Jump to content

Remotorisering af 36 år gammel redningsbåd


MajorAndy

Recommended Posts

Dansk Søredningsselskab har kun 20 år bag sig, så vi har ikke samme økonomi og muligheder som vores “søstre” i Sverige og Norge. Derfor er vi afhængige af hjælp, og blev glade da vi fik en gammel båd doneret fra SSRS. 
 

Er man gammel nok, husker man måske redningsbåden “Ellen Landin”, der lå på Käringön fra 87-98. 
 

Den er nu i vores varetægt, og takker være en donation har vi fået mulighed for at skifte de gamle D6-310 ud. 
 

Og igår kom der pakker fra Sverige, så nu er arbejdet igang. Og gæt om vi glæder os til at få den tilbage og teste joystick, assisted docking og alt det nye!!!

 

IMG_8721.jpeg.1b20b136b8dbd6b7484607b89f53253e.jpegIMG_8719.jpeg.a7d9081dd74639aa2cf96463b20ede4f.jpegIMG_8715.jpeg.2a7bd6c506041d6d48c056ed3e4865e6.jpegIMG_8714.jpeg.bf96b33a3a138f14b79cd2a45e9c9b81.jpegIMG_8708.jpeg.86eb8cb09820ec8863a0d7ed4007f669.jpegIMG_8709.jpeg.b0c9940b412b1fe4573edf9b4e2fd346.jpegIMG_8713.jpeg.d8c96fcd44c84ce6040412a407b41849.jpegIMG_8710.jpeg.9ecfec7ff47e7f7c27e6ef96a0314542.jpeg

IMG_8712.jpeg

IMG_8717.jpeg

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, alphaman said:

det så veldig dyrt ut ,men kommer nok til og bli supert.hvor mange timer på de gammle d6?

Dyrt, ja. Meget fint med en fond, der betaler det meste. Og de gamle D6 er fra 05 og har gået 3600 timer cirka. Det samme har det ene drev mens det andet måtte skiftes sidste år pga havari. 
 

Men ok holdbarhed i betragtning af hård brug på to svenske stationer (Visingö og Karlsborg) inden vi fik den i 2020. Men måske har det spillet ind at disse motorer og drev kun har gået i ferskvand (Vättern) inden vi fik den. 

Link to post
Share on other sites

Mange harde pakker. Det blir nesten som julaften det her :santcheers:

 

Blir godt med nye maskiner og ikke mist DPI-drev som girer silkemykt :yesnod:

Hvis den var litt baktung med D6 så vil det jo også hjelpe med mindre vekt i D4-ene

 

Ser på joysticken at den har knappen for DP/ position hold. Har dere bestilt hele pakken med DP og assisted docking? Koster flesk hos VP vet jeg :crazy:

 

Joystick og drev ble bedre med DPI men det hart fortsatt sine begrensinger og krever litt tilvenning. 

Personlig bruker jeg mest gamlemåten med spakene og joysticken til de ting som jeg mener den gjør bedre/ enklere enn med spakene. Rene bevegelser som å vri båten rundt sin egen akse og spesielt gå sideveis ut fra brygga i pålandsvind.

Synes ikke den er så egnet til finmanøvreing med små marginer samt når det blåser mye og man må være "bestemt". De tingene fler jeg at jeg gjør bedre på gamlemåten.

 

Men det er også en tilvenningssak hvor en 14 åring uten erfaring manøvrer bedre med joystick enn oss som har kjørt båt 3 ganger så mange år som 14 åringen har levd hehe :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at der bliver en læreproces i forhold til at finde ud af om/hvornår to-motormanøvrer er bedre end joystick. 
 

Jeg ved faktisk ikke om vi får DP og assisted docking med. Det er HQ der har købt ind. Jeg mener, at assisted docking kræver VP/Garmins glass bridge, ikke? Og det får vi ikke med, men fortsætter med de “gamle” Garmin skærme. Men DP ville være coolt! 😎

 

Søsætning er planlagt til 22. Februar, så der får vi syn for sagn! 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, MajorAndy said:

Der er ingen tvivl om at der bliver en læreproces i forhold til at finde ud af om/hvornår to-motormanøvrer er bedre end joystick. 

 

Helt klart, og det vil variere med hvem som fører båten og deres forutsetning og preferanser også. 

Et tips ang joystick er å bruke mindre men varige inputs og la systemet jobbe med en oppgave ad gangen og ikke klikk-klikk, støtvis inputs som mange gjør. Den siste resulterer i mange flere giringer og systemet må tenke seg om hver gang det gis et input.

 

1 hour ago, MajorAndy said:

eg ved faktisk ikke om vi får DP og assisted docking med. Det er HQ der har købt ind. Jeg mener, at assisted docking kræver VP/Garmins glass bridge, ikke?

 

Jo jeg mener det er slik. Men DP var hvertfall mulig tidligere uten glass bridge og assisted docking. Men VP er jo flinke til å endre ting alt etter hva som gir best inntjening :tongue:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er der kommet motorer i båden. De nye transom er lavet, og der er klar til at sætte drevene på. Inde i båden er der et stort arbejde med at redesigne instrumentbræt og rydde op i hundredevis af gamle ledninger, der har samlet sig over mere end 30 år:

 

 

IMG_8814.jpeg

IMG_8810.jpeg

IMG_8809.jpeg

IMG_8811.jpeg

IMG_8813.jpeg

IMG_8812.jpeg

Link to post
Share on other sites

Der var det litt kabel-spaghetti som var samle opp, ja. Godt å få rensket opp :yesnod:

Den nye kablingen er mye mer enkel og ryddig .

 

Ble god plass foran motorene med D4 :yesnod:

 

Et lite tips. Vær nøye med alle kablene som sikrer galvanisk forbindelse på drev og transom. Det er noen forskjeller fra DPH og det kan fort bli mye skade om ting ikke er som det skal.

Selv båtfablrikker som produserer mange båter i året har bommet på dette med tæring på div deler som resultat. Det ene tilfellet jeg så var det tæret på anleggsflaten til knutebelgen på transom (og drev tror jeg). Alt i alt endte dette i nytt drev, ny transom og motor ut pga vann i svinghjulhus etter litt over ett år. Alt pga feilmonterte kabler.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så kom den store dag hvor båden kom i vandet og vi fik den første Intro til udstyret. Desværre melder EVC en række alarmer, så det blev ikke hentetur idag 😳🙄

 

Men sådan er det vel: Ny elektronik skal kalibreres i stor stil. Lidt billeder:


Motorer og en masse hydraulik:

 

IMG_8899.jpeg.11d0176fa0cd121c6d4cf8802e8f9768.jpeg

 

Motordata på plotter:

 

IMG_8904.jpeg.8e4ac2fa3fb8ea87f0bc39e94f81d421.jpeg

 

 

Nyt Dashboard :

 

IMG_8902.jpeg.23ca6f801f214cea3c90e143c2e7e415.jpeg

 

 

Volvo glass cockpit:

 

IMG_8901.jpeg.6eee56ae790a9646bdc8259b6c9a1f96.jpeg

 

 

Autopilot:

 

IMG_8891.jpeg.3da65b9ca307de886c1973b3f9942072.jpeg

 

Glade frivillige:

 

IMG_8900.jpeg.9244690957d1d6b8dbcfaaa001b4348c.jpeg

IMG_8903.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...