Jump to content

Moms ved salg av båt til Sverige


Blueghost

Recommended Posts

Som flere her påpeker så er svaret ja.

Dersom båten er solgt ny i Sverige (eller annet EU-land) og du kan dokumentere at det ble betalt svensk moms den gangen, så kan du slippe unna. Om ikke så er den nok momspliktig når den selges til EU. 
 

Dette er det morsomme med å stå utenfor. Det blir dyrt for oss både å kjøpe og selge brukte båter. Noen ganger angrer jeg litt på det jeg stemte i ‘94. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 1 time siden:

Hjelper ikke om den var momset i EU eller Sverige som ny Når noe exporteres fra ikke EU land må det betales moms på ny 


Det var nytt for meg. Hvis det stemmer så er det enda værre enn jeg trodde. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte i 2015 en båt som hadde sine første år i Sverige, og hvor da svensk mva. ble betalt den gangen båten ble solgt til første eier. Senere ble båten tatt inn til Norge, og når jeg averterte båten for salg kom en av henvendelsene fra Sverige. Jeg undersøkte den gang reglene og fikk beskjed om at båten kunne selges til svensk kjøper uten at svensk mva. måtte betales såfremt det var mindre enn 7 år siden båten ble tatt inn til Norge. Nå hadde båten vært mer enn 7 år i Norge så det medførte at svensk mva. måtte betales av kjøper hvis han hadde kjøpt den. 
 

Nå vet jeg jo ikke med sikkerhet om han som tok båten inn til Norge i sin tid gjorde det på lovlig vis, men hvis han gjorde det ville det i så fall blitt tredje gangen det ble betalt mva. på samme båt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...