Jump to content

Tresfjord 29 Nordic, plaste igjen dør på dekk


Timmeeh

Recommended Posts

Har skjært ut dør til toalettrom inne i min Tresfjord 29 Nordic, og tenker å plaste igjen døra på dekk til våren. 
 

det er jo en dørkarm som er skrudd, så når denne demonteres vil jeg sitte igjen med et firkantet hull i glassfiber. Det er gelcoat ute på dekk. Hvordan bør jeg gå frem for å gjøre det enklest her? Legge ei smurt kryssfinerplate på utsiden, og plaste fra innsiden? Vil jo ha slett og fin finish ute med minst mulig sparkelarbeid. Men bør vel kanskje ha 5cm overlapp hele veien for å få styrke?

 

jeg tenkte først å legge plate på innsiden, så jeg fikk slipt ned 5cm rundt hele på yttersiden og plaste derfra. Så rulle gelcoat på til slutt? Men redd det blir mangemange runder for å få det slett og fint? 
 

på innsiden har jeg tenkt å isolere med armaflex og skrogtrekk slik som resten av båten, og det tar jo opp mye ujevnheter. 

Link to post

Det er jo veldig lettvindt det da, kan jo også reverseres hvis fremtidige eiere vil ha døra på dekk likevel hmmm.. og den kan jo males hvis så blir det jo antagelig fint nok for min del ja? Kjempeide. 
 

skal rive trekk innpå toalettrommet, det er den typen med 3mm skum på så blir å isolere med 10mm armaflex og legge nytt trekk over alt. Kan sikkert bare lime på en 4mm kryssfinerplate eller hvor enn tykk glassfiberen er, så jeg får en slett overflate inne. 

Link to post
Timmeeh skrev 15 minutter siden:

bør vel kanskje ha 5cm overlapp hele veien for å få styrke?

Ja, minst.

 

Jeg har gjort noe lignende med to vinduer helt framme i cabinen som jeg tok ut. 

 

Mitt forslag er om følger:

 

  • Lag deg en mal av plata som skal tette hullet. Sørg for en overlapp på 3-5cm.
  • Legg malen på ei kryssfinerplate og merk av. På forhånd dekker du hele arealet på kryssfinerplata med brun pakketape fra Biltema, den tåler polyester.
  • Støp 2 lag med 600g CSM.
  • Merk av etter malen med en tusj.
  • Løs støpen fra kryssfinerplata, og renskjær iht. malen.
  • Lim inn denne plata i døråpningen med Bostik Maxibond Xtreme eller lignende lim som holder uten å sige.
  • Legg lekter på innsiden av plata du har limt på, og skru fra utsiden med treskruer slik at limfugen presses sammen, la det herde 1-2 dager avhengig av temperatur.
  • Fjern skruer og lekter, og slip en jevn, skrå kant 6-7cm ut fra den gamle døråpningen på utsiden.
  • Støp over hele flaten med 3 lag 600g CSM.
  • Grovslip det du har støpt, og sørg for at du ikke har støp som ligger høyere enn 0,5mm under overflaten på veggen.
  • Mal over med gelcoat i flere strøk. Dersom du mangler mye høyde kan du sparkle opp, men det kan være like greit å legge på et lag eller to til med CSM. Blir den for høy kan du slipe den ned, og den vil heller ikke sprekke opp som sparkel kan gjøre.
  • Slip ned gelcoaten til riktig høyde, avslutt med 1200 papir før du rubber og polerer. 

 

Link to post

Takk for utfyllende svar her Komodo. Jeg skal tenke litt men regner med det blir aluplate som foreslått over her. Selv om det har blitt dyrt så er det sikkert billigere totalt sett siden jeg har maling fra før, men ikke så mye plasteting. 
 

og så slipper jeg å vente til våren :smiley: det er jo en bruks/fiskebåt så krav til finish ligger malt aluplate godt innafor. 

Link to post
husky dane 85 skrev 28 minutter siden:

Kvifor ikkje berre la døra stå?burde ikkje vera noko problem med ei låst dør.

