Jump to content

Hvor mye tåler et relé i 12V likestrøm når det tåler 10 ampere i 250V vekselstrøm?

Mastiff

Recommended Posts

@Mastiff Om du bruker hjelpereleer så har nok Biltema-releet så liten spole at det ikke vil spise opp Songle-releet i vår levetid. Har stående mange slike som opererer kontaktorer osv som har fønket fint i årevis. En diode over releet slik @Bårdp beskriver redder de sikkert uten å begynne med hjelpereleer også. Jeg leste så lenge og mye om dette at jeg fant ut at det var utfordringer med dioder også, i form av forlenget åpningstid så derfor gikk jeg for RC-ledd når jeg så jeg fikk tak i ferdigkjøpte for en slikk og ingenting. Zenerdioder løser visstnok dette også. Men da er vi nok over på ting for spesielt interesserte 😁 Om du sjalter på pluss eller minussiden har ikke noe å si, spenningen over relé blir den samme, men pass på å få dioden rett vei. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...