Hekri Startet 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2023 NRK 1 sendte i går et program der det ble stilt spørsmål om hvorfor Kongeskipet ikke konverterer til null-utslipp. Skipet driftes av Marinen, som opplyser at det ikke er mulig med dagens teknologi å løse dette, noe også Kong Harald V bekreftet i programmet. Bør "de grønne" finne andre mål for sine utidige "krav"? Har de tenkt å gå til angrep på Marinen? Ser vi for oss et kongeskip drevet med batterier, atomkraft eller hydrogen? Kloke hoder på Baatplassen, hva er løsningen for Kongeskipet? Skipstype kongeskip Bygget 1937 ved Camper og Nicholsons Rederi Sjøforsvaret Sjøsatt 1937; 85 år siden Kallesignal LAMA MMSI‑nr. 257001000 Tekniske data[a] Lengde 80,25 meter[1] Bredde 11,6 meter Dypgående 4,7 meter Toppfart 14 knop Tonnasje 1 628 Deplasement 1 686 tonn Maskin/motor Maskin-/motortype: Bergen Diesel Maskin-/motor ytelse: 2 x 1760 Hk Fart: 14 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Det finnes bare en løsning altså å bruke hodet på valgdagen, ikke gjør som de folka i komedie filmen som stemmer på et kult navn eller logo. Gjerne les hva slags forskjellig pest og plager de diverse partier og deres politikere har forberedt til folket og velg noen som lar i hvert fall småtteri som kongeskipet være i fred. Ellers går jo mange store ting med atomkraft men det liker jo de røde heller ikke siden det fungerer altfor godt og det er jo ikke meninga at ting skal faktisk fungere. Det var et ordtak i Polen at hvis man lot kommunistene styre Sahara så hadde det blitt mangel på sand der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Det beste er vel å kvitte oss med hele kongehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Hekri skrev 30 minutter siden: NRK 1 sendte i går et program der det ble stilt spørsmål om hvorfor Kongeskipet ikke konverterer til null-utslipp. Skipet driftes av Marinen, som opplyser at det ikke er mulig med dagens teknologi å løse dette, noe også Kong Harald V bekreftet i programmet. Agurk nyheter....viser vel bare hvor banale nyhetsoppslag media kan komme med, i mangel på noe viktigere å skrive om.. XardasKSP skrev 9 minutter siden: Det var et ordtak i Polen at hvis man lot kommunistene styre Sahara så hadde det blitt mangel på sand der nede. Ja, det ville ikke overasket meg... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Hekri skrev 1 time siden: Ser vi for oss et kongeskip drevet med batterier, atomkraft eller hydrogen? Å konvertere til hydrogendrift har jeg ikke spesielt sans for. I prinsippet er det å elektrifisere, da produksjon av hydrogen forbruker enorme mengder strøm. Greit nok hvis man har et voldsomt overskudd av elektrisk energi, men det har vi jo ikke. Man bare flytter problemet et annet sted. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tacan Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Kongeskipet er ikke underlagt nullutslipp regimet. Så Marinen kommer ikke til å foreta noe ombygging av maskinene med det første. Andre skip og ferjer blir tvunget til bygge om motorene til å gå på hydrogen eller bruk av brenselceller batteri og elektrisk motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Kan en ikke bare kalle Kongeskipet Norge, Veteranskip (bygget 1937) så "unngår" en oppgradering? 👍🤣 Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
LAKA Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Det er vel snakk om at maskinene skal byttes i 2030 eller senere og at en oppgradering i retning lavere utslipp først vil skje da. Det enkleste her er nok en form for hybriddrift slik at skipet kan seile på batterier til og fra kai og i fjorder med krav om nullutslipp (ja, jeg vet at Kongeskipet har fritak fra disse reglene). En slik hybridløsning vil også føre til merkbart redusert forbruk ellers da man i større grad kan skru av en eller to hovedmotorer ved en rekke ulike driftsmodus og gå på hjelpemotor/generator. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Oppgradere mastene, sette rigg og seil på = problem løst! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Kritiseres er vel å ta i. Men at spørsmålet stilles er ikke unaturlig. Sånn sett burde kongeskipet være velegnet for elektrisk drift, saktegående og i stand til å bære tunge batteripakker. Men det gir jo større effekt å elektrifisere en båt som går i en mye brukt rute, enn et skip som blir brukt mest på stas. Så her vil det nok være mest fornuftig å vente til maskinene uansett skal skiftes ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sailorboy Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Det meste lar seg gjøre dersom det er vilje (og penger) tilstede. Statsraad Lehmkuhl ble ombygget til hybrid drift som beskrevet her: https://www.kongsberg.com/maritime/the-full-picture-magazine/2020/12/statsraad-lehmkuhl/ Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 La det skipet få være i fred. Bare tøys alt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2023 Sett det på land som museumskip. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Batteridrift er fint for lokalmiljøet der de brukes. Når man ser på livsløpet, er det ingenting som tyder på at batteridrift er bedre for miljøet eller mer bærekraftig enn dieseldrift. