Jump to content

Viknes 830 vs 880


Kåiem

Recommended Posts

Hei

 

Vi har sett og vurderer sterkt å kjøpe oss Viknes. Vi har da sett på 830 og 880 og tenker det blir sånn passe størrelse. 

 

Jeg har i utgangspunkt to spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

 

1. Det ser ut som har 880 er mer oversiktlig ift 830 når man styrer fra akterdekk (mest pga vindu på babord side for døra) Gjelder det alle modeller?
 

2. Er det vesentlig forskjell i størrelse på toalettrommene?

Link to post

Har hatt Viknes  880 i maaange år nå og er litt innhabil, så beste rådet blir at du sjekker begge selv. Man må ombord og sjekke / prøve hva som funker best til sitt bruk.

Begge har sine fordeler og ulemper og er ganske forskjellige, selv om det bare skiller noen Cm i lengde og bredde.

Vi ( Madammen) valgte 880 på grunn av komfort/ inneplass/ køyeløsninger og turegenskaper.

Lykke til

Link to post
  • 2 uker senere...

Dine betraktninger stemmer nok, men sikten forover fra aktre styreposisjon er ikke den beste på 880 heller.

Derav advarsel skilt ved aktre styreposisjon på Viknes 880.  

I fart så vil du ikke se over baugen fra aktre posisjon.  Best egnet for manøvrering i havn i lav hastighet eller fiske.

 

 

 

Original installasjon fra Viknes med advarsel skilt.

 

"Forsiktig

Sikten fra denne styreposisjonen er begrenset

Hold nødvendig utkikk"

Firefox_Screenshot_2024-02-04T20-14-48_452Z.png.1679ee838c4fc55f91547fb917b4c9dc.png

 

 

Kom forresten over annonse på Finn som har montert autopilot i aktre posisjon og har maskert advarsel skiltet.  Dristig foretak.

Maskert skilt med autopilot løsning akter som jeg vil fraråde på det sterkeste.Firefox_Screenshot_2024-02-04T20-11-52_814Z.png.3a41f66bf556dd95ac4e4ee958057051.png

Link to post
  • 4 måneder senere...

Sp.1: Det er vel likt for begge båter.

Sp.2: Mulig at toalettrommet på 880 er litt større,  og at du slipper å gå gjennom sallongen i underbuksa for å gå på do om natta… :-)

.

Har hatt 880 / 2005  (222Hk) i 10 år. Mitt inntrykk: 830 er vel en `mini` utgave av 1030 hva skroget angår. Alså mere planende skrog enn 880, som er en typsk halvplaner. Jeg vurderte 1030, 830, 750 og 880 før jeg kjøpte. Etter som vi er kun 1 - 2 personer på lengre turer, syntes jeg at 1030 ble for stor. Prøvde 830 i rolig sjø og oppfattet den som svært stødig, men likte ikke toalettrommet bl.a. Hvordan den båten er i styggvær, vet jeg ikke. 750 ble litt for liten!

Fant at 880 passet oss bedre og kjøpte den ved Bergen. (Litt slitt kalesje, dårlig jolle og ditto batterier, men ellers i god stand og godt vedlikeholdt. Både jolle og batteriet ble byttet ved ankomst Trondheim.) 

Sjøegenskapene på 880 er svært gode! Har gått flere ganger over Stadt i dårlig vær og vi følte oss trygge ombord!

(Turer ellers har vært  forbi Stavanger og opp til Rørvik.)

Isolert og støydempet kasse over motor gjør motorstøy minimal.

Men: Skal du ha båt som skal marsje over 20 knop, ikke velg 880! Skroget tåler 16 - 18 knop men ikke særlig mere før de blir litt ustabil. Har oppnådd litt over 22 knop med polert skrog og propell, men skroget har ikke noe der å gjøre.  Mindre motor enn 222 Hk anbefales ikke. Mitt dieselforbruk er ca 2,2 l/Nm med 16 knop. Ved 7 knop godt under literen.  Etter som jeg er mye alene ombord, ble det monter thruster akter også, og dermed er ikke trange havneanløp noe problem. 
Til slutt: Den support og service Viknes yter er svært god! EN av årsakene til at mange velger Viknes, og at båtene holder seg godt i pris. El-anlegg og dokumentasjon er også svært god.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Marwin skrev 19 minutter siden:

El-anlegg og dokumentasjon er også svært god.

 

Dette er sterkt avhengig av modellår.

 

El-anlegget på en ny 1030 jeg tok ut fra fabrikken i 2007 var ikke akkurat "state of the art"., maken til amatørmessig elektroarbeid skal du lete lenge etter. Kablene fra motorrom til styrepult var ikke engang lagt i kabelgate, de hadde fuget en stor klatt med sikaflex hver 50 cm. i skrogsiden og dandert alle kablene sammen i en klase fast i denne.

 

Har hørt at det fortsatt er sterkt avhengig av hvilke to som er på teamet som bygger båten hvilken kvalitet du får hos Viknes/Skilsø. Og at årgangene før/etter de hektiske 2005-2008 årene var bedre utførte. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...