Jump to content

Victron Phoenix Smart IP43 - Ingen ladestrøm


Maika

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Victron IP43:

 

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Phoenix_Smart_IP43_Charger_120-240V/109244-Phoenix_Smart_IP43_Charger_120-240V-pdf-en.pdf

 

https://www.victronenergy.com/media/pg/Phoenix_Smart_IP43_Charger_120-240V/en/index-en.html

 

Jeg har installert den iht. manualen, men det kommer ingen strøm ut av den selv om det står i appen at det er spenning. Måler jeg på utgangene når batteri er koblet til, så får jeg den spenningen som batteriet har, altså ikke spenningen som står i appen.

-Jeg har testet både med å koble AGM spiral batteri og lithium batteri hver for seg. Spenningen på disse er hhv. 12,57V og 12,93V målt med multimeter. Laderen hopper nesten umiddelbart fra Bulk til Absorption, deretter etterhvert til Float.

-Jeg har valgt korrekt batteritype hver gang i appen for de to typene.

-Jeg har koblet laderens "Battery" utganger rett til polene med nye 16mm fortinnede kabled med nye kvalitets-polsko. Jeg har ikke koblet noe til Trickle-utgangen.

-Jeg har ikke koblet laderen til resten av Victron-produktene mine med VE.Direct, så det er ingenting som "overstyrer" laderen.

-Det er ca. 10 grader celsius i rommet der laderen og batteriene står, og jeg har latt laderen stått tilkoblet i ca. 24 timer. (Altså, det burde ikke være noen intern temperaturmåler i laderen som burde inaktivere den pga lav temperatur.)

-Remote-utgangen har jeg ikke rørt, og den er kortsluttet som den skal være. Jeg har heller ikke rørt Relay-utgangen.

 

Er det en innstilling jeg har gått glipp av som gjør at denne ikke lader?

Skulle feks. "Relay" stå i "Open"? (På eksempelbildet i doc-en er den "Closed, så tror ikke det er feilen hos meg.) 

For ordens skyld, jeg har sendt mail til forhandler, men får nok ikke noe svar derfra før til uka.

 

Laderen min:

63C5FC3E-EB19-4A80-B9B5-3D1CFEAC193A_1_105_c.jpeg.67f977dd8c1abd682cb9c43d9121f66c.jpeg

 

Batterimonitoren min:

image.png.875b6807990502cd091621e4e2351f13.png 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk meg en tilsvarende lader i motorbåten, der motorrommet var veldig stort. Dette var da jeg oppgraderte batteribanken til Lithium og fikk Victron overalt. Jeg husker ikke detaljene, men den oppførte seg ikke bra etter innstallasjon. Høres litt ut som din.

 

Innstallatøren kom i båten og monterte laderen mye nærmere batteribanken, og da ble det bra. Dvs, han flyttet laderen fra styrbord side over til babord side der batteribanken var. Reduserte nok avstanden med ca 4 meter

 

Etter dette har jeg tenkt å få denne laderen innstallert i seilbåten også. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til å være brudd et eller annet sted, eller en defekt sikring.

Har du forsøkt å måle spenning rett på terminalskruene?

Du kan gjerne også sjekke om den leverer strøm til et eller annet i power supply mode, uten batteri tilkoblet. 

Har du 1+1 utgaven? Da kan du gjerne sjekke startbatteri-utgangen (lukke relé).

Link to post
Share on other sites

Spenningen rett på terminalene var det samme som på batteriet som var tilkoblet. (Testet først rett inn på skruene, men tror ikke jeg kom langt nok inn.)

Bra tips med å sjekke i power supply mode og start-batteri-utgang (har 1+1, ja).

Skjønte ikke hva du mente med "(lukke relé)"?

image.png.c830f196bd188210a085b6150e532eeb.png

Link to post
Share on other sites

Om du setter opp lader og batterimonitor i nettverk så benytter laderen spenningen fra batterimonitoren. På den måten kompenserer den for spenningstap. Gå inn på innstillinger i batterimonitoren og så inn på ve network. Sett opp nettverket der og gå så inn på innstillinger i laderen-ve network og join det der.

Link to post
Share on other sites

Reset var godt tips, men hjalp dessverre ikke.

Det er spenning på start-batteri-utgangen.

Power supply-funksjonen fikk jeg ikke testet nå.

Jeg testet heller ikke å koble den i nettverk med batterimonitor (men det burde vel heller ikke gjøre noe forskjell. Det er altså ikke spenningstap, det er totalt spenningsløst:)

 

Jeg heller mot at jeg har fått en defekt enhet, og gåen intern sikring kan vel være grunnen.

(Jeg sjekket nok en gang at jeg ikke har koblet feil på + og -. Ser det står i manualen at det vil gjøre at sikringen går, og at den er ikke mulig å bytte selv.)

For en gang skyld har jeg ikke kjøpt fra Farco, men fra Sparelys. Jeg har hatt én feil på et Victron-produkt før, og fikk da veldig bra service fra Farco. Satser på at Sparelys er like greie å ha med å gjøre:)

Link to post
Share on other sites

Sparelys (Trioweb AS)  har et godt rykte på seg, og en solid økonomi. Men eierene er sunnmøringer, så du får neppe mer enn akkurat det du har krav på. Litt kinkig hvis den sikringen er røket, det er vanskelig å bevise at en ikke har koblet feil. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 5 timer siden:

Litt kinkig hvis den sikringen er røket, det er vanskelig å bevise at en ikke har koblet feil. 

Jeg kjøpte en IP23 lader i sommer og den virket i 1 time. Jeg hadde tatt bilder av koplingen før jeg startet opp og sendte meg denne pluss en forklaring på hva jeg opplevde og hva feilen var. Måtte så sende den inn til Sparelys for at de skulle sjekke feil. Fikk så melding om at de verifiserte feilen og fikk tilsendt ny, så det gikk greit.

Link to post
Share on other sites

Tok ikke bilde, får evt. ta den med tilbake til båten og koble den opp på nytt hvis de krever det.

Koblet den altså først til pluss- og minus-skinne på den ene Victron Lynx Distributor jeg har, der jeg også har hatt tidligere lader koblet til. Til den er også start-batteriet koblet til (med pluss via en bryter), som jeg så koblet inn. (Dette mens jeg hadde koblet fra den andre Victron Lynx Distributor-en som lithium-batteriene er koblet til.)

Da det ikke skjedde noe, koblet jeg ut startbatteriet, og koblet inn lithium-batteriene.

Da det da heller ikke skjedde noe, testet jeg for sikkerhets skyld med å koble rett til polene, men fortsatt var det dødt.

Altså lite risiko for å gjøre feil, med unntak av å koble feil pluss og minus til laderen, men det har jeg altså iikke gjort.

Som sagt over, så er jo det vanskelig å bevise at jeg ikke har gjort, men laderen kom med to strømkabler (i stedet for en, eller evt. ingen, det står i manualen at man må bestille det i tillegg), så jeg mistenker at dette ikke er en enhet levert rett fra fabrikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at kanskje det uansett er greit å ringe Farco for å diskutere problemet du har. De er jo eksperter på Victron. Sparelys selger alt mulig. Så får du kanskje viktig kunnskap fra Farco du kan bruke når du snakker med Sparelys.

 

Lykke til. Håper det ordner seg!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...