Jump to content

Båter synker ved kai i Risør havn

sailorboy

Recommended Posts

Flere båter i ferd med å synke i Risør

Flere fortøyde båter er under vann, eller på vei ned. Brannvesenet opplyser til Aust-Agder Avis at de forsøker å redde det de kan, men at de ikke kan redde alle.

Brannsjef Neil Blandford i Risør ber alle om å være svært forsiktige på stedet. All snøen gjør det vanskelig å vite hvor man kan gå trygt.

– Det er viktig å være klar over farene her, og ikke risikere liv og helse for å redde båten sin. Jeg oppfordrer ikke folk til å ta turen ut på bryggene i dag. Det er veldig uoversiktlig, og skulle man falle i vannet, er det heller ikke lett å komme seg opp, sier han.

(©NTB)

•  

snøkaos risør havn.jpg

Synes det er merkelig at folk ikke har tilsyn med båtene sine på vinters tid, selv om de bor på sør og østlandet! Det å legge fra seg en båt uten selvdrenering, uten kalesje/presening virker veldig tvilsomt I min hjemmehavn er det både værhardt fare for masse snø samt fare for is, så da er det best både for eier og båt å ligge på land de hardeste vintermånedene! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 2 minutter siden:

Synes det er merkelig at folk ikke har tilsyn med båtene sine på vinters tid, selv om de bor på sør og østlandet! Det å legge fra seg en båt uten selvdrenering

Det er vel nettopp selvdreneringen som er årsaken til at en del båter går ned nå med all den tunge snøen...

De minste skjærgårdsjeepene bør ha dreneringen stengt nå

-morten- skrev 11 minutter siden:

Synes det er merkelig at folk ikke har tilsyn med båtene sine på vinters tid, selv om de bor på sør og østlandet! 

Syns det er merkelig at du mener at folk ikke har tilsyn med båtene sine samtidig som brannvesenet advarer folk mot å gå ut på bryggene. Ting skjer veldig fort i tungt snøvær, og da særlig med såkalt selvlensende båter. Når nedbøren kommer i fast form blir disse fort selvsenkende i stedet...

Leste i går om en som hadde fått drivhuset sitt ødelagt av snøfall. Taket ble måket rent før leggetid, men i løpet av natten hadde det kommet så mye snø at det hele kollapset. Noen vil da mene at det er dårlig tilsyn at man ikke stod opp midt på natten og måket igjen, andre vil anse dette som noe man ikke kunne fortutse. Fritt valg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
47 minutes ago, index said:

Syns det er merkelig at du mener at folk ikke har tilsyn med båtene sine samtidig som brannvesenet advarer folk mot å gå ut på bryggene. Ting skjer veldig fort i tungt snøvær, og da særlig med såkalt selvlensende båter. Når nedbøren kommer i fast form blir disse fort selvsenkende i stedet...

Leste i går om en som hadde fått drivhuset sitt ødelagt av snøfall. Taket ble måket rent før leggetid, men i løpet av natten hadde det kommet så mye snø at det hele kollapset. Noen vil da mene at det er dårlig tilsyn at man ikke stod opp midt på natten og måket igjen, andre vil anse dette som noe man ikke kunne fortutse. Fritt valg...

Du missforstår litt! jeg sier ikke at alle ikke har tilsyn! men lurt å gjøre tiltak mot vinter selv der det vanligvis ikke er så hard vinter!

Jeg har drivhus, men har lett vannfastplate med presening over sånn at snøen sklir av

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 4 minutter siden:

Du missforstår litt! jeg sier ikke at alle ikke har tilsyn!

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Noen av de bildene som er lagt inn over her viser kunder som nok vil få problemer med å evt. få dekket sine skader på kaskoforsikringen.

Helt klart! Men ikke alle er verdensmester i båt. Noen er nybegynnere, noen tør ikke gjøre ting selv etc. Og noen har bare skikkelig uflaks. Så selv om avisene slår stort opp de to promillene som ikke har helt kontrollen så er det ikke sikkert at det er så ille som det virker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Helt klart! Men ikke alle er verdensmester i båt. Noen er nybegynnere, noen tør ikke gjøre ting selv etc. Og noen har bare skikkelig uflaks. Så selv om avisene slår stort opp de to promillene som ikke har helt kontrollen så er det ikke sikkert at det er så ille som det virker. 

Dette er ikke snakk om å være verdensmester i båt men å bry seg med, og etterse sine eiendeler på en slik måte at man ivaretar de økonomiske interessene og satsingen som ligger i verdiene enten det gjelder bolighus, hytte eller båt.

