Jump to content

Grinde 28 seilbåt - Vil økning av motorstørrelse smmen med økt stigning kunne gi økt fart og skyv?


Lazyjack

Recommended Posts

Grinde 28 er en spissgattet deplasementsbåt fra 80-tallet som med sin Yanmar 2GM20 på rundt 18 hk gir en marsjfart på rundt 5 knop. Dette er sannsynligvis også ca. skrogfart for denne båten.  Jeg lurer likevel på om det likevel kan være mulig å hente ut 1,5 til 2 knop mer med en større motor på f.eks. 27 hk. Båten graver seg ikke merkbart ned akter på full fart i dag og jeg tenker derfor at det kan være noe mer fart å hente. Den nye motoren som er aktuell har samme turtall og gearreduksjon som den gamle. Motorbytte vil jo dermed i utgangspunktet ikke gi mer fart så da må jeg enten øke stigning eller propelldiameter.

Propellen er en 12" 3-bladet Maxprop hvor stigning kan justeres. Den er stilt på 22 grader stigning i dag. Om jeg setter inn 27 hk motoren så tenker jeg å øke stigningenn fra 22 grader til maks som er 30 grader. Skal jeg bytte propell til en med større vinger vil det dra på seg kostnadsmessig  og det vil også kreve ny aksling (som jeg forøvrig nylig har byttet).

Synspunkter?

Link to post

Med en vannlinjelengde på 7,6 Meter, skal den i teorien kunne nå rundt 7,5 Knop. Men det er mye som spiller inn, angående tyngde og form på skrog og kjøl.
Jeg hadde en 23 fots kvarttonner kjølbåt for snart 30 år siden. Med en 10 Hk Honda gjorde den ca.5 knop på ca. halv gass, ca. 5,5 knop på ca. 3/4 gass og ca. 6 knop på full gass. Den økte altså farten med 20% med 100% mer kraft(og drivstoff). Seilbåtens vannlinjelengde var 6 meter. 

Det beste vil være et realt søk på gogle og YT, og se hva andre har gjort. For om den har begynt å sette seg ved 5 Knop, tror jeg det blir "Mye skrik og lite ull, som kjerringa sa da hun klippet grisen", om du putter inn større motor.

Link to post
Bjørkski skrev 5 minutter siden:

Hvis man antar at denne graf er cirka rett for Grinden også vil du se at en hastighet på 5 kn og en vannlinje på 25 fot gir faktor 1. Skal du øke farten 1 1/2 - 2 kn  for du en faktor på ca. 1.3, og du må du mer enn doble kreftene.

 

Og når farten økes, så trengs det også mer effekt for å opprettholde samme skyvekraft. P=F*v.  Så hvis en må doble skyvekraft for  gå fra 5 til 6.5 knop, så må effekten økes fra 18 hk til 18*2*1.3=47 hk

Link to post

Svarene så langt er samstemte og ganske like de jeg har fått fra Grinde forum på FB nå i kveld. Større motor vil ikke gi større fart, kun føre til høyere forbruk og til at hekken graver seg ned. Den eneste fordelen de som har byttet til større motor opplever er mer krefter ved havnemanøvrering og oppbakking. 

Veldig nyttig å bli klar over og mange penger spart👍😀

Link to post

En fordel til med større motor er å kunne gå mot været for motor uten at båten stopper opp. Drivstofforbruk relaterer til hvor mye energi som anvendes til fremdrift. Om man bruker 5 kW, så er drivstofforbruket gitt. Så når Hulda glir gjennom vindstille og flatt vann i 5 knop, er forbruket 4 liter/time. Om det er motvind, bråttsjø og fart 5 knop, er forbruket 10 liter/time. Bruker jeg alle motorens 100 kW (sånn omtrent) burde forbruket være rundt 20 liter/time.

Link to post

Tabellen på siden det linkes til er sikkert korrekt for fart og forbruk, men den er litt misvisende når det gjelder effekt og dreiemoment. Det er de verdiene motoren kan levere med tilstrekkelig tung belastning, men ikke de verdiene den virkelig leverer med en og samme propell.  

http://www.tiarora.no/wp-content/uploads/2018/07/fuelusage.jpg

 

Her er kurver for en lignende motor (kilde Volvo Penta). Den reelle effekten er nær (gjerne litt over) den nederste kurven, for en propell med fast stigning.   Et forbruk på 1 l/t indikerer også en effekt på ca 4 hk ved 1500 rpm.

 

image.png.99132b7ddb4919c2c93c0f19d059dd38.png

 

 

 

 

 

Link to post
Arne Henriksen skrev 3 minutter siden:

Ja, det stemmer sikkert at effekt/moment er tildels (en god del) feil, bare tatt utgangspunkt i grafene for den motoren.
Men man får vel mer enn 4hk fra 1l/time?

