Jump to content

Hvor mye tåler et relé i 12V likestrøm når det tåler 10 ampere i 250V vekselstrøm?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har denne typen releer i båten, koblet til ESP32 mikrokontrollere:

 

image.png.bc6c296c70a6105b9ab38e93bb777335.png

 

Det øverste tallet (5VDC) er styrestrømmen. Så er det altså stemplet med 10 ampere i 250V vekselstrøm og 15 ampere i 125V vekselstrøm. Jeg aner ikke hvorfor det står 250V-stempling også under 125. Spørsmålet er hvor mye dette releet tåler over tid med 12V likestrøm. Planen var å la det gi 12V minus til en strømforsyning som trekker 5 ampere. Bør det fungere uten problemer? Datasheet for selve releet er her. Der står det 12 ampere på 125 i TUV-rating, som kanskje er strengere enn den som det er satt opp med på stemplingen?

Link to post

Problemet med å bruke likestrøm på disse er ikke så lenge releet er aktivert, da tåler det nok 15+A men i det relekontakten åpner kan der bli stående en lysbue mellom kontaktpunktene som kan både over tid ødelegge kontaktpunktene og i verste fall lage brann. Du får lysbue mellom kontaktpunktene på vekselstrøm også men da slukker den innen 1/100 sekund (når strømmen veksler polaritet).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Når en ser på spec i @Jens_P sitt innlegg så er 24V/10A angitt som rating så da er jo 12V/5A rikelig godt innenfor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

For releer vil ofte rating for DC være lavere enn for AC. Jeg har brukt akkurat disse for en intervallbryter for vindusviskere som trekker godt under 10A. Men etter et par år er releet oppbrukt. Blir utskifting i jula der jeg bytter relemodulen og setter på noen ‘gnist-arrestorer’ jeg fant på Ali på utgangene. Om ikke det holder så må jeg mekke på plass noen 30A releer jeg har liggende. Så levetiden kommer er nok begrenset men kan sikkert være lang i praksis om releet bare opereres en gang i blant.

 

Link til disse dingsene som skal spise gnisten. Som sagt ikke utprøvd ennå: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK17.97  20% Off | 10 Pcs/5 Pcs/2 Pcs/1 Pc RC Absorption/Snubber Circuit Module Relay Contact Protection Resistance Surge
https://a.aliexpress.com/_mKOL29q

 

 

Link to post

Det er ofte ikke selve strømmen som tar knekken på relekontaktene men lasta. Om en har en induktiv last som for eksempel en spole eller en motor vil den sette opp en kraftig motindusert spenning når strømme i den brytes. Denne vil danne en kraftig lysbue på relekontakten som på sikt brenner den opp. Dette kan enkelt unngås med at en monterer en enkel diode i sperreretning over lasta. Den vil da kortslutte den motinduserte spenningen og problemet er løst. Disse filtrene fra Kina er nokk greie nokk på AC kretser men en diode til 50 øre er langt mer effektiv på DC systemer. 

Link to post
Fantino skrev 18 minutter siden:

For releer vil ofte rating for DC være lavere enn for AC. Jeg har brukt akkurat disse for en intervallbryter for vindusviskere som trekker godt under 10A. Men etter et par år er releet oppbrukt.

Da har du induktiv last som gir spenningspeaker langt over 12V når strøm brytes.

Har samme opplegg klart for for intervallbryter med Arduino, men ikke montert det ennå. Din erfaring ble noe jeg må tenke på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Fantino skrev 32 minutter siden:

Blir utskifting i jula der jeg bytter relemodulen og setter på noen ‘gnist-arrestorer’ jeg fant på Ali på utgangene.

.......
https://a.aliexpress.com/_mKOL29q

Interessant! Sikkert dumt spørsmål, men hvordan skal denne kobles? I serie med den ene lederen?

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Sikkert dumt spørsmål, men hvordan skal denne kobles?

Diode:

image.png.01b0ffe4dfdb512288d242256deae94b.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 16 minutter siden:

Diode:

image.png.01b0ffe4dfdb512288d242256deae94b.png

Mulig vi snakker litt forbi hverandre her nå. Men så vidt jeg kan se er komponenten i linken til @Fantino et RC ledd og består av en motstand og to kondensatorer. Kan ikke se noen diode. 

 

.........

 

Bårdp skrev for 1 time siden:

Dette kan enkelt unngås med at en monterer en enkel diode i sperreretning over lasta. Den vil da kortslutte den motinduserte spenningen og problemet er løst.

 

Bårdp skrev 8 minutter siden:

Nei sett dioden i sperreretning parallelt med motoren. Da gjør den best nytte.

Tenkte du at det var helt selvsagt ut fra ditt første innlegg at den dioden skal stå i parallell? 

Når jeg leser "monter en diode i sperreretning" tenker jeg intuitivt slik @SveinHa skisserer. 

Link to post
Komodo skrev 2 minutter siden:

Tenkte du at det var helt selvsagt ut fra ditt første innlegg at den dioden skal stå i parallell? 

