Jump to content

Hvor sitter oljetanken på Bukh båtmotor?


Reidis

Recommended Posts

Hei velkommen til forumet. Normalt så er det en avtappingskrue som du skruer ut av bunnpannen på det laveste punktet på motoren. Hvis du ikke kommer til skruen så kan du trekke ut peilepinnen å suge ut oljen derifra. Oljen bør være varm når du skal skifte den. Det finnes forskjellige vakuumpumper feks på Biltema.

Link to post
Share on other sites

For ta det helt basic: "Oljetanken" er på de fleste 4-taktsmotorer selve bunnpannen, som altså sitter på undersiden av motoren. Det er gjerne en avtappingsplugg på det laveste punktet. Det beste (for motoren) er å bruke den, da det gir best tømming, men den kan være litt vanskelig å komme til. Derfor har noen motorer et dedikert "sugerør" hvor man kan sette på en pumpe. Sugerøret kan også være innføringen for peilepinnen. Eller man må stikke ned en slange i peilepinnehullet. Påfylling er gjerne oppå motoren. Det er ofte to lokk. Ett for vann og ett for olje !  Kjør gjerne motoren litt varm før oljebytte. Bytt gjerne oljefilter også. 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om bukh 36 eller 48 hk, så sitter der en ferdig fastmontert pumpe på baksiden til høyre, sett forfra og akterover. Nederst på pumpen er der som regel en slange der oljen kommer ut, og en liten kran. Kranens hendel kan du som regel stille i 3 posisjoner 

1. lukket kran

2. åpen for å tappe motorolje

3. åpen for å tappe girolje. 
 

på min er det følgende posisjoner som gjelder 

1. hendel peker forut

2. hendel peker oppover

3. hendel peker akterut. 
 

men dette kan, og vil mest sannsynlig variere. Prøv deg frem.. like bra å bytte girolje kanskje uansett.  Girolje skal være 

singel grade 30, ca 7-8 dl og motorolje skal være 15w 40, ca 4,5 l. Oljefilter sitter på høyre side sett forfra og akterover. 
dv 10 og dv 20 motorene kjenner jeg ikke, men sikkert mye likt. 
lykke til!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...