Trekker godt gjennom døra. Den er heller ikke 100% tett når jeg spyler dekk. Har og vurdert å flytte vasken dit døra står, må bare få spekulert ferdig først. 

Link to post
Timmeeh skrev for 5 timer siden:

Takk for utfyllende svar her Komodo.

Bare hyggelig ?

 

Timmeeh skrev for 5 timer siden:

Jeg skal tenke litt men regner med det blir aluplate som foreslått over her. Selv om det har blitt dyrt så er det sikkert billigere totalt sett siden jeg har maling fra før, men ikke så mye plasteting. 

Det er nok billigere med aluplate. Hvis du skal støpe igjen åpningen trenger du jo ganske mange produkter, da koster det litt innen man er ferdig. 

 

Men jeg tror nok jeg ville støpt den igjen allikevel. Da får du en overflate det er lett å vaske, det blir 100% tett, og du får mindre utfordring med kondens på innsiden. Dessuten er det ikke bare bare å male aluminium og få det til å sitte. Hvis du ikke gjør grunnarbeidet skikkelig og maler med riktig primer først har det en tendens til å flasse av etter hvert. Men jeg ville uansett limt på noe isolasjon på innsiden. 

 

Timmeeh skrev for 5 timer siden:

og så slipper jeg å vente til våren

Du trenger ikke mye varme for å støpe heller. Jeg har stått ute under en båt i regn og 4-5 varmegrader og reparert kjøl etter grunnstøting. Ble bra det også. 

 

Link to post

Enig i det du sier. Det er jo mye mer jobb å støpe men resultatet blir jo bedre. 
 

Skal sjekke pris på aluminium, og veie litt for og imot. Det skal uansett isoleres så tror resultatet inni blir mye det samme med begge metoder. 
 

maling på alu kan være utfordrende ja. Har brukt å slipe ned med flapdisc og grunne med rett epoksyprimer rett etterpå. Evt syrevaske og blåse tørr med trykkluft. Hører oksidlaget kommer fort. 

Link to post
Timmeeh skrev 11 minutter siden:

Evt syrevaske

Hvis du skal syrevaske før grunning så må du bruke en syre som egner seg. Noen syrer er reduserende, andre er oksyderende. Når man f.eks. syrevasker rustfritt stål etter sveising bruker man en syreblanding som gjenoppretter et oksidskikt. En slik syre vil ikke egne seg å bruke som grunnarbeid før grunning.  

Link to post
Komodo skrev 2 minutter siden:

Hvis du skal syrevaske før grunning så må du bruke en syre som egner seg. Noen syrer er reduserende, andre er oksyderende. Når man f.eks. syrevasker rustfritt stål etter sveising bruker man en syreblanding som gjenoppretter et oksidskikt. En slik syre vil ikke egne seg å bruke som grunnarbeid før grunning.  

Har brukt rustvask av forskjellige typer, de er vel gjerne fosforsyre i. Men vet de legger igjen et lag med sink/beskyttende hinne på rustet stål. Gjør det vondt verre? Oksidert aluminium blir skrekkelig ren ihvertfall. 

Link to post

Ja jeg vet ikke helt kjemien bak det hele, men siden det matte oksidsjiktet forsvant når jeg brukte rustvask tenkte jeg kanskje det var rent og «bart» men jeg er ikke sikker. Har sett det blir liggende igjen en del sink (hvitt belegg) på rustet stål ihvertfall, så mulig det ikke er optimalt.
 

Tørker uansett over med rødsprit eller aceton før grunning :thumbsup:

Link to post

Hvordan bruker jeg Hammerite på aluminium eller galvanisert metall?

Børst først overflaten med sandpapir, vask med såpe, skyll og la tørke. Deretter påfører du et lag med Hammerite Special Metals Primer. La grunningen tørke og mal så over med Hammerite Metallmaling.

Alternativt kan du male med Hammerite Direct to Galvanized – som inneholder både grunning / metallprimer og overflatemaling, og som er spesielt utviklet for og brukes direkte på metall som ikke ruster, som f. eks rustfritt stål, aluminium, kobber, messing og sink / galvanisert.

