Jump to content

Parabol ombord

Gunga Din

Recommended Posts

Hei.

Bildet ble tatt i august 2003. Og jeg aner ikke hvor gode eller dårlige bilder de hadde.

Lars H.

Ok, var det digitalt da? Jeg husker ikke helt når det kom.

Personlig syns jeg det var bedre med analogt, da var det lettere og stille inn skåla samt at det tålte mye reg/snøvær.

Det digitale virker dårlig i forhold.

Og montere dette på båt tror jeg er veldig vanskelig, man kan jo prøve og holde skåla i hande og se om man får inn noe.

Den kan jo monteres på ett sånt lyskasterstaiv (snekkerlampe) da burde det virke noenlunde ok.

Mener å huske at for en god del år siden ble det utviklet satellitt-antenner som IKKE var parabol. Tror de kom fra UK. De var typisk kvadratisk, besto av veeeeldig mang bittesmå antenner og trikset besto i at når de enkelsignalene fra de bittesmå antennene ble ført sammen måtte jo være i fase og derfor måtte alle bittesmå antennene har den samme ledningslengden til samlepunktet. Disse burde være rimelig ukritisk når det gjelder retningen.

Noen som husker det samme, hva det ble av det - eller var det bare noe fra 'Norgeskatalogen' :rolleyes:

Mener å huske at for en god del år siden ble det utviklet satellitt-antenner som IKKE var parabol. Tror de kom fra UK. De var typisk kvadratisk, besto av veeeeldig mang bittesmå antenner og trikset besto i at når de enkelsignalene fra de bittesmå antennene ble ført sammen måtte jo være i fase og derfor måtte alle bittesmå antennene har den samme ledningslengden til samlepunktet. Disse burde være rimelig ukritisk når det gjelder retningen...............

er det noe sådant her du menar Andreas?

Bilde

40 * 40 cm

http://www.hansa-electronic.com/dishes.asp#dishR80

funkar en sådan til 95 kr og er okänslig vad gäller retningen så er det ju ett fynd !! :smiley:

men någon hake er det sikkert, annars hade man vel sett mer av dessa!

S/Y Gunga Din

typ denne

Bilde

695 SEK inkl Lnb o allt !

http://www.hansa-electronic.com/dishes.asp#dishR80

Vær oppmerksom på at lnber fra statene ikke kan brukes her om du handler den veien, allikevel er det rimelig.

Mener å huske at for en god del år siden ble det utviklet satellitt-antenner som IKKE var parabol. Tror de kom fra UK. De var typisk kvadratisk, besto av veeeeldig mang bittesmå antenner og trikset besto i at når de enkelsignalene fra de bittesmå antennene ble ført sammen måtte jo være i fase og derfor måtte alle bittesmå antennene har den samme ledningslengden til samlepunktet. Disse burde være rimelig ukritisk når det gjelder retningen.

Noen som husker det samme, hva det ble av det - eller var det bare noe fra 'Norgeskatalogen' :rolleyes:

Alle fleet antennene bruker fasefeil for å rette antennen mot satelliten, det er utrolig stilig å se antennen i testbenken hos nera :yesnod:

Jepp, der har vi det.

Leser at de ikke greier horisontal polariserte kanaler. Er det hele ulempen? Men en begrensning i antall kanaler på båten kan en vel leve med.

Men for å presisere det: det er bare min ide at de burde klare seg med dårligere innstilling mot satellitten fordi de ikke har noe fokuspunkt jeg kan se. Bare arealet blir mindre og det blir jo en faseforskyning mellom signalet som kommer fra den kanten av antenna som er lengst fra satellitten og den som er nærmest. Med ca 30mm bølgelengde (hvis jeg har regnet riktig - 10GHz) forutsetter jo det også en viss presisjon i retningsinnstillingen...

Om vi fortsatt snakker om fleet antenner så er de delt inn i 4 antenner for å se forskjellen mellom signalet i horisontal og vertikal retning. De er såpass kjappe til å finne satelliten at de ikke trenger gyro, de tracker utmerket uten, gps har den derimot for å bestemme havområdet og elevasjon.

Fasefeilen blir kun brukt for å tracke satelliten og bør være liten når den er on sat.

Når det gjelder tv paraboler har jeg kun sett vanlige paraboler til sjøs, de fokuseres og trenger å peke rett på satellite, jo større den er jo mer nøyaktig må den peke (vinkelen er mindre), på en annen side er også forsterkingen mye høyere i en stor disk. De fleste båtene i handelsflåten klarer seg med en 1,2 meter i nordsjøen.

Ville nok satset på en liten koffert av typen nevn tidligere her om en har en husbåt :-P

Men "boywonder", det diskuteres TV og TV-antenneforhold i denne tråden...Hvis du heller vil se nyheter med mobilen kan du jo starte en ny tråd og foreslå nettopp det....til de uinnvidde, som et alternativ?

Beklager at jeg ikke skrev "f.eks. Nyheter"..... Og beklager at jeg prøvde å foreslå en alternativ løsning... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Beklager at jeg ikke skrev "f.eks. Nyheter"..... Og beklager at jeg prøvde å foreslå en alternativ løsning... :headbang:

For meg er det et heller dårlig alternativ å samle barna rundt min 3G telefon for å se barne-tv. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Har flere ganger tenkt på den teknologiske utviklingen, og lurt litt på om det egentlig handler om innvikling! I dag har jeg et tv ombord, med glomex antenne. Synes selv at dette er ganske bra teknisk da du slipper å stille på antennen. Ser jo at det i fremtiden blir nødvendig med dekoder i tilegg til tv, samtidig som antenne kanskje må byttes ut med parabol. Blir ikke dette tungvint? skal vi ha eget abonnement og kort på hytta, båten og flere stk. hjemme? I dag har jeg flere tver hjemme i mange rom. Dette blir vel umulig rent praktisk i framtiden. :confused:

:flag: Hei jeg har nå hatt en liten campingparabol på 40 cm (kr.795,-)i min båt i 2 år sammen med en 12volt dreambox dekoder( dm500s til 1900,-) med meget godt resultat.

