Biam1 Startet 27.Desember.2023 Del på Facebook Startet 27.Desember.2023 Har akkurat kjøpt en båt m en 40 hk Yamaha 2 takt som har lagt ute i opplag på båt i 3-4 år. Ble ferskvannskjørt og satt i opplag.. så gikk åra da.. (eier døde) Håper jo virkelig 🙏 det kan være mulig å få den på sviv igen og at den ikke har stått seg i stykker.. noen erfaringer/ meninger rundt det? Før forsøk på oppstart tenkte jeg å gjøre følgende; 1. ny bensin m olje bl 2. sjekke/bytte evt filter 3. sjekke/bytte plugger. Spraye olje/ konserverings olje inn i sylinder gjennom plugg hull. 4. starte?? noen flere tips ift dette? den har lagt opptiltet slik som dette.. er det negativt? Håper den ikke har satt seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Desember.2023 Del på Facebook Svart 27.Desember.2023 Har den lagt i mange år kan du nokk likegodt først som sist skifte impelleren. Bruk vanlig 2t olje i sylindrene og tørn den for hand med pluggene ute så kjenner du jo fort om den går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Desember.2023 Del på Facebook Svart 27.Desember.2023 Tror ikke det er nødvendig å bytte så mye deler før du har fått start på den. Impeller bør nok byttes men det kan vente til du vet om du får start. Det viktigste er at ingenting kubber, ta ut plugger, forsøk å roter motor for hånd på svinghjulet med en skralle eller lignende. Sjekk at det ikke kommer vann eller lignende ut av synlinderne. Hvis ok ville jeg hatt i litt 2taktsolje i alle sylindere, rotert motoren en god del ganger rundt, satt i tennpluggene (nå har du jo anledning til å sjekke om det er gnist og ellers tilstand på plugger). Deretter på med fersk bensin med 2 taktsolje eller via yamalube systemet, her tror jeg kanskje jeg ville blandet i bensinen uansett siden du ikke vet tilstanden på yamalube systemet. Prøv deretter å starte opp, sjekk kjøling(stråle) Hvis motor har stått tørt og er konservert skulle det være lite i veien for at den starter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 27.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2023 Takk for gode råd 😃 tja tørt har den vel ikke stått.. ute. Ikke pressening over motor. Kun over båt hvor mye olje heller jeg inn i sylindre? En liten skvett? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Wester skrev for 3 timer siden: Takk for gode råd 😃 tja tørt har den vel ikke stått.. ute. Ikke pressening over motor. Kun over båt hvor mye olje heller jeg inn i sylindre? En liten skvett? Bare en skvett med olje og så roter svinghjulet noen runder. Hold oss oppdatert på hvordan det går! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Jeg ville også drenert forgasseren, slik at gammel bensin er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Det er vanlig å dosere med høyere oljeprosent ved innkjøring og oppstart etter lagring. Poenget med skvett olje i sylinderen, er god smøring på sylindervegg og stempelringer. Bruker du olje på sprayboks og lar motor være opptiltet, kan du spre oljen rundt hele sylinderen. Da ligger det olje rundt om, før første bevegelse. Kiner du ett par tørn med pluggene ute, får du ut oljeoverskuddet før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Takk igjen for gode råd folkens! Et annet lite problem er at den muligens mangler tenningsnøkkel til kontrollboksen. Er det kurant å få bestilt selv om den trolig er en motor fra begynnelsen av 90-tallet? Evt. Er det mulig/lett å tjuvkoble tenninga? /Morten Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Du bør og kopla til kjølevatn. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Jepp, Ask! Det er vesentlig :) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Dere som har peiling på Yamaha. Ser dette ut som en 703 kontrollboks? Eller er det annen type - Enkelt å få tak i ny nøkkel? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 kan man finne nøkkel nr noe sted på kontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Hei! Nøkkelnummer står på låsesylinderen inne i kontrollboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 28.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 tusen takk :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2023 Del på Facebook Svart 28.Desember.2023 Wester skrev for 6 timer siden: Ser dette ut som en 703 kontrollboks? Eller er det annen type Ligner på 703 - men tror ikke det er den...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.