Jump to content

Parabol ombord

Gunga Din

Recommended Posts

Parabol skåla må stå på land skal det være noe håp om og få inn kanaler.

Den tåler nesten ikke bevegelse i det hele tatt.

Jeg har hengt opp noen parabol skåler for venner og kjente som har gitt opp, :rolleyes:

Det var lettere og stille inn skåla da det var analoge sendinger, digitale sendinger tåler ikke hardt regnvær da blir bilde borte.

Men dette hadde ikke så mye med saken og gjøre

skulle tro att +/- 1 gr för att få bild eller ikke!

som du skriver Bastard så blir det väldigt vanskligt att klara detta ombord, måste till ngn form av

motorstyrd antenn alternativt en rundmottagande antenn, men jag tror att satellit signalerna er så svaga att det inte går att bygga runtmottagande antenner!

S/Y Gunga Din

Når jeg i fjor ville kjøpe antenne til båten (TV), kikket jeg på slike parabol hos lokale campingvogn leverandøren. Han anbefalte meg å ikke kjøpe, da bildekvalitet aldri ville kunne bli så god at jeg blir fornøyd. Paraboler er svært så utsatt for bevegelser, og det har man jo som regel nok av på sjøen.

Med min Triax antenne klarte jeg å få inn alle Norske, samt 2 svenske kanaler. Det holder i massevis for meg.

Ble du klokere? Definitivt ikke, jeg tenkte jeg bare skulle fortelle om hva jeg har opplevd.

For de som har sporet av og diskutert hvorvidt man skal ha tv om bord eller ikke, så kan jeg fortelle at når vi sist sommer opplevde å ligge værfast 3 dager, så var tv om bord utrolig kjekk sak å ha, det er sikkert og visst.

Et annet moment er at kona har spurt om vi kan være i båten absolutt hele sommeren neste år og at jeg går på jobben fra båten. Da er et TV et krav slik at man kan følge med på det som skjer i verden......

som du skriver Bastard så blir det väldigt vanskligt att klara detta ombord, måste till ngn form av

motorstyrd antenn alternativt en rundmottagande antenn, men jag tror att satellit signalerna er så svaga att det inte går att bygga runtmottagande antenner!

Tror nesten 1 grad er for mye. Du har ikke bare side bevegelse i båt men også opp og ned :crazy:

Blir jo noen grader ut av kurs det

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Tror nesten 1 grad er for mye. Du har ikke bare side bevegelse i båt men også opp og ned :crazy:

Blir jo noen grader ut av kurs det

jepp du har sikkert rett! men om man studerar tyskens antenn så ser det ut som parabolen bara vrids med motorn under i boxen, dvs i en led! kansje det rekker om man ligger vid brygga?!

S/Y Gunga Din

Med min Triax antenne klarte jeg å få inn alle Norske, samt 2 svenske kanaler. Det holder i massevis for meg.

Har själv en Triax i mastoppen, tar in dansk TV, o vissa dager norsk TV (i tillegg till de svenske!)

Har båten i Marstrand !

skall bli kul o se om Triaxen er bra på digitala marksända signaler!

S/Y Gunga Din

jepp du har sikkert rett! men om man studerar tyskens antenn så ser det ut som parabolen bara vrids med motorn under i boxen, dvs i en led! kansje det rekker om man ligger vid brygga?!

Mnja, men får han en sidebevegelse kommer antennen høyere eller lavere uansett. (Man skal vel ha ca 22,5 grader over horisonten på antennen.)

Jeg tviler på at man får inn noe så lenge antennen står på båten. Den bør i såfall stå på land.

Motoren på antennen kommer til og være i funksjon hele tiden også, stort strømforbruk?

Hvor gammelt er bilde til LarsH? Kan det tenkes at det er en analog parabol?

Da blir jo det en helt annen sak.

Gunga Din, jeg mener den skal det. Vi får se.

Merkverdig dette her, Triax antennen erfarer jeg som noe av det bedre innen antenner (bedre enn Glomex etc), men det er ene og alene mine sammenligninger gjort når jeg har hatt båten ved siden av andre båter, dvs ikke tester.

Triax antennen er også noe av det rimeligste som finnes på markedet.

Det viser igjen at det ikke nødvendigvis er prisen som er avgjørende for kvaliteten.

I og med at det er så mange tyskere som bruker parabol. Har du undersøkt det tyske markedet og hørt hva de eventuelt kan tilby?

Og da er løsnigen en slik dome:

Bilde

Jeg tror disse koster fra rundt 60.000 - da blir det dyr TV

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg håper ikke jeg virker fornærmende på noen, dette er ikke meningen. Men for å være helt ærlig, slike Domer, håper jeg at jeg ser minst mulig av for det må da vitterlig nok være noe av det styggeste som er laget for privatbåtflåten ?

En annen ting er prisen, jeg kan ikke med min beste vilje se noen grunn til at de skal koste så enorme summer. Hva slags komponenter er de utstyrt med som gjør de så dyre egentlig ?

Jeg håper ikke jeg virker fornærmende på noen, dette er ikke meningen. Men for å være helt ærlig, slike Domer, håper jeg at jeg ser minst mulig av for det må da vitterlig nok være noe av det styggeste som er laget for privatbåtflåten ?

En annen ting er prisen, jeg kan ikke med min beste vilje se noen grunn til at de skal koste så enorme summer. Hva slags komponenter er de utstyrt med som gjør de så dyre egentlig ?

Gyro tror jeg.

Boksen er en aktuator for fjernstyring av azimutbevegelsene. Elevasjon stilles manuellt alt etter hvor du befinner deg på kloden. Et system beregnet på at du ligger i ro. Den tar altså ikke høyde for roll og pitchbevegelser.

