Jump to content

Hvilket fabrikat denne oljesmurte pakkboksen er?

Oddbjørn S

Recommended Posts

Hei,
Er det noen som vet hvilket fabrikat denne oljesmurte pakkboksen er? Har sjekket båten min i dag. Fant litt olje under pakkboksen og det var luft i slangen, enden på slangen hadde litt mørk gulfarge som vises på bildet. Jeg tror kanskje det kommer fra simmerringer. Lurer også på om det er to eller en simmerringer i pakkboksen? Fargen på slangen er egentlig grønn som vist på siste bildet, men enden har blitt gul som vist på de andre bildene. Alle svar motas med stor takk? 

IMG_3033.jpeg

IMG_3025.jpeg

IMG_3032.jpeg

IMG_3037.jpeg

IMG_3034.jpeg

Oddbjørn S skrev for 2 timer siden:

Lurer også på om det er to eller en simmerringer i pakkboksen?

En simmerring er det i alle fall ikke. Spørsmålet er vel heller om det er to eller tre. 

Oddbjørn S skrev for 2 timer siden:

Fargen på slangen er egentlig grønn som vist på siste bildet, men enden har blitt gul som vist på de andre bildene.

At slangen har gulnet er bare fordi plasten i slangen eldes i kontakt med oljen. 

Oddbjørn S skrev 1 time siden:

e sa det ligner på Sleipner.

Spiller ingen rolle om hvilke merke det er.

Simmerringer  er standard, mål akseldiameter og ta med pakkboksen til lokal forretning, og som sakt rustfri fjærer.

En bra pakkboks har 3 simmerringer en for å holde sjøvannet ute og to for å holde oljen på plass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 55 minutter siden:

Spiller ingen rolle om hvilke merke det er

Nja. Det som kan skille er vel at ulike produsenter kan ha brukt simmerringer med forskjellig ytre diameter og tykkelse, selv om akseldiameter er lik. Det kan også variere på antall simmerringer.

Det generelle rådet er vel derfor å demontere pakkboksen og sjekke dette, så kjøper man det man trenger. Skal man handle inn deler på forhånd kan man fort gå på en liten smell. 

Oddbjørn S skrev for 4 timer siden:

Hei, takk for gode svar. Snakket med Nogva, de sa det ligner på Sleipner.

Jeg laget et tråd på overhaling av en slik (Bosvik). Du kan jo tatt en titt og gjøre opp din egen vurdering.

link til tråden her:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Takk for alle gode tips igjen. Jeg har to spørsmål til;

1.Er det noe problem om båten er på sjøen til påske? Eller må dette gjøres noe med snarest? 

2.Når jeg har skiftet simmeringer på pakkboksen, må pakkboksen luftes etter sjøsetting? Har sett noen har skrevet at begge klemmene fremme mot motoren må løsnes og løfte gummien litt opp for at det skal komme luft ut. Kan dette stemme? Har noen en god forklaring på eventuelt hvorfor?

når jeg har skiftet simmeringer og få båten på sjøen, hva skal gjøres da? Skal pakboksen luftes etter sjøsetting?

Oddbjørn S skrev for 6 timer siden:

1.Er det noe problem om båten er på sjøen til påske? Eller må dette gjøres noe med snarest? 

Så lenge du passer på at det er olje i beholderen bør det gå bra å vente til påske. 

Oddbjørn S skrev for 6 timer siden:

Har sett noen har skrevet at begge klemmene fremme mot motoren må løsnes og løfte gummien litt opp for at det skal komme luft ut. Kan dette stemme? Har noen en god forklaring på eventuelt hvorfor?

Pakkboksen er avhengig av kjøling fra sjøvannet. Poenget er å få bort luft slik at vannet kommer helt inn til pakkboksen utvendig. 

LM 605 skrev 38 minutter siden:

Skal alltid lufte pakkboksen etter sjøsetting. Søk "lufting av pakkboks" her på forumet.

Nja, det avhenger vel av båten og helningen på propellakslingen når båten ligger på sjøen. Er akslingen tilnærmet horisontal vil den lufte seg selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Oddbjørn S skrev for 18 timer siden:

Så lenge det bare lekker litt olje kan du vente.

Men det ser noe rart  ut på bilde, mulig pakkboksen logrer når du kjører.

Så sentrer akslingen i hylserøret og rett opp motoren når du er på land.

image.png.cbcda5610f63a8564ab212adb4fa0346.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 48 minutter siden:

Så lenge det bare lekker litt olje kan du vente.

Men det ser noe rart  ut på bilde, mulig pakkboksen logrer når du kjører.

Så sentrer akslingen i hylserøret og rett opp motoren når du er på land.

image.png.cbcda5610f63a8564ab212adb4fa0346.png

Ser ut som om det er luft i slangen som går fra boksen til pakkboksen, og at oljen ikke kommer til pakkboksen, den stopper i slangen. Visst pakkboksen logrer når jeg kjører, hva må jeg gjøre da? 
jeg kjøpte båten i vinter og har kun kjørt den i 15 min for å frakte den til båtplassen min så vet ikke så mye om båten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...