Jump to content

Hva slags militærfartøy er egentlig dette?


Mastiff

Recommended Posts

Denne har jeg ikke sett før. Kystjegerkommandoen, kystvakten, eller noe sånt? Den kom ganske rolig over Nordfjorden i Mandal, har ingen som helst merker og ikke noe nummer, og den var ikke på Marine Traffic, så den hadde slått av transponderen. Det siste er jo ikke uvanlig på militære fartøy, men at det ikke står noe som helst på den er merkeligere.Samtidig pleier vel spesialstyrkene å kamuflasjemale båtene sine?

 

image.png.be39bac24c602cb514148276b0a61578.png

 

image.png.555d764fb636e4304c4cbd0b0e9b35b2.png

Link to post
Share on other sites

Men når man først har det, så skal det vel være på iallfall når båten er i fart? Og jeg er usikker på om den båten der er under eller over 15 m, det er iallfall ikke langt unna. Den er ganske mye større enn min 24-fots alubåt, for meg så den mer enn dobbelt så lang ut.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ser på riktig paragraf, stemmer ikke det:

Sitat
8. Skip med bruttotonnasje under 300 og med største lengde 12 meter eller mer skal oppfylle kravet om AIS klasse A ikke senere enn 1. juli 2023. Skip med bruttotonnasje under 300 og med største lengde 12 meter eller mer som har AIS klasse B som er tatt om bord før ikrafttredelse av denne forskriften, skal oppfylle kravet om AIS klasse A ikke senere enn 1. januar 2027.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157/KAPITTEL_4#§22

Link to post
Share on other sites

Ja, det fikk jeg også opplyst fra den som satte meg på sporet. Han hadde vært en del i Horten. Men jeg har aldri sett noe sånt i Mandal før.

 

Jeg har for øvrig mine ord i behold om størrelsen, den er 20 meter, så det måtte være militært for ikke å ha AIS.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
32 minutes ago, Mastiff said:

Takk! Helt klart en heftig greie. Skulle hatt den til krepsefiske, med den krana bak ville aldri lenka satt seg for hardt fast... :giggle:

Jeg vil gjerne være masjinist på de MTU'ene :yesnod:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 59 minutter siden:

Jeg vil gjerne være masjinist på de MTU'ene :yesnod:

Tror du ikke det er som på de gamle Ford Sierra RS Cosworth? En stor aluminiumsplate der det står "må bare åpnes av tekniker på spesialistverksted"? :lol: Jeg husker at Falken ble sprø av de greiene der...

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Mastiff said:

Tror du ikke det er som på de gamle Ford Sierra RS Cosworth? En stor aluminiumsplate der det står "må bare åpnes av tekniker på spesialistverksted"? :lol: Jeg husker at Falken ble sprø av de greiene der...

Har vært med å skifte Riser og Ladeluftkjøler på MTU 16V 3600HK. Ladeluftkjøleren veide 500kg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...