Forsikringsvilkårene for båt åpner i svært liten grad for at man kan kreve erstatning for hendelser som kan tilbakeføres til manglende ettersyn og manglende iverksetting av tiltak bl.a. på bakgrunn av i god tid forhåndsvarslet store nedbørsmengder, det kan bli enda en økonomisk utfordring for enkelte i generelt trangere tider og er bare trist for de det gjelder.

Det er ulike graderinger her. Ligger på land i indre Oslofjord, og ser på opplagsplassen at det langt fra alle som ser over båtene sine også når de ligger på land. Det er mange eksempler på vinterpresenninger som delvis kneler under belastningen. Og da snakker eg ikkje om de som ligger på land åpent for vær og vind. Skal ned og fjerne snø for andre gang på tre dager nå.

T

-morten- skrev for 5 timer siden:

Synes det er merkelig at folk ikke har tilsyn med båtene sine på vinters tid, selv om de bor på sør og østlandet!

Vet ikke hvordan det er på sørlandet, men her på østlandet er det ikke tradisjon for at småbåter ligger ute om vinteren. De som ligger ute da er enten de som bruker båten hele året, eller de som ikke har fått surret seg til å ta den opp før vinteren kom. Den siste gruppa er ofte ikke så ivrige med å frekventere båthavna og se etter båten sin heller. 

Vi har alle våre tre båter på land, men jeg etterser jo båtene selv om de ikke ligger ute. I fjor lå Dracojolla (fiske og dykkebåten) ute hele vinteren, likedan året før. Da var jeg jevnlig nede i havna og måket snø og sjekket hvordan det sto til. Ikke alle var like ivrige, og jeg fikk hjulpet en kar på nabobrykka med båten hans som var på vei ned. Fikk berget den i siste liten før det ble skader på motoren. Stor var gleden da jeg kunne motta et fast håndtrykk som takk for noen timers innsats. 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Dette er ikke snakk om å være verdensmester i båt men å bry seg med, og etterse sine eiendeler på en slik måte at man ivaretar de økonomiske interessene og satsingen som ligger i verdiene enten det gjelder bolighus, hytte eller båt.

Poenget var at det ikke alle som besitter den kunnskapen som trengs for å unngå denslags. Og at problemet kanskje ikke er så stort som mediene gir inntrykk av...

sailorboy skrev for 23 timer siden:

Flere båter i ferd med å synke i Risør

Flere fortøyde båter er under vann, eller på vei ned. Brannvesenet opplyser til Aust-Agder Avis at de forsøker å redde det de kan, men at de ikke kan redde alle.

Brannsjef Neil Blandford i Risør ber alle om å være svært forsiktige på stedet. All snøen gjør det vanskelig å vite hvor man kan gå trygt.

– Det er viktig å være klar over farene her, og ikke risikere liv og helse for å redde båten sin. Jeg oppfordrer ikke folk til å ta turen ut på bryggene i dag. Det er veldig uoversiktlig, og skulle man falle i vannet, er det heller ikke lett å komme seg opp, sier han.

(©NTB)

•  

snøkaos risør havn.jpg

Som deltager i det store spleiselaget som heter "Kaskoforsikring" blir jeg litt trist når brannmannen uttaler sånt som dette. "Jeg oppfordrer ikke folk til å ta turen ut på bryggene i dag."

Det hender at vi får store snøfall også her vest som gjør at snø må fjernes fra båten. 

Da er det på med redningsvest....

...måke seg en sikker vei langs brygga ut til båten...

...fjerne all snø fra utriggerne rundt egen båt....

...forsiktig fjerne snø fra båten.

Med litt kunnskap og risikoforståelse, tenker jeg at dette kan gjøres uten særlig mer risiko enn mye annet vi holder på med i havnene og på båtene våre.

Hvis en båt synker som følge av manglende snømåking, må det vel forventes en konsekvens for forsikringsoppgjøret?

For folk som ikke har tid eller bry til å se på båten: Forlatt gjerne snødekt men ikke enda skadet flybridge båt over 40 fot med gode fungerende motorer kjøpes skikkelig billig med forbehold at den ikke har rukket å ta inn vann og blitt skadet :giggle:

Men antar at siden offentlig brannvesen anbefaler folk å ikke redde båtene så vil de nok heller sitte hjemme og vente på at forsikringa betaler så kan vel forsikringa sende regress til brannstasjonen om de mener beskjeden om at det er farlig å redde båtene førte til større tap. Da man kan jo ikke forvente at eier skal sette seg selv i fare for å berge verdiene ergo blir det på forsikringa og eier kan bevise at det var fare fordi brannvesenet sa det.

nie skrev 16 minutter siden:

Det hender at vi får store snøfall også her vest som gjør at snø må fjernes fra båten. 

