Okkaby Startet 21.Januar Del på Facebook Startet 21.Januar Vurdere å bygge nye tank i båten, da de gamle er plasser så det er umulig med skikkelig inspeksjon, uten å demontere hele salongen oppe. Samt forbindelse mellom tanker er uten ventiler, å båten ofte ligger i ubalanse grunnet diesel som flytter seg fra side til side. Gamle tanker er rustfrie, men med noe gummi koblinger mellom rør å tank som er umulig å komme skikkelig til heller. Gamle tanker står på hver sin side av båten, på linje med motor. Båten hadde jo originalt en gammel tung grønne 6er klump ombord, men har nå en moderne 200kg lettere men kraftigere motor ombord. Gamle tanker er på ca 170L ene siden og ca 120l på andre siden. Vurdere da å bygge en ny på ca 270-280l som plasseres midstskips under stikkøye. Fremste punkt vil da bli ca 130cm lengre fremme enn fremste punkt på gamle tanker. Båten er en In-lander, som er samme skrog som scan 27 Nordic. Noen ide om hvordan dette vil påvirke sjøegenskaper? Ny tank vil bli bygget i Rustfritt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
XardasKSP Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar @Okkaby Altså helt teoretisk ifølge Skipslære boka så vil dette føre til endring i båtens dyptgående forut. Altså du flytter "Longitudinal Centre of Gravity" fremover siden du flytter vekt på tanken 1,3 meter fremover. Så du må vel regne på hvor er 0 punktet på din båt (i fly bruker man et datum) og finne ut av hvor meget arm x vekt på full tank forflytter LCG. Altså hva som skjer praktisk med en båt har jeg jo ikke peiling på, men teoretisk så burde den bli litt mer baugtung og saktere løfte seg i plan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 21.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar Løfte seg i plan gjør den så lett med nye motor, at dette neppe blir et problem. Mer om det vil gi noen andre mer alvorlige endringer i sjø egenskaper. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
XardasKSP Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar @Okkaby Altså ifølge boka ikke noe mer enn at den blir mer baugtung, du får vel putte 2-3 personer 1,3 meter lenger frem i båten utifra hvor tanken er i dag og finne ut praktisk. Teorien sier ikke noe mer om hva som skjer og praksis er ofte mye mer komplisert enn det teoretiske. Det hadde vært verre om du skulle flytte tanken høyere opp i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 21.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar Tanken kommer faktisk lengre ned i båten med denne løsning, da den blir plasser helt i bunn i senter. De gamle står på høykant ute i siden av båten hvor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Okkaby skrev 21 minutter siden: Tanken kommer faktisk lengre ned i båten med denne løsning, da den blir plasser helt i bunn i senter. De gamle står på høykant ute i siden av båten hvor. Ved å flytte vekta inn til midten vil båtens treghet mot rulling bli litt redusert. Om det betyr noe i praksis, negativt eller positivt, blir vel bare gjettverk. I planingsfart antakelig svært lite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skagenekspressen Svart 22.Januar Del på Facebook Svart 22.Januar 23 hours ago, Fantino said: Ved å flytte vekta inn til midten vil båtens treghet mot rulling bli litt redusert. Om det betyr noe i praksis, negativt eller positivt, blir vel bare gjettverk. I planingsfart antakelig svært lite. Å flytte vekt langskips endrer vel tregheten i stamp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Hei. Den enklaste måten å finna svaret er vel å køyra tankane nesten tomme, plassera nokolunde same vekt av ny full tank der du har tenkt å ha ein ny tank, og så prøvekøyra i ulike tilhøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar På halvplanere og båter med mye bæring akter er det nok ingen fordel å ha tankene framme. sentertank kontra tanker ut i bordet vil ha innvirkning på rulling og stabilitet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Ask skrev 52 minutter siden: Hei. Den enklaste måten å finna svaret er vel å køyra tankane nesten tomme, plassera nokolunde same vekt av ny full tank der du har tenkt å ha ein ny tank, og så prøvekøyra i ulike tilhøve. Da kommer vi til problemet. Vet ikke hvor mye dritt som ligger i bunn av tankene. Så å kjører disse nesten tomme, for så å laste folk ombord å kjøre på åpent hav/Jærkysten med bølger, er nok samme som å måtte ringe rednings skøyta på forhånd, da en ellers vil ende som pinneved ved motorstop. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Du har allerede byttet motor til en som er 200 kg lettere, og vil i tillegg flytte tankene 130cm forover. Det vil garantert påvirke balansen til båten. Om det blir til det bedre eller verre kommer vel litt an på hvordan den går i sjøen nå. Og hvordan den ligger når den er i ro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco Racing Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar "umulig med skikkelig inspeksjon, uten å demontere hele salongen oppe". La sjøegenskapene veie tyngst. Inspeksjon kan du gjøre med kamera. https://nettbutikk.rs.no/produkt/inspectorcam/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIIgbYsNhQSsajntUj2cxA57f0xnUMy1CBcuj8YMVfTnmZ2DuIbO080aAgGXEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Bukta skrev 1 time siden: "umulig med skikkelig inspeksjon, uten å demontere hele salongen oppe". La sjøegenskapene veie tyngst. Inspeksjon kan du gjøre med kamera. https://nettbutikk.rs.no/produkt/inspectorcam/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIIgbYsNhQSsajntUj2cxA57f0xnUMy1CBcuj8YMVfTnmZ2DuIbO080aAgGXEALw_wcB Det er forsøkt uten noe godt resultat. Samt det ikke hjelper på dårlig gummi kobling under tank og dårlig løsning med flow mellom tankene. Hadde det ikke vært for at alt inkluder hele dørken i salongen må ut, så hadde de gamle blitt tatt ut og 2 nye plast tanker montert i stedet. Mye mulig det blir å kjører en rens/polering av all diesel før sesongen, da kompis har proff utstyr for for tank rens nå. så se om en gidde tar jobben neste vinter med å fjerne hele salongen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 24.Januar Del på Facebook Svart 24.Januar Jeg hadde en Fairline 29 fot, der vanntanken var plassert helt i baugen. Med tom tank var den håpløs å kjre med. Med full tank var det en helt annen båt. Veldig bra i sjø. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.