Vel, jeg tok bare utgangspunkt i at forbruket var 6.7 l/t med full effekt:  28*1/6.7=4.2 .   En dieselmotor er gjerne mest effektiv litt under toppeffekt, men når den kommer så lavt i belastning tror jeg effektiviteten avtar igjen. Den skal jo fortsatt dra på pumper, dynamo mm.

Link to post
mons skrev for 8 timer siden:

27 foteren av samme type som er omtalt under tråden "flyttedugnad...." marsjer 5,7 og brukte nokså nøyaktig en halvliter på mila.

Motor på foreskrevet turtall og praktisk talt ikke hekkbølge.

Tenker du bør marsje 6 uten problem med 28-foteren

For ordens skyld, det finnes bare en Grinde modell så min er identisk med den dere seilte nordover i fjor. Og det er nok mer riktig å kalle den for 27 fot som du gjør👍

Link to post
Arne Henriksen skrev On 12.1.2024 at 22.50:

Min forrige båt var 7,15 i vannlinja og med 28hk VP gikk det som sådan.  (GPS-fart på nysmurt båt)
 

1500rpm = 4.9 knop

1700rpm = 5.5 knop

2000rpm = 6.1 knop

2300rpm = 6.5 knop

2500rpm = 6.6 knop

2800rpm = 7.0 knop

3000rpm = 7.1 knop

3200rpm = 7.4 knop

Men det var en plattgattet båt med mer bæring akter? Min er spissgattet med tilsvarende mindre bæring akter.  Riktignok LWL 7,6 meter men det kompenserer neppe for mindre bæring vil jeg tro. Mulig jeg resonnerer feil her......

Link to post

Synes farten høres litt lav ut for seilbåt i forhold til motorstørrelse og vannlinjelengde.

 

Hvorfor ikke bare prøve å justere opp stigningen et hakk på propellen? Oppnår du fortsatt maks oppgitt turtall for motoren så er dette OK og du kan kanskje øke stigning enda litt til.

 

En dieselmotor er turtallregulert. Med det menes at du stiller inn ønsket turtall med gasshendelen og dieselpumpen øker dieselmengden ("gir gass") til dette turtallet oppnåes. Går motoren med liten (eller ingen belastning dvs giret i fri så kreves minimalt med diesel). Er belastningen for stor vil pumpen levere maksimalt med diesel uten at ønsket turtall oppnåes. Luftmengden er da ofte for liten og du ser det som svart eksos (sot) pga uforbrendt diesel. Med andre ord så merkes det ikke at det brukes en for lett propell bortsett fra på båtfart. En for tung propell vil medføre at ikke maks turtall oppnåes og motoren vil jobbe for tungt.

 

Overført til bilverden så tilsvarer dette å ha bilen i f.eks 2. eller 5. gir og kun gi gass til f.eks 1500 omdreininger pr. sek oppnåes. Prøver du å komme opp bakken på 5. gir må du til slutt gi full gass for å holde turtall og kommer kanskje ikke opp. På 2. gir kan du lett kjøre opp hvor som helst, krever lite gasspådrag på flat vei, men du får lite fart.

Stigning på båtpropellen har samme effekt. Kanskje du har båten i 2. gir og trygt kan gire om til 3. eller 4. gir uten at motoren jobber for tungt?

 

Link to post
2 hours ago, Lazyjack said:

Men det var en plattgattet båt med mer bæring akter? Min er spissgattet med tilsvarende mindre bæring akter. .

Ja, det stemmer nok - den grov seg ikke spesielt mye ned selv på full fart.

Syntes uansett 5 knop på den Grinde'n var lite fra en 18hk motor - hva får du av turtall på fullt?
En 12" propell, det er jo knapt over hva man bruker til å vispe krem med på kjøkkenet og vil ikke akkurat hjelpe på...

Jeg hadde en 17x11, 3-bladet VP foldepropell på min 28hk, som nok var større enn jeg ville blitt tilbudt om jeg ba noen om å dimensjonere en ny propell for meg - men likevel ikke mer enn at motoren klarte å dra den til foreskrevet toppturtall..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Men det var en plattgattet båt med mer bæring akter? Min er spissgattet med tilsvarende mindre bæring akter.  Riktignok LWL 7,6 meter men det kompenserer neppe for mindre bæring vil jeg tro. Mulig jeg resonnerer feil her......

Noe forenklet kan man si at et fortrengningsskrog, som Grinden, ikke kan gå fortere enn hastigheten på den bølge som skroget kan generere. Derav bølgemottstanden i grafen over.

Når man opplever at båten "graver" seg ned er det båten som prøver å seile over sin egen baugbølge mer enn hekken som graver seg ned. Mange snekker (også de spisgattere) montere flaps for å øke farten, realt er nok den største  effekten at stevnen presses ned. Mer bæring i akter del av skroget gir ikke nødvendigvis i seg selv økt fart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...