Da er det på med redningsvest....

...måke seg en sikker vei langs brygga ut til båten...

...fjerne all snø fra utriggerne rundt egen båt....

...forsiktig fjerne snø fra båten.

Men så var det å komme seg ut til båten via snødekt brygge og utrigger og inn i den for å finne redningsvesten.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Men så var det å komme seg ut til båten via snødekt brygge og utrigger og inn i den for å finne redningsvesten.

Kanskje ikke ALLE redningsvestene behøver å ligge i båten hele vinteren.

En annen sak er jo også at dette snøværet kom ikke akkurat uanmeldt...selv en enkel Bergenser fikk jo med seg disse meldingene for dette området 🙂

Da er det lov å forberede seg.

nie skrev 1 minutt siden:

..selv en enkel Bergenser fikk jo med seg disse meldingene for dette området 🙂

Da er det lov å forberede seg.

Selvfølgelig. Men noen ganger kan snøen komme noe brått på. Her en gang i oktober et år, noen uker før opptak. Da ble det å slenge seg i bilen og kjøre 7 mil og måke. Jeg var forsiktig ut på utriggeren.

snow3.jpg.9dfdf88edda4a9f9bb4edef65a7b15f0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, man kan alltid overraskes av været, også om vinteren.

Hvis man ikke får lånt seg en vest så er det jo å være ekstra forsiktig, slik jeg oppfatter at du var.

Hovedpoenget mitt er iallfall at dersom båten ligger på sjøen om vinteren bør man ha en plan for sikker fjerning av snø dersom det kommer mye.

At det er mye snø kan ikke være gyldig grunn for å la være å måke.

Lars H. skrev 56 minutter siden:

Hvis man har båt på vannet om vinteren og har forberedt seg så dårlig, så er man uansett kandidat for å tynnes ut iht. Darwins evolusjonsteori. 

Derom man har småbåt ute på vinterstid er det uansett en viss risiko for å havne i vannet. Det gjelder enten man skal måke båten og brygga for snø, eller om man skal ut og bruke båten. En flytedrakt er da et nyttig plagg å eie. Vest er greit nok, men man blir veldig kald om man havner i vannet på denne årstiden. En flytedrakt gjør en helt annen jobb. 

Her er noen varianter:

https://www.prisjakt.no/s/flytedress/ 

Jeg har denne varianten fra Flak som jeg bruker i den kalde årstiden:

https://www.flak.no/produkter/sikkerhetsutstyr/flyteklaer/1852-flytedress-svart-m-roed-pH1021770 

nie skrev for 4 timer siden:

Som deltager i det store spleiselaget som heter "Kaskoforsikring" blir jeg litt trist når brannmannen uttaler sånt som dette. 

Du er kanakje også deltaker i spleiselaget "Livsforsikring"? Under ekstreme forhold som dette bør man i det minste veie risikoene opp mot hverandre. Jeg for min del hadde nok prøvd å berge, men andre som er mindre båtvante trenger kanskje ikke utsette seg for utrygge situasjoner der situasjonen fort kan eskalere. Jeg har selv hatt situasjoner der det ikke har vært trygt å gå ut på flytebrygga pga sterk vind  og bølger, og da må man nesten bare krysse fingrene og håpe båten klarer seg til det roer seg litt. Jeg fortøyer alltid for storm, og måker båten daglig ved snøvær. Pluss at jeg bruker den hver dag. 

Jeg tenker at slike advarsler er for å stoppe de mange som ikke har helse og erfaring til slikt.

Friske båtvante folk i en tett drakt og vest kan vel være nokså trygge, spesielt hvis det er to.

Hvis man ikke er kvalifisert selv er det vel lov å spørre en venn eller et firma som kan slikt?

Jeg synes det er trist når båter som ville vært enkle å berge går ned..

Mons

index skrev 26 minutter siden:

Du er kanakje også deltaker i spleiselaget "Livsforsikring"? Under ekstreme forhold som dette bør man i det minste veie risikoene opp mot hverandre.  

Joda, det doneres jevnlig også til spleiselaget "Livsforsikring".

På bildet og artikkelen som danner utgangspunkt for tråden er det bare snakk om snømåking og å bruke hodet så jobben gjøres trygt, evt be om hjelp. Det ser ikke ut for å være vind eller bølger av betydning.

index skrev 26 minutter siden:

Jeg har selv hatt situasjoner der det ikke har vært trygt å gå ut på flytebrygga pga sterk vind  og bølger, og da må man nesten bare krysse fingrene og håpe båten klarer seg til det roer seg litt. 

Enig, men det blir en annen case.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...