Skal du kompansere for roll og pitch må du ha en 2-akse aktiv antenne, eller en 3-akse hvis du skal ut i åpen sjø.

På større båter ser en gjerne to radomer i samme system. Dette er ikke for å jåle seg :cool: men for å kunne "se" satellitten også når den ligger i skyggen av en skorstein feks.

Når det gjelder mindre systemer til den "øvre" lystbåtflåten selger Nera Satcom som er verdensledende på maritim satellitkommunikasjon, ofte tomme radomer i tillegg til komplette systemer. Så kan en undres over hva de skal med tomme radomer? Flere i denne tråden har vel vært inne på løsningen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

En bekjent av meg jobbet i radarbransjen for et par tiår siden - de solgte flere tomme radarantennerbokser enn radarantenner. Mulig det er slik med domer også. Og det ser da bedre ut med 2 enn med 1 synes jeg pga symetri.

Og Perlen - pent er det ikke, men det blir nok fler og fler av dem etterhvert som prisen går ned og båtene blir større. Og de fås også ganske små.

Noe av svaret ligger i begrensede salgsvolumer og lang/kostbar utviklingstid. Satellitbasert kommunikasjon trenger du først når du skal krysse store havstrekk og er avhengig av kontinuerlig samband med reder eller andre på land. Salgsvolumene har altså vært begrenset da brukerne tradisjonellt vært større handelsfartøy, marinefartøy og lignende.

Nå ser en framvekst av mindre lette tale-/datasystemer med båndbredder på typisk 0,5 Mb (BGAN)

Marineplatform til BGAN er foreløpig ikke i salg, men når denne lanseres kan en spå framvekst av slike systemer også innen lystbåtflåten. Det økte salgspotensiale dette medfører vil påvirke prisene og vi vil etterhvert se en klart dalende tendens.

Sorry Perlen, men i framtiden er jeg redd vi stadig vil se flere og flere lystbåter med en "kakeboks" eller to på taket. Stygt? Tja? Når Bokløv i sin tid lanserte V-stilen var vi alle enige om at noe så heslig stygt ville vi ikke ha innen skisporten. Få sier det samme idag når de ser feks. Kasai hopper til 20 i stil under hoppuka.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Noe av svaret ligger i begrensede salgsvolumer ..............

Vad tror du Rem om en typ Inmarsat C antenn den her mini-typen som er ca 15-20cm er en

sådan storlek tillräcklig för att ta emot TV-signaler eller er Tvsignaler ännu svagare en Inmarsat-C?

Bilde

S/Y Gunga Din

Vad tror du Rem om en typ Inmarsat C antenn den her mini-typen som er ca 15-20cm er en

sådan storlek tillräcklig för att ta emot TV-signaler eller er Tvsignaler ännu svagare en Inmarsat-C?

Beklager Gunga, men den antenna du viser kjenner jeg ikke til. Den er ikke utviklet av Nera Satcom, men kan være en sk. brandet antenne som selges under Nera flagg. Forøvrig ikke uvanlig innen bransjen. Er diameteren 15-20 cm som du sier er det ikke en aktiv parabolantenne, men kanskje en fast rundtstrålende?

Redigert: Bildet fjernet

Redigert av rem (see edit history)

ad. planlegging:

Prøvde et søk her på triax, men fant intet. Hvem er det som selger Triax-antennene og hvordan ser de ut?

Stavanger Seil AS, representert på leverandørforumet her. ca 800 inklusive frakt såvidt jeg husker .... Ser ut som Glomex, bare litt mindre.

Pris inkluderer splitter. Skal du ha antennen stående for seg selv, bestilles dette mot et bittelite pristillegg. Der medfølger festebrakett dersom du skal feste den i lanternemast eller lignende.

Hvor gammelt er bilde til LarsH? Kan det tenkes at det er en analog parabol?

Hei.

Bildet ble tatt i august 2003. Og jeg aner ikke hvor gode eller dårlige bilder de hadde.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er det ikke så vedlig stygt med en liten fleet 33 dome da, den er ikke mer enn rundt 40cm i alle retninger, riktignok kun for telefoni og data da, systemene er dyre grunnet all mekanikken i de. Den blir nok mer og mer vanlig skal du se.

Bilde

Inmarsat C brukes kun for korte test meldinger (email/sms ol.).

Inmarsat C brukes kun for korte test meldinger (email/sms ol.).

Hej Bayliner!

vet du om TV-signaler er svagare enn Inmar signaler eller varför en sådan typ av antenn

ikke skulle kunna gå att använda för TV-bruk (givetsvis modifierad för rett frekvens!)

S/Y Gunga Din

Hej Bayliner!

vet du om TV-signaler er svagare enn Inmar signaler eller varför en sådan typ av antenn

ikke skulle kunna gå att använda för TV-bruk (givetsvis modifierad för rett frekvens!)

For det første har det med frekvenser å gjøre, for det andre er det båndbredden som er mye større, kort og greit trenger du en parabolantenne for tv signaler og den må nødvendigvis være stabilisert om den skal brukes på sjøen, til land vil nok en en vanlig parabol også virke. Har sett på eBay noen mindre antenner som pakkes bort i en koffert. Usa har derimot ett annet system så det vil isåfall kun være disken du kan bruke. Selv installerer jeg både vsat og tvro ombord på handelsflåten med det finnes også mindre systemer for oss med liten båt. KVH trackvision som på den på bildet er ett relativt rimelig system (fortsatt for dyrt for meg og deg :lol:) i forhold til Seatel som er de desidert største på området.

Legger til at signaler fra tv satelliter er kratige saker, men det må de også være for å nå langt nord.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...