Jump to content

Sleipner baugpropell med quick joystick


Jeg har båt

Recommended Posts

Hei, jeg skal koble baugpropell i båten min. Har en Sleipner se30si og Quick joystick. Har signalkabel til begge merkene. Og det jeg lurer på da er hvilke farger som går til hva på Sleipner sin kabel, den har fargene blå, grå, rød og sort mens Quick sin har kun blå og grå. Tenkte å skjøte disse sammen men må ta ha 2 kabler som fører strøm fra thruster til kontrollpanel og det er som jeg kan forså 2 av kablene i Sleipner sin signalkabel? 

Bilde nr1 er kontakten på joystick 

Bilde nr2 er Sleipner sin signalkabel  

Bilde nr3 er Quick sin signalkabel

IMG_3119.jpeg.0fd2df720f0c92f616fd4c621dc5aca9.jpegIMG_3118.jpeg.468b9694aee416d6f6ac406b0a1461a8.jpegIMG_3117.jpeg.6e4f9bb123e809e427859004d2d327af.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei! sleipner sine farger , Rød=+ Sort=- blå styrbord eller  babord og grå babord eller styrbord (husker ikke helt i farta) :-)) Men.......

jeg har også prøvd å koble quick sin joystick til sleipner men fikk det heller ikke til. tror denne til quick bare gir noen svake spenningssignaler som i quick sitt oppsett går til en styringsboks som sleipner ikke har . 

Jeg koblet opp rele`er på utgangene på quick joysticken i håp om at den klarte å holde releene innkoblet under bruk, men det klarte den ikke .. 

Så før du klipper kontaktene bør du vente på flere svar og kansje det er noen  som har knekt denne koden :lol::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Koble joystick til Sleipner er en enkel oppgave,har flere ganger koblet til bryter på gear kontroll i tillegg til joystick.Det Ts spør om er vanskelig å gi svar på uten at han oppgir hvilke type quick bryter han har det er veldig mange forskjellige typer.Med litt bruk av multimeter burde det gå greit 

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare plusser og minuser. Mener at jeg en gang måtte bruke et relé for å lure systemet. Det som skulle drives var plusstyrt og kontrollen fra Quick var minusstyrt. Eller omvendt. Nå kjører jeg ankerwinchen med bryter fra Quick. Blir det samme som å kjøre en baugpropell. Men det som vises i TS sin bildeserie, gir indikasjon på at Quick sin eventuelle felles minus er et annet sted enn i kontakten :-) Så man må nok være litt kreativ. 

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg monterte baugpropell i båten (Sleipner SP55). Sleipners enkle joy stick tror jeg ikke det er gjort noen forandring med. Kontrollkablene er, som beskrevet sort, rød, grå og blå. Sleipners joy stick er som kjent slik at man slår den på før bruk, og det tror jeg er den eneste grunnen til at den behøver 12V og dermed minus-kabelen. Såvidt jeg husker aktiviseres baugpropellen ved direkte kobling mellom den røde pluss-kabelen og den grå for å trekke til styrbord eller direkte kobling mellom den røde pluss-kabelen og den blå for å trekke til babord (eller omvendt – jeg husker ikke). Det er bare å prøve seg frem. Det betyr at en hvilken som helst joy stick kan brukes, så lenge du ikke har behov for å deaktivere den. Bilde nr. 1 og 3 forstår jeg ikke så mye av.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sleipner SE60 og droppet hele joy stick'n. SE60 har plusstyring med pluss ut på kabelen mot joy stick. Dermed monterte jeg en Carling av/på bryter og en Carling vender for å styre styrbord/babord. Det ble en rimelig og grei løsning.

 

sleipner_styring.jpg.a09c0865f69fcf3346ac73672188c43d.jpg

 

carling3.jpg.4823e56df9d1e99c6fb3181626c0521a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du må måle på joystikken din hva du får ut på grå og blå ved betjening, når du har koblet minus på sort, og pluss på rød. Får du +12V ut på blå og grå, skal det fungere å koble disse på Sleipner blå og grå. Har du skjema til joystick?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...