Jump to content

Tips og råd ønskes. Lystbåt fra Nederland til Svartehavet.


Tomska

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har tatt ruten fra Nederland, mellom Europa til Svartehavet?

 

 Har lyst til å ta denne turen, men håpet noen som har tatt denne ruten før kunne komme med noen tips og råd.

 

lurer på følgende:

- Kommer man mellom med 55 fot motorbåt?

- Hvor lang tid burde man sette av dersom man ønsker å seile samme veien tilbake?

- Når på året burde man reise? 

- Hvor kan man kjøpe kart til dette? 

- Andre ting som kan være av nyttig informasjon.
 

Tusen takk.
 

Link to post
Share on other sites

Avhengig av dimensjonen på båten kan man ta ferden gjennom elvesystemene i Europa og komme ut i Svartehavet via Donau.   Kart finnes på https://unece.org/DAM/trans/main/sc3/AGN_map_2018.pdf ... virker å være enormt mange sluser mellom Rhein og Donau.

 

Jeg skulle tro at noen av elvene fryser vinterstid, men midt på sommeren hender det at det er tørke og lav vannstand, så skuldersesong og særlig høst er sikkert best for en silk tur.

 

Det er selvfølgelig ikke umulig å gå rundt, men med motorbåt blir det fort ganske dyrt i drivstoff.  (Elveturen blir nok ikke helt billig den heller, koster vel litt å gå gjennom sluser).

 

Middehavet er veldig sesongpreget, det er lite populært å seile vinterstid.  Vi har omtrent ikke sett andre fritidsbåter etter at vi forlot Roma 20. november.  Strengt tatt ikke siden vi forlot Sardinia 25. oktober.  Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hvorfor det ikke anbefales å seile vinterstid - det har fungert for meg i allefall.

 

(Jeg synser mest, jeg har null erfaring, annet enn at jeg har seilt i seilbåt fra Gdansk til Dubrovnik, sjøveien rundt Portugal).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...