Jump to content

2 Stk AQAD-40B - Dieseltrøbbel på en maskin.


Marius729

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte for en tid tilbake en Draco 3000 Sunbridge med 2 stk AQAD-40B.

 

Var på tur her for noen uker siden også stoppet ene maskinen plutselig…

Hadde høyt turtall også dauet den.. fikk etterhvert start og kunne kjøre hjem igjen. Hadde 2 korte turer etter dette.

 

 

Nå denne uken hadde jeg tenkt å få orden på dette problemet her. Så jeg byttet forfilter og dieselfilter. Pumpet som vanlig på fødepumpen og luftet godt.
(Har luftet på dysene med kinning også)

 

Men neida… maskinen går godt på høyt turtall.. men med en gang jeg går ned i turtall igjen så kubber maskinen og finfilteret er tomt…

 

Kan også nevne at det kommer litt røyk ifra oljepåfyllingslokk. Men ikke mye.

 

Det jeg er på disse maskinene er at Høyttrykkspumpene på begge maskinene er koplet sammen. De går ikke via dieseltanken. Skal ikke disse gå på retur?

 

Noen her som vet hva i alle dager hva som kan være gale her?

Finfilteret er smikkfullt etter at maskinen kubber…

 

 

Takk for svar på forhånd!😎

Link to post
Share on other sites

Marius729 skrev 4 minutter siden:

Hei,

 

Kjøpte for en tid tilbake en Draco 3000 Sunbridge med 2 stk AQAD-40B.

 

Var på tur her for noen uker siden også stoppet ene maskinen plutselig…

Hadde høyt turtall også dauet den.. fikk etterhvert start og kunne kjøre hjem igjen. Hadde 2 korte turer etter dette.

 

 

Nå denne uken hadde jeg tenkt å få orden på dette problemet her. Så jeg byttet forfilter og dieselfilter. Pumpet som vanlig på fødepumpen og luftet godt.
(Har luftet på dysene med kinning også)

 

Men neida… maskinen går godt på høyt turtall.. men med en gang jeg går ned i turtall igjen så kubber maskinen og finfilteret er tomt…

 

Kan også nevne at det kommer litt røyk ifra oljepåfyllingslokk. Men ikke mye.

 

Det jeg er på disse maskinene er at Høyttrykkspumpene på begge maskinene er koplet sammen. De går ikke via dieseltanken. Skal ikke disse gå på retur?

 

Noen her som vet hva i alle dager hva som kan være gale her?

Finfilteret er smikkfullt etter at maskinen kubber…

 

 

Takk for svar på forhånd!😎

Prøvde å laste opp bilde. Men gikk ikke..

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke uttrykket at 'maskin kubber'.

Er finfilteret tomt eller fullt? Du skriver egentlig begge deler. Uansett, om et filter går tomt, så er lekkasje nedstrøms filteret. 

Mener du at to motorer deler grovfilter? I såfall vil det fungere, men gir mulighet for at en feil stanser begge motorene ( dårlig redudans).

At det damper fra oljepåfyllingen er helt normalt.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nei begge maskinene har separate grovfiltre.

 

Men det som er rart her er jo at returen på ene motoren er koplet inn på retur på andre motoren. Det er ingen retur ned på tank igjen… skjønner ikke at det skal være slik?

 

Finfilteret er fullt når jeg har luftet.

Men når maskinen så stopper igjen etter litt så får jeg den ikke igang igjen fordi at Finfilteret er halvtomt..

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt ha bygget om, så begge retur går til tank.

Noen motorer er bygget med at diesel sirkulerer uten å gå til tank, men volvo er beregnet for retur til tank.

Det er mye mer diesel som går retur enn som forbrukes. Kan fort være 3x så mye i retur.

Da blir diesel veldig varm, noe som ikke er optimalt heller. Derfor har mange kjøler retur diesel går gjennom før retur til tank 

 

Er et filter tomt tyder det på lekkasje før filter hvor det suges luft. Ikke så få, som har hatt dette problemet, å brukt masse tid på å finne lekkasjen. En gammel/dårlig slangeklemme er alt som skal til.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hvis finfilteret går tomt så sjekk også lufteskruen på toppen av filteret, samt o-ringen til filteret.

 

Jeg ville nok uansett hatt begge returene til tanken, for da får man mest mulig sirkulasjon på diesel, og dermed renset dieselen ofofteresamt kjølet ned diesel som Okkaby skriver. 

 

Er det separat stigrør fra dieseltanken for hver maskin, eller er det samme rør ut fra dieseltank?

 

Hva er det motorene har felles, og hva er unikt for hver motor?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 10 minutter siden:

Hvis finfilteret går tomt så sjekk også lufteskruen på toppen av filteret, samt o-ringen til filteret.

 

Jeg ville nok uansett hatt begge returene til tanken, for da får man mest mulig sirkulasjon på diesel, og dermed renset dieselen ofofteresamt kjølet ned diesel som Okkaby skriver. 

