Jump to content

Marex 25 (Yanmar 3HM 27 hk) vibrerer. For stor propell? Kast i Aksel?


Marex 25

Recommended Posts

Jeg har en Marex 25 med en Yanmar 3HM, 27 hk. (83 mod)

Motoren maler som ei katte på alt av turtall. Men står på blokka at den skal nå 3400 rpm. Den «bånner» på ca. 2800. Dette skjer under belastning, har ikke prøvd den i fri og se hvor høyt den kommer da. Er vell også en mulighet for at turteller ikke er helt «i vater»..

Kjenner også fra ca. 2500 rpm så vibrerer det ganske godt i båten. Er dette i første omgang normalt? 

Mistenker for stor propell eller evt. noe kast i aksel fra girkasse bak til propellen. (Eller kan det være motorfester?)
Kjenner det ikke er ett stort problem da jeg stort sett tøffer på 1500 rpm. På dette turtallet kjenner jeg ingen vibrasjon. 
Men vil gjerne finne ut av hva det er som lager så vibrasjon.

 

Har noen kjennskap til hvilken type propell som er anbefalt til denne type båt/ motor?

Propell som står på pr dags dato heter: Radice (Leg) 5 80 E12 RH. Med 3 blad. 
Setter stor pris på all hjelp, tips og info!

Redigert av Marex 25
Uoppmerksomhet ved posting av innlegg. Beklager. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha begynt med å sjekke om turteller viser rett. Å ruse til fullt turtall uten belastning ville jeg prøvd å unngå. Du kan ha for tung propell, eller båten kan være grodd under. 

 

Angående vibrasjon ville jeg først ha sjekket oppretting. Skru løs akselflens og mål med søkerblad at det er samme åpning på alle fire sider. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. 

Båten er ikke grodd under. 

Jeg kjøpte denne i fjor og gjorde den ren, og hadde på nytt bunnstoff. 

Forrige eier hadde en kommentar om at det muligens var for stor propell. Da han hadde samme problem.

Men hadde også stort sett tøffet på 1500 rpm. 

 

Men vet noen hva slags propell man bør ha på en slik båt med slik motor? Er det noen mulighet og finne ut av dette?

Link to post
Share on other sites

Marex 25 skrev for 7 timer siden:

Jeg kjøpte denne i fjor og gjorde den ren, og hadde på nytt bunnstoff.

I fjor når? 

Marex 25 skrev On 21.1.2024 at 21.56:

Kjenner det ikke er ett stort problem da jeg stort sett tøffer på 1500 rpm. På dette turtallet kjenner jeg ingen vibrasjon

Fortsett å tøffe med 1500 rpm til du får båten på land.

Sjekk klaring i Cutlesslager og kople fra  Gummihylsa  så en ser hvor  akslingen er i hylserøret  kople fra klemfjans sentrer akslingen så den er  i senter  så kan du rette opp motoren.

 

Mulig du bør ta av propellen hvis den er sto og tung, før oppretting,

data om fropellen står normalt på framsiden 

Da er det lettere å få svar på om den er for stor.

image.png.c9c8fdfb6baa4fe2b721d665ff1fed39.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 4 timer siden:

I fjor når? 

Fortsett å tøffe med 1500 rpm til du får båten på land.

Sjekk klaring i Cutlesslager og kople fra  Gummihylsa  så en ser hvor  akslingen er i hylserøret  kople fra klemfjans sentrer akslingen så den er  i senter  så kan du rette opp motoren.

 

Mulig du bør ta av propellen hvis den er sto og tung, før oppretting,

data om fropellen står normalt på framsiden 

Da er det lettere å få svar på om den er for stor.

image.png.c9c8fdfb6baa4fe2b721d665ff1fed39.png

 

Jeg kjøpte båten i Juli 2023. Og da stoffet jeg hele under. Når jeg tok den opp i oktober var den omtrent like fin som når jeg satt den ut.

 

Den står på land nå, så det skal være mulig og sjekke i forhold til propellen innen våren. Er enda ikke noe som haster.. 

 

Er ganske ny på sjektelivet.. Men skjønte ikke det med å rette opp motoren..? Der du skrev at jeg skal sjekke cutlesslager og koble fra gummihylsa. 
 

Har notert meg det som sto imellom bladene på propellen, men mulig jeg på se på tallene som står på fremsiden👍

 

Roger jo skrev for 4 timer siden:
Marex 25 skrev On 21.1.2024 at 21.51:

 

Link to post
Share on other sites

Hadde inntrykk at du var på vannet. 

sjekk klaring i Cutlesslager nå og at aksingen ligger i senter.

  Hvis du venter til våren og noe er galt går tiden fort.  

Et raskt søk på Googel.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ellebogen har en app som analyserer vibrasjonene og sender data direkte til dem,  og så kan de se om det er motorfestene eller ikke basert på målingene. De kan være helt utslitt men se ok ut likevel. 

Du bare fester telefonen på motoren og starter opp med appen i gang, så sendes all data til ellebogen. Knallfyr å ha med å gjøre.  Appen ligger på appstore. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har enda ikke fått sjekket opp i dette noe særlig.

Jeg besøkte båten, og prøvde med håndmakt og bevege på propellen og akselen. Men går kanskje ut ifra man ikke kan kjenne/høre slakke fra akselen, kun med håndmakt? 

Jeg la også med 2 bilder, som gjerne kunne vært bedre. Men hvis dere får zoomet inn på foringen, kan dere jo kanskje bedømme bedre enn meg. 

 

Jeg har også hørt på ett annet forum, og der mente de på at de bare ville holdt seg på lavere turtall. Og tøffet i 5 knop (slik at man unngår vibrering i båten) 

Jeg syns også selv at dette med cutlesslager høres litt skummelt og skulle bytte ut. Da man må demontere ror, og div. Pluss at lageret kan sitte noe voldsomt på en 40 år gammel båt. 

Tenker dere at jeg pysete, og at det er lurt og bytte ut dette, eller kan man kjøre slik det er nå?

 

Jeg har utdanning som mekaniker, og har skrudd endel opp igjennom. Så burde jo være overkommelig..

 

Takker for svar🤩

IMG_20240218_141504250.jpg

IMG_20240218_141506719.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at det er mye slark i cutlesslageret som er årsaken. Da ville du ha kjent det godt når du tar tak i akslingen og beveger opp ned og sidelengs. Men propellen din er alt for stor, du bør nok ned 2-3 tommer i stigning. Jeg ville prøvd å finne en brukt propell for å teste, det er en del av dem der ute. 

 

Jeg ville nok ha sjekket opprettingen, og i tillegg løftet litt på alle motorfestene for å se om en av dem er ødelagt. Det kan også gi slike problemer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...