Jump to content

40 hk Yamaha 2 takt - oppstart etter flere år på land?


Biam1

Recommended Posts

 

Har akkurat kjøpt en båt m en 40 hk Yamaha 2 takt som har lagt ute i opplag på båt i 3-4 år. Ble ferskvannskjørt og satt i opplag.. så gikk åra da.. (eier døde) Håper jo virkelig ? det kan være mulig å få den på sviv igen og at den ikke har stått seg i stykker.. noen erfaringer/ meninger rundt det?

 

Før forsøk på oppstart tenkte jeg å gjøre følgende;

 

1. ny bensin m olje bl

2. sjekke/bytte evt filter

3. sjekke/bytte plugger. Spraye olje/ konserverings olje inn i sylinder gjennom plugg hull.

4. starte??

 

noen flere tips ift dette?

den har lagt opptiltet slik som dette.. er det negativt? Håper den ikke har satt seg..IMG_0995.jpeg.52a5a8113e4066d67f8569afbb0c3138.jpeg

Link to post

Tror ikke det er nødvendig å bytte så mye deler før du har fått start på den. Impeller bør nok byttes men det kan vente til du vet om du får start. Det viktigste er at ingenting kubber, ta ut plugger, forsøk å roter motor for hånd på svinghjulet med en skralle eller lignende. Sjekk at det ikke kommer vann eller lignende ut av synlinderne. Hvis ok ville jeg hatt i litt 2taktsolje i alle sylindere, rotert motoren en god del ganger rundt, satt i tennpluggene (nå har du jo anledning til å sjekke om det er gnist og ellers tilstand på plugger). Deretter på med fersk bensin med 2 taktsolje eller via yamalube systemet, her tror jeg kanskje jeg ville blandet i bensinen uansett siden du ikke vet tilstanden på yamalube systemet. Prøv deretter å starte opp, sjekk kjøling(stråle) 

Hvis motor har stått tørt og er konservert skulle det være lite i veien for at den starter opp.

Link to post
Wester skrev for 3 timer siden:

Takk for gode råd ? tja tørt har den vel ikke stått.. ute. Ikke pressening over motor. Kun over båt 

 

hvor mye olje heller jeg inn i sylindre? En liten skvett?IMG_0932.jpeg.361747773006126a0fce6829b950fe1d.jpeg

Bare en skvett med olje og så roter svinghjulet noen runder.

Hold oss oppdatert på hvordan det går!

Link to post

Det er vanlig å dosere med høyere oljeprosent ved innkjøring og oppstart etter lagring.

Poenget med skvett olje i sylinderen, er god smøring på sylindervegg og stempelringer. Bruker du olje på sprayboks og lar motor være opptiltet, kan du spre oljen rundt hele sylinderen. Da ligger det olje rundt om, før første bevegelse.

Kiner du ett par tørn med pluggene ute, får du ut oljeoverskuddet før oppstart.

Link to post

Takk igjen for gode råd folkens! :smiley:

Et annet lite problem er at den muligens mangler tenningsnøkkel til kontrollboksen. Er det kurant å få bestilt selv om den trolig er en motor fra begynnelsen av 90-tallet? Evt. Er det mulig/lett å tjuvkoble tenninga?

 

/Morten

Link to post
Wester skrev for 6 timer siden:

Ser dette ut som en 703 kontrollboks? Eller er det annen type

 

Ligner på 703 - men tror ikke det er den...?
 

image.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...