Jeg tar med meg mitt Canal digitalkort hjemmefra.

Det startet med at jeg monterte den på land med 30mt. koakskabel. Dette fungerte fint, men ønske var jo å ha den på båttaket noe som ble testet ut med godt resultat.

Så lenge en ligger til brygger/kaier fungerer dette 100% uansett sidebølger.

På Ombo i Ryfylke lå jeg i flytebrygge når westamaranen passerte og jeg mistet ikke signalene en eneste gang i de store bølgene.

Når jeg ligger på anker er det viktig å feste reiseparabolen på rekkverket lengst mulig fremme i baugen å ha 2 tauer i land.

Parabolen tåler ikke mye sidevandring før bilde frysermen tåler enormt opp/ned bevegelse uten problem..

I løpet av 2 feriesesonger har jeg fått inn alle kanalene til Canal digital i 90% av de plassene jeg har vært uten problem.

Det er jo moro å la ungene se på Disney,mens nabobåten sliter for å få inn Nrk med snø.

Hilsen

Tussi1

Et skikelig slagskip med andre ord...

Hvor har du kjøpt utstyret, Tussi1 ??

Red: Foresten, Velkommen til Baatplassen

....og Lukket avdeling :wink:

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Takker så mye W-945!

Reiseparabolen er kjøpt på Parabolhuset i Stavanger, det følger med all mulig festeanordning.

DM500S dekoder 12 volt er kjøpt på QXL.

Det må legges inn en programvare som gjør at en kan bruke samme originalkort som en bruker hjemme på dekoderen. (enkelt å fikse)

Flott båt du har :newyearsign:

Mvh

Tussi1

Et skikelig slagskip med andre ord...

Hvor har du kjøpt utstyret, Tussi1 ??

Red: Foresten, Velkommen til Baatplassen

....og Lukket avdeling :wink:

Nå må du beherske deg W-945 :boxing: Det er kun en båttype som er klasset som Slagskib her på forumet. På samme måte som det er kun et Hangarskib. Imidlertig så er det formildene omstendigheter at fabrikkens første bokstav er en S. :fireworks3::fireworks2::fireworks1::crazy:

Legg merke til at jeg brukte liten `s`i slagskip, for ikke å tråkke noen på tærne.

Beklager hvis noen føler seg støtt..

Jeg skal heretter holde meg til lukket avdeling og sørge for at døren er lukket resten av kvelden. :cryin:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Litt tilleggsopplysninger om den små Nera Inmarsat C-antennen som Gunga Din nevnte. Dette er en sirkulærpolarisert antenne som opererer i L-bånd med mottakerfrekvens 1545 MHz +- 15 MHz og har et senderbånd 1645MHz +- 15 MHz. Fjerner vi oss fra disse båndene blir det nok virkningsgraden så som så. Noe egnet antenne for TV-sat. mottak er den altså ikke. Disse satellittene opererer jo på 11000 MHz-området.

Redigert av FinnC (see edit history)

Litt tilleggsopplysninger om den små Nera Inmarsat C-antennen..............

'

Hej FinnC !

o takk för svaret, du verkar ha lite pejling på detta.......

att antenn er byggda för olika frekvenser inser jag, men er det möjligt att bygga en sådan her

typ av antenn för TV-signaler (11000 Mhz) riktningsoberoende??? eller er det kansje en

fysikalisk omöjlighet :smiley:

S/Y Gunga Din

:flag: Hei Gunga Din

Inmarsatsystemer har nok vært mitt virke de siste 20 årene (fra et nevnt firma), så en viss kjennskap har jeg.

Det er nok mulig å bygge en antenne for TV-sat. signaler, men krever en del kunnskaper, etter som de høye frekvensene er vanskelig å håndtere. Eneste gangbare er en parabolantenne da denne gir den nødvendige antenneforsterkning på enklest måte. Da er vi igrunnen tilbake til problemet å bruke den i båt på urolig underlag. Her får vi at liten antenne gir lettere instilling (bredere stråle) men dårligere signal. Større antenne gir følgelig bedre signal, men for smal stråle og må derfor monteres stasjonært (kai). En analog sammenligning er lyskasteren. Denne fungerer på samme måte som parabolantennen og her kan du lett se hvordan det fungerer ved bruk av stor resp. liten lyskaster. :newyearsign:

Hej FinnC

Ich verstehe, tror jag! :wink:

det får bli en liten campingparabol så får man testa sig fram..........

om man bara använder ombord fast vid brygga så borde problemet(inriktningen) vara 2-dimensionellt! elevationen borde vara någorlunda konstant........

kansje man kunde experimentera med en gammalutrangerad autopilot en sådan med remdrift till

ratt og sen satt 'kompassdelen i autopiloten' ihopmonterad med parabolen! får leta vidare..

kansje ikke autopiloterna har den noggranheten som kräves...enn så länge bara en vild ide' :lol:

S/Y Gunga Din

Tja si det du. Med båt til 10 mill trenger man vil ikke å fake en dome til 100.000?

Du kan jo leve i (god)trua, Bitteliten.

Tidligere markedsdirektør i Sunseeker Europa, er kona til en tidligere kollega.

Det er utrolig hvor tomt det er i den ene "domen" på veldig mange Sunseekere.

Setter opp to for "balansen" i utseendet.

Fairline Mirage 29 er solgt.

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...