primusmotor Startet 23.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2024 Hei, har en 50hk leyland thornycroft 154, dette er 2,5 literen men vi oppdaget at mutteren som står på veiva som holder reimhjulet er borte vekk, er det noen som vet hvilken type gjenge dette er så man kan få bestillt ny en eller annen plass….. Vet noen hvem som kan ha slike deler. Siden den er engelsk så er det vel tommer, enten amerikanske eller engelske:-) O.D er 25mm +- Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Poseidon Svart 23.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2024 Det første jeg vil gjette på at det er BSF-gjenger "British Standard Fine", men det finner du fort ut ved å måle med et gjengelære for å finne antall gjenger pr tomme. 1" BSF skal ha 10 gjenger pr tomme - så denne er kanskje enda mer fingjenget? Uansett vil det være en rimelig grei sak for en med dreiebenk å lage en slik mutter. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2024 primusmotor skrev for 6 timer siden: O.D er 25mm +- Nå er nok dette en 1" fingjenge som @Poseidon påpeker, men når du måler gjenger må du måle litt mer nøyaktig, helst innenfor 1/10mm. En 1" gjenge bør være mellom 25,2 og 25,4mm. Så måler du stigningen med et gjengelære, da kan vi si mer. Har ikke alle dimensjoner i hodet her og nå, men det er enkelte UNF og Withwort fingjenger som har samme stigning. Da er det bare flankevinkelen som skill. Den er 60 grader på UN gjenger, og 55 grader på W gjenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
primusmotor Svart 24.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Takk for svar, dette er min far sin båt langt oppe i nord, så tenkte å få tak i en mutter og ta med opp, har ikke gjengelære eller dreiebenk tilgjengelig🥹 Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
NilsPils Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Diametern måles nøyaktig nok med skyvelære. Antall gjenger pr. tomme kan en finne ved å telle. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grimme Elling Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Det kan jo hende at et verksted som driver litt med BMC kan bistå. Eneste jeg vet om er KD trading, men mener det finnes flere rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 KD Trading i Bergen har god greie på BMC, så de kan sikkert hjelpe deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 lykke til http://www.varen4u.nl/pdfs/bmc/parts_list_154.pdf https://www.asap-supplies.com/brands/bmc-leyland https://www.charnleys.com/parts/leyland-light/model/leyland-154/perpage/48/page/3 https://hamptonsafaribc.org/files/BMC-Diesel-Engine-Parts.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Hadde en 36hk BMC for mange år siden. Mener det var aller mest UNF og noe UNC gjenger på den. Kan ikke huske at de brukte Witworth. Tipper derfor at mutteren skal ha UNF gjenger. Dersom det er Witworth fingjenger så er det 10 gjenger per tomme. Betegnelsen er da 1"-10 BSF. Denne gjengen har 55 graders flankevinkel. Dersom det er UNF kan den ha to forskjellige stigninger, enten 12 eller 14 gjenger per tomme. Men 14 gjenger er veldig fingjenget, så jeg har mer tro på at den har 12 gjenger per tomme. Betegnelsen er i så tilfelle 1"-12 UNF. Denne gjengen har 60 graders flankevinkel. For å være sikker bør du få din far til å måle stigningen for deg. Hvis han ikke har gjengelære så be ham om å stille skyvelæret på en tomme (25,4mm), plassere målespissene på baksiden av skyvelæret på to gjengetopper, og telle gjenger mens han sakte skyver skyvelæret inn mot null. Til slutt skal han da ha telt til 10, 12 eller 14. Dersom tappen ikke er lang nok til å måle en tomme så gjør man den samme øvelsen med en halv tomme og ganger antall gjenger med to. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Mutteren ligg kanskje i kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 husky dane 85 skrev 21 minutter siden: Mutteren ligg kanskje i kjølen? Det enkleste er ofte det beste. Rema 1000 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
primusmotor Svart 24.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Min far har inspisert alt, så den må ha vært vekke siden han kjøpte den Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 primusmotor skrev On 24.1.2024 at 12.15: Min far har inspisert alt, så den må ha vært vekke siden han kjøpte den Hva med å ringe selger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JSTR Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Du kan prøve https://www.asap-supplies.com/search?query=bmc Jeg har kjøpt mye deler derfra til min BMC 1.8, de skaffer det meste. Et annet alternativ er https://calcuttboats.com/ som også har BMC deler. Lykke til, mvh John STR Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.