Jump to content

Båt på 33 fot med en stk stor Volvo motor med drev , eller to mindre motorene ?


Bernt

Recommended Posts

En kjensgjerning @Bernt ; spørsmålet er ikke OM et drev går i filler, men NÅR?

To eller en, tja andre her som har bedre er faring. Kostnader, drift, sikkerhet, båttype, osv....

Ikke minst manøvreringsdyktighet !

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 42 minutter siden:

En kjensgjerning @Bernt ; spørsmålet er ikke OM et drev går i filler, men NÅR?

Solgte den ene båten min i fjor dog ikke med OM drev men med det utskjelte OMC Cobra drevet.
Den var i fra 1986 og har ikke vært pakket om engang så NÅR dette drevet ryker har det gjort jobben sin.
Men det hører med til historien att drevet står på en lett DC og ikke har mer enn 30-40 timer i året som hytte båt siden jeg kjøpte den i 1995.
Dog hadde drevet noe hardere liv i en periode da ungene ble ungdom og kjørte vannski i fra morgen til kveld.
Det drevet har bare fått vanlig service bortsett i fra nye simringer til propelaksel for 10-15 år siden.
Så fasiten ble att drevet overlevde motoren som fikk rådebank og måtte byttes for noen år siden.
 

Link to post

Holdbarhets messig vil jeg påstå at det er bedre med to mindre drev, enn ett stort.

Du får også som allerede nevnt mye bedre manøvereringsegenskaper.

 

Det blir noe mer arbeid og dyrere å utføre service med dobbelinnstallasjon, hvordan det skiller mtp. forbruk vet jeg ikke.

 

Om det er bruktbåt du ser etter, er hvordan den er behandlet og stelt med også en viktig faktor.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Vi har en ca 33 foter med en singel 370/DPH. Båten veien ca 6.000 kg. I forhold til kraft fungerer det greit så lenge båten ikke er på maksvekt.  Vi gjorde et bevisst valg på singel installasjon. Først og fremst ut fra et vedlikeholdskostnad perspektiv. 2 x motor og drev må nødvendigvis koste mer å vedlikeholde.

 

Manøvreringsevne  og sikkerhet er jo som er minussiden med en singel installasjon. Manøvreringen i havn kan alltids løses med thrustere, men sikkerheten er nok det jeg kjenner mest på ved en singel installasjon. Det blir en naturlig begrensning både på vær og strekning som man kanskje hadde strukket litt med en dobbel installasjon. 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Min erfaring ved Volvo Penta er veldig god :-)

 

Men drev står på listen over ting jeg ikke skal eie. 
 

Ville nok gått for 2 motorer i stedet for 1 hvis valget var mitt. Så ville jeg regnet med å bytte er drev innimellom så jeg ikke ble deprimert hvis behovet kom. Jeg har forsåvidt skiftet 2 akslinger og 1 girkasse på aksel-båt, så helt knirkefritt trenger ikke akslinger å være heller. (Akslingene pga tæring, og kassa pga slitasje ved dobbeltinstallasjonen (babord-kasse-fenomenet))

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...