Jump to content

Induksjonsplatetopp og annet utstyr og modifisert sinus vil det fungere?


Ttopp

Recommended Posts

Vurdere en inverter med modifisert sinus på 1500w for å drive varmtvannsbereder(800w) vannkoker(1000w)evt en slippemaskin i ny og ne.

vil denne fungere på disse. 
jeg har også vurdert en induksjonsplate der den en platen er 200-1200 watt og den andre 200-2000 watt ( regner med å kun bruke den lille på denne inverterer og begge på landstrøm)

 

kan jeg grei meg med en inverter med modifisert sinus til 1300 kroner her eller må jeg ha en dyr ren sinus inverter?

Link to post
Share on other sites

Jeg ødela en Fein multimaskin med modifisert sinus. Fungerte greit på inverter. Elektronikken for turtall-styringen eksploderte ved første gangs bruk i vanlig stikkontakt etter bruk på inverter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på med et par spørsmål rundt samme tema. Har tenkt at jeg i neste båt ønsker induksjonsplate på inverter. Som trådstarter ser jeg for meg kokeplater med samme effekt. Hva skjer dersom effekten overstiger inverterens kapasitet? Går noe i stykker eller får man bare ikke mer effekt (varme i dette tilfelle)? 

Link to post
Share on other sites

Idag kostar faktiskt inte en "äkta sinus"-inverter så mycket mer. Har själv en 3000W köpt på ebay från en tysk firma för under 2.000:-, som fungerar alldeles utmärkt (används till mikro, kaffebryggare, dammsugare, borr-/slipmaskin, AC). Ser därför numera ingen orsak att "snåla" och köpa en som inte är äkta sinus.

 

Som redan nämnts så blir det mer värmeförluster med kantvåg ("modifierad sinus") i maskiner med motorer och transformatorer. Varvtalsregleringen brukar bli konstig och ibland inte fungera alls från låga varv.

En induktionshäll skulle jag inte våga utsätta för en inverter utan ren sinus, då den kan fara mycket illa av det (eller inte fungera alls, som redan nämnts).

 

Rent "resistiva" apparater såsom kaffebryggare, gamla sortens glödlampor (vem har det idag ?) m.m. går dock alldeles utmärkt att köra på inverter med modifierad sinus. Men det mesta annat innebär en risk, så varför chansa ?

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Denna är nog exakt modellen jag har, men jag vet inte om det är samma säljare jag köpte av:

https://www.ebay.de/itm/353998273480?hash=item526bf0fbc8:g:kMQAAOSwlcdgBOxf

 

Hade samma modell även i den gamla båten. Den klarar t.o.m. av startströmmen från 230V AC-kompressorn (när man kör igång den via 12V-batterierna eller motorgång/generatorn när man inte är inkopplad till bryggan).

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...