 

Er det separat stigrør fra dieseltanken for hver maskin, eller er det samme rør ut fra dieseltank?

 

Hva er det motorene har felles, og hva er unikt for hver motor?

Ja her er det separate stigrør for begge maskinene. Men jeg skal ha båten opp på verksted. Så vil vite hva jeg skal be de om å gjøre. Får nok belage meg på at de må legge retur for begge motorene ned i tank ja.

 

Dette kan vel gjerne være årsaken til at motor stoppet plutselig under tur.

 

Og det kan vel gjerne være forklaringen på hvorfor motor går bra når den er kald. Og stopper når den er varm.

Link to post
Share on other sites

Flott. Men den første motorstoppen,  kom den før eller etter at du hadde skrudd på filterne?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 29 minutter siden:

Flott. Men den første motorstoppen,  kom den før eller etter at du hadde skrudd på filterne?

Første motorstopp kom før jeg hadde skrudd på filtrene. Derfor jeg ville få fikset dette problemet.

Link to post
Share on other sites

Så har du funnet ut hvorfor motoren kuttet første gangen? Var det bare fra høyt turtall og direkte skrudd av, eller mistet du draget men motoren gikk fremdeles uten å kunne yte?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Så har du funnet ut hvorfor motoren kuttet første gangen? Var det bare fra høyt turtall og direkte skrudd av, eller mistet du draget men motoren gikk fremdeles uten å kunne yte?

Motor stoppet helt fra høyt turtall.

 

Måtte så kinne den en del ganger også startet den.

 

Nå ser jeg at det kommer røyk ifra påfyllingslokk til varmeveksler og olje.

 

Gåen toppakning kanskje?

Link to post
Share on other sites

Røyk? Eksos eller damp? Umiddelbart eller når motor er varm?

 

Husker fremdeles en gang i min barndom da vi tuslet fra Sørlandet mot Oslo i 7 knop i en Huwa, og en Draco 30 passerte oss i plan, og litt etterpå lå stille og ventet på at ungdommen i jolla skulle ta dem igjen. Så gav Dracoen gass ig den reiste seg med meget høy baug før den flatet ut i plan.

 

Nydelig båt,  og jeg digger fremdeles førerposisjonen høyt som en type flybridge under kalesje. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Røyk? Eksos eller damp? Umiddelbart eller når motor er varm?

 

Husker fremdeles en gang i min barndom da vi tuslet fra Sørlandet mot Oslo i 7 knop i en Huwa, og en Draco 30 passerte oss i plan, og litt etterpå lå stille og ventet på at ungdommen i jolla skulle ta dem igjen. Så gav Dracoen gass ig den reiste seg med meget høy baug før den flatet ut i plan.

 

Nydelig båt,  og jeg digger fremdeles førerposisjonen høyt som en type flybridge under kalesje. 

Her er det nok eksos vil jeg tro…

 

Motor har vært kjørt varm av tidligere eier garantert da oljekjøleren lakk som en sil… den byttet jeg ut.

 

Det kommer en del ånding ifra veivhusventilasjonen. Og dette har gradvis blitt verre og verre… samtidig som dette har det da begynt å komme røyk ifra oljepåfyllingslokk. Og nå kommer det røyk ifra varmeveksler…


Dette skjer umiddelbart…

 

Gåen toppakning kanskje?

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev for 12 timer siden:

I min Draco 25 TC er det dieselretur til tanken. Har vært sånn orginalt. Har bare en Aqad 40 i min.

Gratulerer med en fantastisk båt!

Takk for det! Båten i seg selv er helt nydelig!

 

Er litt som må gjøres med det elektriske anlegget i båten. Men ikke noe mer enn det egentlig. (Bortsett fra maskinene)

Link to post
Share on other sites

Det med at returene er koblet sammen og ikke retur til tank er neppe originalt.

Mange av disse ble levert med 2 x bensin og dermed ingen retur. Tipper noen har satt inn dieselmotorer senere og tatt en shortcut og koblet returene slik.

 

Når retur ikke går til tank kan dieselen bli varm og neppe bra for pumpa i tillegg til at luft i det ene systemet vil kunne sette begge motorer ut av spill.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

Det med at returene er koblet sammen og ikke retur til tank er neppe originalt.

Mange av disse ble levert med 2 x bensin og dermed ingen retur. Tipper noen har satt inn dieselmotorer senere og tatt en shortcut og koblet returene slik.

 

Når retur ikke går til tank kan dieselen bli varm og neppe bra for pumpa i tillegg til at luft i det ene systemet vil kunne sette begge motorer ut av spill.

 

 

Er rimelig sikker på manualen til 40 motor sier retur til tank.  Men har slettet de manualer jeg hadde nå, da jeg ikke har plan om flere av disse museums maskiner hehe så er for lat til å laste ned å sjekke på nytt, mn mener huske det stor til tank.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...