Jump to content

Hvem selger 4" rustfrie bend som kan brukes på eksos?


Okkaby

Recommended Posts

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Nå er ikke jeg spesialist på stål, så hva betyr det når det står at dette bendet er:

 
Material & Finish

Aluminisert

 

Det er en måte å overflatebehandle karbonstål. En handelskvalitet som er mye brukt kalles aluzink. Langt fra god beskyttelse mot rust, men godt nok til kabinetter osv. som skal være inne i et tørt rom. Saker og ting som lages av karbonstål må på en eller annen måte overflatebehandles selv om det skal brukes inne i et hus, hvis ikke blir det rust bare man søler en skvett vann. Se f.eks. på en vaskemaskin. Tynnplatene som kabinettet er laget av er gjerne lakkert, mens platene som er brukt inni og på baksiden gjerne har en aluminiumslignende overflate. Håper dette var et oppklarende svar. 

Link to post

Var litt for raske å la inn link til feil kvalitet her.

https://vangbo.no/produktkategori/eksosdeler/eksosbend/eksosbend-90-grader-bend/?fwp_diameter=400-1010-mm&fwp_muffe_ellers_veies=utvendig-utvendig&fwp_material=rustfri

 

Skulle være dette, som er rustfritt.

Men skal sjekke med rør grosist også. 

Å bøye det sjøl, hadde vært fint, men har ikke en bøyemaskin til 4" i lomma. Å ikke mange verksteder som har heller. Så skal en først kjøpe rør å så la et proff verksted med maskin til tynnvegget rør i den dim gjører jobben, så blir nok dette mer kostbart enn å kjøpe et sådan ferdig bend hos Vangbo

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Hulda skrev 21 minutter siden:

Rustfrit? Du må ha spec. på materialet. Hvis det eks. er AISI 301, så holder bendet neppe året ut. Er det AISI 316L, så holder det mye bedre. Hvis du ser på eksosen til Hulda, så er dette i hovedsak 316L eller bedre. Og de eldste bitene er fra da båten var ny.

Ikke fått svar fra de ennå, sendte de mail i formiddag. Men er det ikke 316L

Så blir det å bestille et offshore bend i sch10 via jobb/samarbeidspartner 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Godt vi fikk reddet deg i land :-)

Hadde sendt mail i formiddags. Men de brukte litt tid på å svare. Men hadde faktisk håpt det var 316 til de prisen.

 

Men skal høre med litt folk når jeg er på jobb igjen til helgen.

 

Synd disse silicone bend å slanger skal koste en halv motor. For det hadde jo vært enkelt å bruke.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kom en plutselig over en billig løsning.

Vetus har bend i plast materiale. Må da bruke 60 graders, da det er maks de har. Men vil gå det også hos meg.

 

Vetus 60? Curved Splice Silver | Waveinn (tradeinn.com)

 

Univa som er Vetus rep i Norge hadde så klart ikke i rett dim. Så får vel prøve Waveinn da.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 3 uker senere...
Hulda skrev 41 minutter siden:

Eksospotter i GRP og eksosslanger i gummi, ekspansjonsbelger i gummi? Plastbendet er vel ikke noe svakere ledd. Jeg kunne gjerne valgt plastløsningen.

Tenkte mest på om bendet står under vannlinjen. Da kan det være litt ekstra kjipt å få hull?

Link to post

Nei, det skulle ikke ha noe å si om det er en svanehals i systemet. Da blir det eksosvannet som i så fall senker båten. Om du leser 'Byggingen av Hulda' så ser du at jeg hadde et knappenålstikk, eller to, i eksosrøret ut av båten. Og de mikrohullene produserte 35 liter vann inn i båten i løpet av en times tid. Jeg har ikke funnet andre lekkasjer enn det. Utrolig hvor mye  vann det blir i løpet av kort tid. Jeg er nesten mer skeptisk til rustfritt stål med dårlige sveiser. 

Link to post

Dette blir montert rett før eksospotte/lyddemper i samme materiale. Type stor firkantet/rektangulær demper.

 

Eksos utløp er over vannlinjen på Baljen. Siden dette er et produkt Vetus selger til egne motorer også så ser jeg ikke noe problem i å bruke dette. 

Plast er garantert mer motstandsdyktig mot varmt saltvann, enn 316. Ser nok av uheldige episoder med tæring på 316 på jobb.

 

Selve bend, blir vel omtrent i nivå med vannlinjen før det går litt oppover igjen 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

Uten å ha hengt med på hele diskusjonen: Er ikke eksosbend i plast litt risky om du mister kjølevann og får varm eksos?..

Det kommer an på om det er av termoplast eller herdeplast. Hovedforskjellen er at termoplaster er smeltbare, mens herdeplaster ikke er smeltbare. De vil forkulles eller begynne å brenne hvis temperaturen blir høy nok. Men de tåler uansett veldig mye høyere temperaturer. Teflon er et hederlig unntak. Gummi er forøvrig en herdeplast. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...