Jump to content

Mariner 50 hk outboard vil ikke starte og det er heller ikke mulig å tilte opp motoren.

Mørepilken

Recommended Posts

Tipper dårlig kontakt et eller annet sted, f.eks. defekt hovedbryter. Er du bevandret med å bruke et multimeter? I så tilfelle måler du spenningen først på batteripolene, deretter bakover forbi hovedbryter og til startmotor mens du forsøker å starte. Krokodilleklemmer og lange måleledninger underletter målingen :thumbsup:

Dette er startmotoren din:

Startmotorpphenger.jpeg.8a6da48124520b336a44753f929a1f34.jpeg

På bildet ser jeg kun en tykk svart ledning som går inn på den, det er minusledningen. I tillegg skal det være en tykk rød, det er pluss. Hvis du måler på de to ledningene med et multimeter skal du få ca 12V når du vrir på nøkkelen, hvis ikke ligger feilen tidligere i kretsen. Da må man bare måle seg fram og lete. Som sagt så er hovedbryteren et hett tips. Den ryker ofte på joller og småbåter. Andre tips er de plassen pluss og minusledningene er terminert, dvs. skrudd fast. Alle slike steder er muligheter for dårlig kontakt. 

Som de andre sier, start med det enkle. Er du sikker på at batteriet er ok og fulladet?  Jeg har hørt så utrolig mange ganger folk si: "Batteriet er bra. Pappa sa det" Så kommer jeg med multimeter og måler 9volts spenning. "Hæ? Jeg ladet det fullt igår. Riktignok har det stått i 1 år uten spenning..." På utenbords så er strøm og fersk bensin det som må trippelsjekkes hvis man mistenker feil. 

Som flere har antydet: Batteriet ditt er det første du bør sjekke/bytte. Spenning sier nada om tilstand. La meg forklare: Du kan ha god spenning men lite strøm(ahmp). Om en eller flere celler er defekt kan du ha god spenning men altfor lite strøm til å drive starter og tilt. Så start med et friskt batteri og sjekk. Startmotor og tilt krever MYE mer strøm enn lensepumpen.

Når batteri er i orden kan du komme tilbake med rapport. (Og rapport vil vi ha. Det er sååååå jevla kjedelig når vi prøver å hjelpe men ikke får tilbakemelding).

Hei og godt nyttår og takk for alle hjelpsomme kommentarer.

ladet opp batteriet ca. 16 timer og monterte optimistisk batteriet inn igjen i båten. 

Stille som i graven.

Men når det med batteri var "avklart", var det å begynne å se på sikring. 

Og der var feilen. Bytta til ny sikring og motor starta og motor kunne tiltes igjen.

Takk for meg i denne omgang.

Ja, jeg vet at jeg burde sikkert ha sjekka sikringer først, men....

Bra det ordnet seg :thumbsup:

Men dette:

Mørepilken skrev for 1 time siden:

ladet opp batteriet ca. 16 timer og monterte optimistisk batteriet inn igjen i båten. 

Stille som i graven.

Men når det med batteri var "avklart",

betyr langt i fra at du har avklart statusen på batteriet. 

Så til en annen gang. Det du skal gjøre er å måle spenningen på batteriet mens du vrir på nøkkelen og kjører tilten. Dersom du har ca 12,7 til 12,8 volt på batteripolene men ingenting skjer, kan du regne med at det ikke er batteriet som er synderen i første omgang. Da må man lete videre etter brudd i kretsen. Dersom du har dårlig kontakt som gjør at starteren ikke trekker rundt vil du ofte høre et klikk i et rele, evt. kunne kjøre tilten. Da har du ikke brudd i kretsen, men så stort spenningsfall over et punkt at du ikke får nok strøm til at startmotoren kan dra rundt.

selvesteSkippern skrev for 1 time siden:

Dersom sikringen har røket så  har du et uavklart problem. Sikringer ryker ikke uten alvorlig grunn.

Nja, det kan være feil på sikringer også. Jeg hadde et eksempel på min påhengsmotor. Der røk det en sikring på styrestrømmen, uvisst hvorfor. Byttet sikringen, og siden har den fungert normalt i 2-3 år og et par-tre hundre timer drift til alle årstider. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...