Gunga Din Startet 28.Desember.2005 Del på Facebook Startet 28.Desember.2005 Har någon erfarenhet av dette! I september 2007 så släcks det analoga TV-nätet ner i Bohuslän! Häromdagen skaffade jag en sk Combobox, Canaldigital (för att ha hemma!) Denna boxen grejjar att ta emot både marksända som satellitsända digitala TV-signaler! tenkte givetsvis ta med den ombord, då främst för att se om det funkar med båtantennen o dom marksända digitala sändningarna. men så slog mig tanken att man kanske skulle ha en liten campingparabol samtidigt, men då får man vel ligga förtöjd med 'stormförtöjningar' så att ikke båten endrer riktning, paraboler er ju veldi riktningskänsliga! ser att tysken på Lars_H's bild har en liten boks under, förmodligen med motor som vrider antennen....er dette ett 'must' eller vad finns det för lösninger på dette???? någon som prövat dette eller har ideer hur man kan lösa detta bra ?? (bra=billigt ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 jøje meg Gunga Din. Hva skjedde med den gode, gammeldagse solnedgangen... ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Hei. I Grebbestad så jeg en tysker med parabolen (har stort sett bare sett tyskere med parabol) plassert på et stativ (fotostativ?) på steinbryggen! Billig nok løsning? Ellers leste jeg i lokalavisen her, Romerikes Blad om en kar som hadde kjøpt seg svensk digitaltuner. Og da Sunne-senderen nylig startet med digitale sendinger, fikk han inn krystallklare bilder her i Lillestrøm-området med sin gamle "svenskeantenne". Kanalene han fikk inn var SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Barnekanalen, Kunnskapskanalen og en lokal tv-stasjon. En liten artig(?) sak gjalt for betal-kanaler. De fikk han ikke mulighet til å ta inn. For å få lov til å abonere på disse måtte han bodd i Sverige!! Lars H. Redigert 28.Desember.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anonym Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Har någon erfarenhet av dette! men så slog mig tanken att man kanske skulle ha en liten campingparabol samtidigt, men då får man vel ligga förtöjd med 'stormförtöjningar' så att ikke båten endrer riktning, paraboler er ju veldi riktningskänsliga! ser att tysken på Lars_H's bild har en liten boks under, förmodligen med motor som vrider antennen....er dette ett 'must' eller vad finns det för lösninger på dette???? någon som prövat dette eller har ideer hur man kan lösa detta bra ?? (bra=billigt ) Det finnes løsningen som automatisk sørger for å fokusere på satelitten.. Men, det er bare tyskere som har sånt.. De har parabol på campingbilene når de er på rally om vintern også.. helt sykt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) Gunga - jeg synes du skal satse litt skikkelig - to må man ha. En til web/mail og en til TV - sånn at du kan lese Baatplassen mens Admiralinnen ser på "Everybody Loves Raymond" Hilsen Bitteliten som ikke har TV ombord - solnedgang og 0,5 tonn båtblader holder lenge Redigert 28.Desember.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvor mye vedder du på at den ene domen der er tom? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hei. I Grebbestad så jeg en tysker med parabolen (har stort sett bare sett tyskere med parabol) plassert på et stativ (fotostativ?) på steinbryggen! Billig nok løsning? For å få lov til å abonere på disse måtte han bodd i Sverige!! Lars H. det rekker att man har en adress/kompis i Sverige!(det er på samme sett så måste vi ha en norsk 'brevlåda' för att kunna ha ett norskt parabolkort i mottagaren ) Det finnes løsningen som automatisk sørger for å fokusere på satelitten.. Men, det er bare tyskere som har sånt.. De har parabol på campingbilene når de er på rally om vintern også.. helt sykt. ja det er möjligt, men jag, mer eller mindre, bor ombord sommartid, så jag vill gärna kunna se TV-nyheter o när jag ändå måste ha en box ombord för att kunna se TV överhuvudtaget, så kansjeom det finns ngn enkel billig parabol(det finns campingparaboler för några hundrelapper) men det er det her med riktningen som er vansklig. Gunga - jeg synes du skal satse litt skikkelig - to må man ha. En til web/mail og en til TV - sånn at du kan lese Baatplassen mens Admiralinnen ser på "Everybody Loves Raymond" Hilsen Bitteliten som ikke har TV ombord - solnedgang og 0,5 tonn båtblader holder lenge jada, känner allt till dessa gyrostabiliserade men jag hade tenkt mig något mer low-budget!TV ombord er veldi bra, har stor nytta av vädersidorna på Text-TV bland annet + TV/DVD när man har tonåringer ombord................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvor mye vedder du på at den ene domen der er tom?En dom for fjernsyn, en dom for inmarsat. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 (redigert) En dom for fjernsyn, en dom for inmarsat. Klart det går an, men det er flere som kjører rundt med en tom sak for symmetrien sin del... Redigert 28.Desember.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 jøje meg Gunga Din. Hva skjedde med den gode, gammeldagse solnedgangen... ? Suzuki siste sommaren så regnade dom bort...... jada jada, er ingen TV-idiot , men när man har sattelitmottageren redan ombord, o bare tallriken saknas!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hvor mye vedder du på at den ene domen der er tom?Tja si det du. Med båt til 10 mill trenger man vil ikke å fake en dome til 100.000? