Tom-Arne Startet 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2024 Hei! Det er mange som har en batteribank til start, og en til forbruk, sistnevnte ofte med flere batteri paralellkoblet. Jeg har i mange år bare hatt en lader, som er koblet til startbanken, og så har det automatiske skillereleet ordnet resten. Nå leser jeg fra en leverandør av ladere at man i slike tilfeller bør ha flere separate uttak på laderen, eventuelt flere ladere. Dette fordi laderen ellers vil rette seg etter de dårligste batteriet. Er det noen som vet om dette er riktig, eller om jeg fortsatt kan ha det slik jeg har hatt det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Jeg har alltid hatt det slik som deg, og det fungerer jo på et vis. Men på grunn av endret bruksmønster har jeg nå fjernet forbruksbanken helt, da den bremset ladingen av startbatteri ved mye småturer. Jeg tror nok at det ikke er optimalt med kun en lader, særlig ved forskjellige batterisorter. Det beste er en liten lader som kun tar seg av start, og en større til forbruk. Små ladere er uansett billige. Men da bør releet koples på andre siden av hovedbryterne, så det ikke slår inn ved lading. Ellers så forsvinner jo hele poenget med separate ladere.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Tom-Arne skrev for 2 timer siden: Hei! Det er mange som har en batteribank til start, og en til forbruk, sistnevnte ofte med flere batteri paralellkoblet. Jeg har i mange år bare hatt en lader, som er koblet til startbanken, og så har det automatiske skillereleet ordnet resten. Nå leser jeg fra en leverandør av ladere at man i slike tilfeller bør ha flere separate uttak på laderen, eventuelt flere ladere. Dette fordi laderen ellers vil rette seg etter de dårligste batteriet. Er det noen som vet om dette er riktig, eller om jeg fortsatt kan ha det slik jeg har hatt det? Dersom du har ‘dual’ skillerelé så kan du sette lader på forbruksbatteriet heller. Da vil det lades først og deretter begge når de koples sammen. Det at en må ha flere ladere når en har mer enn en batteribank er etter mitt syn å overdrive, og er gjerne et utsagn som passer de som selger ladere? Om du bare har ‘ensidig’ skillerelé så hadde jeg latt det være som det er. Batteriene vil uanset koples sammen og dersom forbruksbatteriet er sultent vil ikke spenning stige noe særlig på startbatteriet heller før forbruk er fullt, så problemet løser seg selv. Forutsetter da at du har blybatterier på begge sider. Det er nok et større problem om en lar lader stå på hele tida med for høy spenning, spesielt ift AGM/gel/lukkede bly/syre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Ladere med flere utganger er ofte bare utstyrt med diodeskillere på utgangen. De kan derfor ikke behandle flere batteribanker optimalt, spesielt ikke hvis det er forskjellige batterityper. En liten lader som tar seg av startbatteriet, slik @index forslår, er nok det beste. Gjerne en som kan konfigurereres med bluetooth app. Den kan kobles direkte til startbatteriet, slik at den lader når startbatteriets hovedbryter er av. Da kan forbruksbatteriets lader ta seg av dette uforstyrret, og man er sikker på at ingenting tapper startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom-Arne Svart 15.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Ja her var det mange fornuftige svar, tusen takk alle sammen😊. Så er det en annen ting jeg har lyst å nevne. Det var en som har nabobåten som mente at man måtte koble ut laderen når man startet motoren. Det hender jo man startet motoren mens man ligger på landstrøm av forskjellige grunner. Jeg har gjort dette i alle år, uten at jeg har registrert at noe har gått galt. En såkalt intelligent lader slår seg jo av når det blir en viss spenn8ng, så jeg skjønner ikke helt hva som skulle kunne gå galt. Er det noen som har noen teori om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Tom-Arne skrev 20 minutter siden: Ja her var det mange fornuftige svar, tusen takk alle sammen😊. Så er det en annen ting jeg har lyst å nevne. Det var en som har nabobåten som mente at man måtte koble ut laderen når man startet motoren. Det hender jo man startet motoren mens man ligger på landstrøm av forskjellige grunner. Jeg har gjort dette i alle år, uten at jeg har registrert at noe har gått galt. En såkalt intelligent lader slår seg jo av når det blir en viss spenn8ng, så jeg skjønner ikke helt hva som skulle kunne gå galt. Er det noen som har noen teori om dette? Vi har vel alle gjort det vil jeg tro. En del har vel også lagt fra mens de fremdeles er ‘fortøyd’ med landstrømlabel 😁 Det betyr ikke noe for som du sier så vil enten lader eller dynamo ‘bakke’ av når den ‘ser’ høyere spenning enn forventet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Fantino skrev 14 minutter siden: En del har vel også lagt fra mens de fremdeles er ‘fortøyd’ med landstrømlabel 😁 Hm. Jo, jeg skulle gjerne hatt en forrigling likevel, slik jeg har på elbilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.