Ja når jeg skrev at dioden skulle monteres over lasta mente jeg tvers over lasta altså i parallell med lasta. Om en monterer den slik SveinHs skisserer vil den jo forså vit gi en vis beskyttelse for relekontakten men en vil jo sende hele støypulsen inn i elanlegget. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Interessant! Sikkert dumt spørsmål, men hvordan skal denne kobles? I serie med den ene lederen?

Slik jeg forstår det skal disse koples over kontaktene. Jeg _tror_ komponentene er en resistor, en kondensator og en varistor men har ikke funnet noen dokumentasjon.

 

Jeg prøvde også å lese meg litt opp på dette og endte vel opp med at ‘flyback’ diode ikke nødvendigvis løser heler problemstillingen med relé som driver induktive laster. Derfor dette lille prøveprosjektet 😁

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Ja når jeg skrev at dioden skulle monteres over lasta mente jeg tvers over lasta altså i parallell med lasta.

Skjønner. Regnet jo også med at noe slikt var i tankene dine. Men når du skrev "montere i sperreretningen" var det min intuitive tanke at seriekobling trumfet parallell. 

 

Poenget er uansett at det er fort gjort å misforstå, det ser vi jo av denne lille meningsutvekslingen. Det kan derfor være greit å utdype litt mer hva man tenker. Den vesle skissen @SveinHa lastet opp her sier mer enn tusen ord, slike burde det være flere av. Sikter da ikke til denne tråden spesielt. 

Link to post
Fantino skrev 1 time siden:

Slik jeg forstår det skal disse koples over kontaktene. Jeg _tror_ komponentene er en resistor, en kondensator og en varistor men har ikke funnet noen dokumentasjon.

 

Jeg tittet bare kjapt på den annonsen mens vi så på film. For meg så det ut som et lite kretskort med en motstand og to kondensatorer. For meg er det ikke helt innlysende hvordan den skal kobles.

Link to post
Fantino skrev for 5 timer siden:

Jeg prøvde også å lese meg litt opp på dette og endte vel opp med at ‘flyback’ diode ikke nødvendigvis løser heler problemstillingen med relé som driver induktive laster.

Dioden løser hele problemet med induktiv last så lenge en jobber med DC. Skal en derimot beskytte en relekontakt med induktiv last i et AC anlegg må en benytte RC led gjerne kombinert med en varistor.

Link to post

Det kan ende med et mareritt å sette inn feil releer. Det kan medføre driftstans og feilsøking. Ser at angitt rele har tuv rating på 5 amp, hva nå det betyr.

En relespole er induktiv last. Når en bruker et rele for å styre et annet så blir det gnistring på kontaktene.

I gamle dager var det alltid kondensator over stiften til coilen for å unngå brent stift med redusert levetid. 

 

Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

Interessant! Sikkert dumt spørsmål, men hvordan skal denne kobles?

 

Ali-kretsen ser ut som et RC-ledd med varistor.

Denne skal i så fall monteres i parallell med relekontakten.

 

Varistor får redusert motstand når spenning over den stiger. Den skal "klippe" spennings-spisser fra induktiv last.

RC-ledd skal absorbere energien ved åpning av relekontakt slik at gnist unngås.

 

Kretsen ser sånn ut:

RCgnistslukker.jpg.1a352878caf30b7ce9f7803de758d2dc.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Her stiller man et enkelt spørsmål, og så må man være ingeinør for å leste tråden... :giggle: Men det er jo noe av det morsomme ved Båtplassen. :thumbsup: Problemet er selvsagt at det blir så mange forskjellige svar at det er vanskelig å velge hvilket man skal holde seg til. I det tilfellet jeg snakker om, er nok et enkleste å legge på et vanlig 30A Biltema-relé og la det blå releet styre det, som jeg har gjort med alt annet i båten.

 

Det som skremmer meg litt, er det med at reléspoler er induktiv last og dermed tydeligvis kan ta på de blå releene. Jeg har nok minst 40 releer av ulike typer i båten, fra 30 til 300 ampere, alle styrt av sånne blå releer. Det ville være en helsikes jobb å demontere alle boksene mine for å montere ekstra komponenter, særlig siden flere av dem har både de blå releene og 30A-releene i samme boksen, med masse smeltelim og liten ekstra plass.

 

Har det noe å si at de blå releene ikke veksler 12V+ men alltid 12V-? Jeg har gjort det sånn fordi båten er av aluminium, og da er det greit å ha færrest mulig kabler som går gjennom den med pluss og fare for kortslutning. Jeg har skruterminaler med kraftige og godt isolerte gummikabler som går til punktene der ting er koblet (styrehustaket, under dashbordet, i hekken og i baugen), der 30A-releene veksler på den siste biten fra disse og til de styrte enhetene, istedenfor å føre masse løse plusskabler fra releer gjennom skjulte steder.

Link to post

Tror nå du kan ta det helt med ro. Hvor mye en induktiv last sparker tilbake når en bryter strømmen er et produkt av induktans og strøm. I en relespole til et 30A biltemarele går det jo kun et par hundrede mA. Så den energien som kommer når du bryter den strømmen vil jo ikke være enorm. Om det ikke er noe som står og slår inn og ut veldig hyppig vil nokk dit blåe rele overleve dette i mange tiår. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...