Fiskarn333 Startet 29.Desember.2023 Del på Facebook Startet 29.Desember.2023 Hei folkens! Jeg lurer på om D6-begrenset sertifikat gir lov å kjøre fiskebåt til 10,67m? Noen som veit om det? Har googlet veldig mye men fant ikke svar… vurdere og ta kontakt direkte med sjøfart.dir på nyåret Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2023 Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 @Poseidon har drevet praktiske prøver for D6 nå i høst (tror knapt han har hatt fritid😅). Han er rette mannen å spørre om dette tenker jeg, hvis ikke Sjøfartsdirektoratet svarer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2023 Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 D6-sertifikatet er etablert for å dekke et behov knyttet til "Lasteskip" inntil 24 m, dvs fraktebåter, slepebåter, oppdrettsbåter, osv. D6-sertifikatet har ingen kobling opp mot passasjerfartøyer eller fiskefartøyer. D6-sertifikatet gir altså ingen ekstra rettigheter mht føring av fiskefartøy. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fiskarn333 Svart 29.Desember.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 Poseidon skrev 1 time siden: D6-sertifikatet er etablert for å dekke et behov knyttet til "Lasteskip" inntil 24 m, dvs fraktebåter, slepebåter, oppdrettsbåter, osv. D6-sertifikatet har ingen kobling opp mot passasjerfartøyer eller fiskefartøyer. D6-sertifikatet gir altså ingen ekstra rettigheter mht føring av fiskefartøy. Tussen takk for svar! føler det er galskap at man må ta båtførerprøven for å kjør fiskefartøy d6-B er jo steg videre men men😀🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 29.Desember.2023 Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 Fiskeskippersertifikat Klasse C, til 15 meter kan gjerne brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2023 Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 Fiskarn333 skrev for 2 timer siden: Tussen takk for svar! føler det er galskap at man må ta båtførerprøven for å kjør fiskefartøy d6-B er jo steg videre men men😀🙈 Ja, det er mye med båtførerprøven som kan kalles galskap. Det skrev jeg en liten artikkel om i Stavanger Aftenblad for noen år siden. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bellen Svart 29.Desember.2023 Del på Facebook Svart 29.Desember.2023 Fiskefartøy opp til 10.67 er fortsatt lovlig å føre uten sertifikat, eller du må minst ha båtførerprøven om du er født etter 1980. Jeg mener at om du har D6, så burde dette fint dekke kravet for å føre fiskefartøy opp til 10.67, men om loven sier det, er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Desember.2023 Del på Facebook Svart 30.Desember.2023 bellen skrev for 1 time siden: ...... Jeg mener at om du har D6, så burde dette fint dekke kravet for å føre fiskefartøy opp til 10.67, men om loven sier det, er noe annet. Ja, det må du selvfølgelig få lov til å mene. Men det står helt spesifikt i forskriften at D6 ikke gjelder for fiskefartøy og heller ikke for passasjerfartøy, men kun for fartøyer som er klassifisert/kategorisert som "Lasteskip". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bellen Svart 30.Desember.2023 Del på Facebook Svart 30.Desember.2023 Poseidon skrev for 10 timer siden: Ja, det må du selvfølgelig få lov til å mene. Men det står helt spesifikt i forskriften at D6 ikke gjelder for fiskefartøy og heller ikke for passasjerfartøy, men kun for fartøyer som er klassifisert/kategorisert som "Lasteskip". Så da har enn heller ikke lov å føre fritidsbåt om enn har D6 men ikke båtførerbevis? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Desember.2023 Del på Facebook Svart 30.Desember.2023 bellen skrev 1 minutt siden: Så da har enn heller ikke lov å føre fritidsbåt om enn har D6 men ikke båtførerbevis? Nei, egentlig ikke med D6-sertifikatet, som er et yrkessertifikat. Men med D6-sertifikat kan man løse ut D5L-fritidsskippersertifikat, og med det kan man føre norskflagget fritidsbåt inntil 24 meters lengde i Stor kystfart. Dette skal ikke være enkelt, vet du ..... ;-) ;-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Windspeed Svart 3.Januar Del på Facebook Svart 3.Januar Finnes det noen overgangsordning fra D5L til D6? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar Del på Facebook Svart 3.Januar Windspeed skrev for 2 timer siden: Finnes det noen overgangsordning fra D5L til D6 Har forstått det slik at muligheten for å løse ut D6 om man har D5L fra før gikk ut desember 31. 2023, altså for tre dager siden, men mulig det enda finnes en løsning om man er kjapp. Det står litt om dette hos Sjøfartsdirektoratet. Poseidon vet også her mer om dette😊 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.Februar Del på Facebook Svart 26.Februar For de som nå tar D6 ubegrenset nå, gir det førerett til fritidsfartøy under 24m? På D6 sertifikatet mitt står utløpsdato lik sikkerhetskurset, er det kun sikkerhetskurset som må oppdateres, ikke legeerklæring? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Februar Del på Facebook Svart 26.Februar Fjordland skrev for 7 timer siden: For de som nå tar D6 ubegrenset nå, gir det førerett til fritidsfartøy under 24m? På D6 sertifikatet mitt står utløpsdato lik sikkerhetskurset, er det kun sikkerhetskurset som må oppdateres, ikke legeerklæring? "For de som nå tar D6 ubegrenset nå, gir det førerett til fritidsfartøy under 24m?" Der er det umiddelbare svaret dessverre nei. Men de som har eller tar D6-sertifikat kan på det grunnlag søke om å få utstedt D5L, og det burde gå helt automatisk. D6-sertifikatets gyldighet avhenger av at både helseattest og sikkerhetskurs er gyldig, dvs hvis en av disse går over dato er D6-sertifikatet ikke lenger gyldig som D6-sertifikat. Men hvis du sikrer deg D5L-sertifikat, da har du et sertifikat som gjelder for norsk fritidsbåt inntil 24 m i stor kystfart. D5L gjelder så lenge du har syn og hørsel, uten krav til fornying. Derfor sier jeg alltid: har du D6 eller kanskje D5 som er i ferd med å gå ut: da bør du sikre deg D5L så har du i allefall det i boks. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.