Jump to content

Gelcoat eller annet topcoat på en ufo..


Spaceman

Recommended Posts

Hei, vi skal til å pusse opp (og ned) en Futuro fra Finnland, 1960-årene. Det er en hytte, formet som en ufo, og da byggematerialene er mer likt en båt enn et hus spør jeg her. Skallet er i glassfiberarmert plast og alt inni hytta er hhv plast/glassfiber. Vi vil holde den så nært opptil original som mulig, men ønsker også å holde kostandsnivået nede. Jeg har hatt befaring med to ulike gelcoat"eksperter" og flere andre håndtverkere innen ulike felt, men får ikke helt følelsen av hva som blir rett. Alle sier imidlertid at folien som nå dekker hytta (ble lagt på av eventyrlig oppussing i 2019, men er slurvete gjort) må av, og at glassfiberoverflaten må pusses, og evnt vannskader osv fjernes og bygges opp igjen. Men når vi så kommer til topplaget er det ulike meninger.. Lastebillakk er foreslått pga holdbarhet, og at det er tett, men en annen mener at dette blir for stivt og lite plastisk og dermed kan gi lettere sprekker i overflaten. Gelcoat er brukt originalt, men det er dyrt på en såpass stor overflate... Hva ville dere gjort? Hva vil gjøre at hytta ser best ut, og holder seg tett, med minst mulig kostnad? Her bilde før foliering...

image.jpeg.08b0d96c78818ac01f4ccb2be03192c6.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

 

Interessant prosjekt, men dette er eit båtforum. 

 

 

 

Vi har vel noen underfroum/off topic forum denne posten kan passe- hvor den eminente kompetansen fra medlemmers båtliv kan komme til nytte...? :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet jo at dette er et båtforum, men jeg finner ingen fora for ufo-oppussing på nett.. så da ble dette det nærmeste, ettersom materialene er ganske like... Hytta står forøvrig i Nevlunghavn, Larvik kommune.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg stusset litt på den folieringen de la på der ja. Jeg ville ha gått for 2K polyuretanlakk om det skal gjøres selv. Rulles på, og holder seg blank lenge. Gelcoat blir litt av en jobb med sliping og polering etterpå med tanke på de store flatene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva er kravet ditt til finish ? Appelsinhud eller skal du ha det strøkent ? Hvis du skal ha den blank og fin, så må det ett vist grunnarbeid til og siden den er beskytta mot brygger og fender slitasje, så er lakk ett godt alternativ, men da ville jeg gått for noe hardført, @Chilli Solbris har noen gode råd ang hva som vil være bra på den her 

 

Den beste snarveien jeg tenker er slipe ned hele sulamitten, fikse de små skadene som evt er, som glassfiberjobb evt en fleksibel epoxysparkel, slipe den en gang til, vaske, så epoxyprimer og en skikkelig bra lakk, så skal det bare vaske og polere for og ha høyglans de neste 20årene

 

Selv om gelcoat entusiasten i meg roper gelcoat siden det er orginalt, men blir sikkert 50x dyrere enn lakk. Men er en fin og morsom jobb og ha på CV'n "restaurerte en UFO i 2024", da tipper jeg det er noen som sperrer opp øya 

Link to post
Share on other sites

Spaceman skrev 54 minutter siden:

Jeg vet jo at dette er et båtforum, men jeg finner ingen fora for ufo-oppussing på nett.. så da ble dette det nærmeste, ettersom materialene er ganske like... Hytta står forøvrig i Nevlunghavn, Larvik kommune.

 

Jeg har gått tur forbi denne hytta et par ganger. Barna gjorde store øyne første gangen. Kult at du holder den ved like 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bidra med det du trenger. Send meg en PM så kan vi utveksle telefonnummer. Det er bedre å prate enn å skrive side opp og side ned. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...