvidt skiftet 2 akslinger og 1 girkasse på aksel-båt, så helt knirkefritt trenger ikke akslinger å være heller. (Akslingene pga tæring, og kassa pga slitasje ved dobbeltinstallasjonen (babord-kasse-fenomenet)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.