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 I september 2007 så släcks det analoga TV-nätet ner i Bohuslän! Hei. Har du sett noen planer om når de digitale sendingene starter i Bohuslän? Dersom det er slike sendinger når jeg skal nedover kysten i august, kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe en box for mottak. Og fra og med sommeren 2008 trenger jeg jo en slik box likevel. Finnes dekodere/tunere for 12volt, eller må en til med 12/230volt konverter? Noen som vet pris på dekoder/tuner? Har en digitalbox allerede, Motorola for mottak av digital-tv fra UPC kabelannlegg. Men regner med at den ikke kan brukes i båten i Sverige. Noen som vet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Boywonder Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hmm.... Hvis det er nyheter dere vil se på, hvorfor får dere ikke bare en 3g telefon..? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Hmm.... Hvis det er nyheter dere vil se på, hvorfor får dere ikke bare en 3g telefon..? Hvem snakker om nyheter? Jeg vil kunne se nyheter, værmeldinger, filmer, lokalnytt osv. Alså det som måtte være å by på. Er det noe galt med det? Men vi spiller Ludo ombord i mørke høstkvelder også! Og noen slik 3G sak har jeg ikke, min Nokia 5110 fungerer imidlertid ypperlig som telefon! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Apropos parabol: En større diameter på skålen pluss litt justering av LNB nærmere skålen skulle vel kompensere for dårlig justering av retningen mot satellitten - eller? Sitér dette innlegget Link to post
NOC Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Er det noen bruk for parabol da. Skal man ikke reise på sjøen for å koble av og heller få med seg det sosiale da? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Om en bruker båten halve året mer eller mindre som ett sommerhus skjønner jeg at folk vil ha parabol, internet og ellers det vi er vant til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Skal man ikke reise på sjøen for å koble av og heller få med seg det sosiale da?Hva en skal gjøre på sjøen er vel opp til den enkelte? Så sant en ikke plager andre og ellers er snill og grei? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Er det noen bruk for parabol da. Skal man ikke reise på sjøen for å koble av og heller få med seg det sosiale da?Det kan du godt si, men som vanlig kommer det an på øynene som ser. Og de som kanskje har 60 overnattingsdøgn på båten har kanskje andre synsvinkler... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Desember.2005 Del på Facebook Svart 28.Desember.2005 Ville bare si at det nye året inneholder både mye nyheter og værmeldinger, MEN ikke minst OL og VM i fotball!! TV i båten skal man ikke skamme seg over i slike sesonger ( ikke andre heller for den sakens skyld). Men jeg har jo kamuflert det litt i min Furuholmen. Et sybord får ny oppgave... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Boywonder Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Hvem snakker om nyheter? Jeg vil kunne se nyheter, værmeldinger, filmer, lokalnytt osv. Alså det som måtte være å by på. Er det noe galt med det? Men vi spiller Ludo ombord i mørke høstkvelder også! Og noen slik 3G sak har jeg ikke, min Nokia 5110 fungerer imidlertid ypperlig som telefon! Lars H. Oioioioi! Her ble det visst tråkket på noen Lars-tær! Det er vel for meg, revnende likegyldig hva du gjør i båten din. Kom bare med et enkelt forslag til hvordan man kan få sett nyhetene jeg.. Det virker nesten som om du har dårlig samvittighet fordi du har TV i båten... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
nimbuster Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Men "boywonder", det diskuteres TV og TV-antenneforhold i denne tråden...Hvis du heller vil se nyheter med mobilen kan du jo starte en ny tråd og foreslå nettopp det....til de uinnvidde, som et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Hei. Har du sett noen planer om når de digitale sendingene starter i Bohuslän? Dersom det er slike sendinger når jeg skal nedover kysten i august, kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe en box for mottak. Og fra og med sommeren 2008 trenger jeg jo en slik box likevel. Finnes dekodere/tunere for 12volt, eller må en til med 12/230volt konverter? Noen som vet pris på dekoder/tuner? Har en digitalbox allerede, Motorola for mottak av digital-tv fra UPC kabelannlegg. Men regner med at den ikke kan brukes i båten i Sverige. Noen som vet? Lars H. Hej Lars ! jag fikk min combobox 'gratis' av Canal digital mot att jag tecknade ett abonnemang på 12 månader! (i mitt fall filmkanalerna 229kr/månad!), boxen blir min efter ett år, då skall jag öppna den för att se om jag kan koppla mig in efter nätdelen, rett på lågspänningen! den går nu på 230V! tror inte du kan använda en kabelbox......... det digitala marknätet fungerar redan i Bohuslän (så vitt jag vet, iallafall nere i Kungälv!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Hmm.... Hvis det er nyheter dere vil se på, hvorfor får dere ikke bare en 3g telefon..? Hej Boywonder! 3G eller GSM er ju de absolut sämsta systemen ombord........du skall inte många sjömil utanför kusten innan dom slutar att fungera! sen till Alla: i denna tråden diskuterar vi digitaltv ombord eftersom det analoga kommer att släckas ner inom ett par år här i Bohuslän! vi diskuterar inte om vi skall ha TV ombord eller ikke, det er opp til var o en! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 29.Desember.2005 Del på Facebook Svart 29.Desember.2005 Parabol skåla må stå på land skal det være noe håp om og få inn kanaler. Den tåler nesten ikke bevegelse i det hele tatt. Jeg har hengt opp noen parabol skåler for venner og kjente som har gitt opp, Det var lettere og stille inn skåla da det var analoge sendinger, digitale sendinger tåler ikke hardt regnvær da blir bilde borte. Men dette hadde ikke så mye med saken og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.