Jump to content

Montere ny tank lengre fremme i båten, hvordan vil dette påvirke sjøegenskaper?


Okkaby

Recommended Posts

Vurdere å bygge nye tank i båten, da de gamle er plasser så det er umulig med skikkelig inspeksjon, uten å demontere hele salongen oppe.

Samt forbindelse mellom tanker er uten ventiler, å båten ofte ligger i ubalanse grunnet diesel som flytter seg fra side til side.

Gamle tanker er rustfrie, men med noe gummi koblinger mellom rør å tank som er umulig å komme skikkelig til heller.

 

Gamle tanker står på hver sin side av båten, på linje med motor.

Båten hadde jo originalt en gammel tung grønne 6er klump ombord, men har nå en moderne 200kg lettere men kraftigere motor ombord.

 

Gamle tanker er på ca 170L ene siden og ca 120l på andre siden.

Vurdere da å bygge en ny på ca 270-280l som plasseres midstskips under stikkøye. Fremste punkt vil da bli ca 130cm lengre fremme enn fremste punkt på gamle tanker.

 

Båten er en In-lander, som er samme skrog som scan 27 Nordic. Noen ide om hvordan dette vil påvirke sjøegenskaper?

Ny tank vil bli bygget i Rustfritt.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså helt teoretisk ifølge Skipslære boka så vil dette føre til endring i båtens dyptgående forut. Altså du flytter "Longitudinal Centre of Gravity" fremover siden du flytter vekt på tanken 1,3 meter fremover. Så du må vel regne på hvor er 0 punktet på din båt (i fly bruker man et datum) og finne ut av hvor meget arm x vekt på full tank forflytter LCG.

Altså hva som skjer praktisk med en båt har jeg jo ikke peiling på, men teoretisk så burde den bli litt mer baugtung og saktere løfte seg i plan

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså ifølge boka ikke noe mer enn at den blir mer baugtung, du får vel putte 2-3 personer 1,3 meter lenger frem i båten utifra hvor tanken er i dag og finne ut praktisk.

Teorien sier ikke noe mer om hva som skjer og praksis er ofte mye mer komplisert enn det teoretiske. Det hadde vært verre om du skulle flytte tanken høyere opp i båten.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 21 minutter siden:

Tanken kommer faktisk lengre ned i båten med denne løsning, da den blir plasser helt i bunn i senter.

De gamle står på høykant ute i siden av båten hvor.


Ved å flytte vekta inn til midten vil båtens treghet mot rulling bli litt redusert. Om det betyr noe i praksis, negativt eller positivt, blir vel bare gjettverk. I planingsfart antakelig svært lite.

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Fantino said:


Ved å flytte vekta inn til midten vil båtens treghet mot rulling bli litt redusert. Om det betyr noe i praksis, negativt eller positivt, blir vel bare gjettverk. I planingsfart antakelig svært lite.

Å flytte vekt langskips endrer vel tregheten i stamp.

Link to post
Share on other sites

På halvplanere og båter med mye bæring akter er det nok ingen fordel å ha tankene framme.  sentertank kontra tanker ut i bordet vil ha innvirkning på rulling og stabilitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 52 minutter siden:

Hei. 

 

Den enklaste måten å finna svaret er vel å køyra tankane nesten tomme, plassera nokolunde same vekt av ny full tank der du har tenkt å ha ein ny tank, og så prøvekøyra i ulike tilhøve. 

Da kommer vi til problemet. Vet ikke hvor mye dritt som ligger i bunn av tankene.

Så å kjører disse nesten tomme, for så å laste folk ombord å kjøre på åpent hav/Jærkysten med bølger, er nok samme som å måtte ringe rednings skøyta  på forhånd, da en ellers vil ende som pinneved ved motorstop.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du har allerede byttet motor til en som er 200 kg lettere, og vil i tillegg flytte tankene 130cm forover. Det vil garantert påvirke balansen til båten. Om det blir til det bedre eller verre kommer vel litt an på hvordan den går i sjøen nå. Og hvordan den ligger når den er i ro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bukta skrev 1 time siden:

"umulig med skikkelig inspeksjon, uten å demontere hele salongen oppe".

 

La sjøegenskapene veie tyngst. Inspeksjon kan du gjøre med kamera.

https://nettbutikk.rs.no/produkt/inspectorcam/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIIgbYsNhQSsajntUj2cxA57f0xnUMy1CBcuj8YMVfTnmZ2DuIbO080aAgGXEALw_wcB

Det er forsøkt uten noe godt resultat. Samt det ikke hjelper på dårlig gummi kobling under tank og dårlig løsning med flow mellom tankene.

 

Hadde det ikke vært for at alt inkluder hele dørken i salongen må ut, så hadde de gamle blitt tatt ut og 2 nye plast tanker montert  i stedet. 

 

Mye mulig det blir å kjører en rens/polering av all diesel før sesongen, da kompis har proff utstyr for for tank rens nå. så se om en gidde tar jobben neste vinter med å fjerne hele salongen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...