Jump to content

Nidelv 24 (Finns någon som monterat bort tanken?)


Tewski

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har bakterievekst i dieseltanken på min Nidelv 24, og må fjerne tanken for å rense den helt.

 

Problemet er imidlertid at roret går gjennom tanken, så det føles litt skummelt å begynne å skru ut og ikke helt opplagt å gjøre på en ettermiddag.

Er det noen her som noen gang har demontert alt og tatt det ut av tanken og har noen tips?

 

Jeg er fra Sverige, men siden det er så mange Nidelv 24 i Norge håper jeg å finne noen som har erfaring angående dette.

 

Takk for tiden din!

//Ted

Link to post
Share on other sites

Nå var vel kanskje ikke det den mest informative tråden.. 

 

Ut i hva jeg skjønner fra andre forum så skal det bare være å koble fra, og løfte rett opp. Men det er mange som opplever at rorstammen har irret fast i tanken, og at det derfor kan være et prosjekt på å få løftet den ut. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette en gang. Kan ikke huske at det var spesiellt utfordrende å ta ut tanken bortsett fra noe kryssfiner som måtte demonteres i tillegg til selve festene på tanken og rorkulten med fester.

 

I vårt tilfelle måtte tanken ut både fordi rorhylsa lakk, og det viste seg når vi pussa tanken under så var det masse små hull i den så det ble sveisa inn ei plate under som tetting. må ha vært en jallaløsning når jeg tenker på dette i ettertid, men det var på et verksted, jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om.

 

Vi fikk alle deler som trengtes til hylsene på Bosvik, nærmest over natta husker jeg. dette er snart ti år siden.

Link to post
Share on other sites

Må du ha ut tanken?

 

Jeg vasket tanken mens den var i båten. Nidelv 24 fra 1976. Dette var i rundt 2007. Brukte en pumpe som jeg stakk ned i mannlokket på toppen for å pumpe den tom. Litt linknende denne typen, men jeg tror den var for diesel. https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/manuell-lensepumpe-06-lslag-2000042091
 

Vasket tanken med klut/ svamp. Skylte godt med diesel som jeg pumpet opp igjen.

Var aldri noe problemer etter det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Nidelv 24 fra 1980. Da jeg kjøpte den i 2016 fikk jeg med "dieseldyr" i tanken. Jeg løste det problemet ved å sage ut et 12 cm mannhull på toppen av tanken med en stikksag. Tanken er utført i 6(?) mm aluminium. Etter å ha tømt tanken vasket jeg den for hånd med en klut og ren diesel. Tanken er tredelt, men jeg vasket bare hoveddelen i midten. Tenkte å følge med og rense tanken innimellom ved behov, inntil alt av dieseldyr og rester ble borte. Heldigvis kunne jeg ikke se noen korrosjonsskader inne i tanken. Jeg skar til en plate av klar pleksiglass som jeg skrudde fast i tanken med korkpakning mellom. Med lite diesel i tanken kan jeg da se om det er noe annet enn diesel i bunnen. Dette har løst problemet med dieseldyr for meg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...