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 XardasKSP skrev for 18 timer siden: Det finnes bare en løsning altså å bruke hodet på valgdagen Nå er det vel ikke noen fra regjeringen som har stilt spørsmålet TS sikter til. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Havarita skrev 56 minutter siden: Batteridrift er fint for lokalmiljøet der de brukes. Når man ser på livsløpet, er det ingenting som tyder på at batteridrift er bedre for miljøet eller mer bærekraftig enn dieseldrift. Vil du utdype (uten å gjøre det til en politisk diskusjon slik at tråden blir stengt) med noen fakta som underbygger påstanden din? For enkelte fartøytyper bidrar batterier til en signifikant reduksjon av diesel/utslipp. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Bergen skrev 33 minutter siden: For enkelte fartøytyper bidrar batterier til en signifikant reduksjon av diesel/utslipp. Forutsatt at batterier kan lades med land-strøm. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Deilig med slike rikmannsproblemer. Heia Norge dere som lurer på hvor slikt kommer fra. Ta en kikk her på beskrivelsen av dagens politikere Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 1 hour ago, Jens_P said: Forutsatt at batterier kan lades med land-strøm. All strøm som tilknyttes KNM må være Nato godkjendt! mulig det er annerledes i større havner nå, men på 90 tallet var det veldig få havner vi kunne koble på landstrøm ihvertfal. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Jens_P skrev for 3 timer siden: Forutsatt at batterier kan lades med land-strøm. Nei, ikke nødvendigvis. Om et har skip med flere motorer og/eller behov for redundans kan batteri lades ved seilas (når det påkrevde antall dieselmotorer går med optimal last), og batteriet benyttes deretter enten som "spinning reserve" eller til "peak shaving" under operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Gjøre kongeskipet grønt blir en kostnad som vil reise spørsmål om vi overhodet trenger et kongeskip. Vi ender fort opp som UK, skipet solgt og penger spart. Elektrifisering av ferger har vært svindyrt og stort sett gitt brukerne et dårligere tilbud. I Kristiansand antar jeg det er fare for hele fergetilbudet i Søgne og Randesund legges ned etter dem bestemte seg for at EL ferger skal i bruk fra 2025. Dette gir selfølgelig AKT en ny enorm kostnad da nye El ferger ikke er gratis, samt det blir millionkostnader med strømforsyning / ladestasjoner. Selv med gamle båter og små busjetter har dette fergetilbudet vært oppe til vurdering for nedleggelse i en årekke. Nå er kommunekassen tom så AKT får neppe store ekstra overføringer herfra. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Det beste (ut fra et bevaringsmessig ståsted) vil være å vedlikeholde de gamle Bergen Dieselene skikkelig slik at kongeskipet forblir den perlen hun er, på alle vis. Når «resten av verden» går grønt blir veteranskip en dråpe i havet når det gjelder miljø. Er stolt av at vi har et så flott kongeskip, som et av to gjenværende i verden. «Norge» er langt penere enn Danmarks variant, i alle fall etter mitt syn. Og så lenge det går så mye penger på annet tull (som for eksempel unødvendig byråkrati og bygging av diverse luftslott i det ganske land), synes jeg ikke de kronene for vedlikehold og drift av kongeskipet er det verste. I tillegg får rekrutter og marinen en fin arena for opplæring. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Bergen skrev for 7 timer siden: Vil du utdype (uten å gjøre det til en politisk diskusjon slik at tråden blir stengt) med noen fakta som underbygger påstanden din? For enkelte fartøytyper bidrar batterier til en signifikant reduksjon av diesel/utslipp. Selvfølgelig. Batteriproduksjon trenger edle mineraler fra ganske så eksotiske steder. Mineraler utvinnes ved gruvedrift på land, eller på havbunnen. Dette er et betydelig miljøavtrykk, og har noen menneskerettsaspekter ved seg som man gjerne heller ikke ønsker å snakke høyt om. (Bærekraft og miljø) Selve batteriproduksjonen (og evt gjennvinning) er energikrevende, og bidrar selvsagt til at et batteri må leve noen år før man også oppnår en besparelse i 'klimaregnskapet'. Så lenge denne produksjonen er i utlandet, vil kun besparelsen i driftsfasen inngå i det norske klimaregnskapet. Om destruksjon også gjøres i utlandet, vil batteribruk se veldig pent ut, men bare i det norske klimaregnskapet. Batterier inneholder miljøgifter som ved uhell i produksjon, drift og destruering også gir negativ miljøpåvirkning. En besparelse av utslipp i driftsfasen, er egentlig veldig lite relevant, dersom 'utslippene' i livsløpet totalt blir større. Man ender fort opp med å gjøre miljøet et bjørnetjeneste. (Og strømmen dyrere). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 tacan skrev for 23 timer siden: Andre skip og ferjer blir tvunget til bygge om motorene til å gå på hydrogen eller bruk av brenselceller batteri og elektrisk motor. De går fra A til B, om det er så grønt når en ser på batteribroduksjonen fra gruve til grav og strømmen de krever ?`?? Kongeskipet besøker grisgrente strøk og legger skjeldent til kai, så strøm er ikke et alternativ. La Kongeskipet og Kongesjaluppen Stjernen være i fred. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Roger jo skrev 30 minutter siden: La Kongeskipet og Kongesjaluppen Stjernen være i fred. Tiltredes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.