Link to post

Ja har brukt biltema sin epoksyprimer med godt resultat ombord. 

 

Malte også opp en liten sjark i alu med jotun jotamastic 90 for noen år siden. Kjøpte først jotamastic 87 aluminium, hørtes jo rett ut sant? Men etter litt lesing i datablad var det aluminiumspartikler i malingen for å få den hardere eller noe sånt, den var ikke egnet til å påføres aluminium :lol:

Link to post

Epoxyprimer går også greit. Men jeg synes etsprimer er hakket hvassere.

 

Litt spesielt det med Jotamastic Aluminium, spesielt med tanke på at de fleste av oss menn har aversjon mot å lese bruksanvisninger...:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Seajet 017 skal være en tokomponent epoxybasert etseprimer. 

https://www.maritim.no/seajet-017-bindeprimer-tokomp-1ltr

 

Jeg kjøpte nylig en boks med 117 epoxyprimer for å male noen motordeler jeg hadde sandblåst. Spurte da mannen i kassa (Båtbua i Fredrikstad) om jeg bør bruke 017 først dersom jeg skal male en messingpropell e.l. Det trengte jeg ikke sa han, for nå har de endret oppskriften på 117, slik at den er tilsatt det samme stoffet som er i 017. Vet ikke om jeg stoler 100% på det svaret, men det var i alle fall hva han sa. Han virket veldig sikker i sin sak.

Link to post
  • 4 uker senere...

Sånn. Tenker å lime 2 lag med skrogtrekk på aluminiumen på innsiden for å bygge ut, så det blir slett til armaflexen skal på. Eller er det greit med kryssfiner? Skeptisk å kapsle inn noe som kan trekke vann. Og jeg gidder ikke kjøpe en hel rull med 6mm armaflex for 51x141cm…

IMG_4368.jpeg

Link to post
Timmeeh skrev 37 minutter siden:

Eller er det greit med kryssfiner? Skeptisk å kapsle inn noe som kan trekke vann. Og jeg gidder ikke kjøpe en hel rull med 6mm armaflex for 51x141cm…

Ikke bruk treverk. Kjøp deg heller et liggeunderlag på Biltema. Der finner du også bokser med kontaktlim som egner seg til å lime det med. Bruk pensel og påfør to strøk kontaktlim på begge flatene, la det tørke helt mellom strøkene (tid avhenger av temperatur) og før du klistrer det opp. Til slutt kan du legge skrogtrekk over hele flaten. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Ikke bruk treverk. Kjøp deg heller et liggeunderlag på Biltema. Der finner du også bokser med kontaktlim som egner seg til å lime det med. Bruk pensel og påfør to strøk kontaktlim på begge flatene, la det tørke helt mellom strøkene (tid avhenger av temperatur) og før du klistrer det opp. Til slutt kan du legge skrogtrekk over hele flaten. 

Finner bare 8mm underlag på biltema. Etter litt søking ser jeg det finnes 6mm, som jeg tror blir ganske rett i forhold til tykkelsen på glassfiberen. Da kjører jeg kontaktlimet underlag på 6mm på baksiden av aluplata, da får jeg en jevn overflate med resten. Så blir det 10mm armaflex og skrogtrekk utpå der igjen. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Limte 2 lag med skrogtrekkfor å utjevne. Gikk litt kontaktlim ja. 
 

nå som døra er tetta igjen tenker jeg at det burde ordnes ventilasjon til toalettrommet. Under bruk går defroster og sørger for friskluft men..

 

minst mulig hull til verden utenom er å foretrekke. Det er ei luke i baugen med ventil. Men jeg synes det ble en del kondens på vindu der jeg sover, så kan det være en ide å montere en slik på styrhustaket?

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solcelleventilator-med-batteri-2000046780?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMItJSb2ObThAMVxmWRBR3AOQ_kEAQYAiABEgJEl_D_BwE

 

da vil kanskje luft komme inn fremme i lugar, og bli sugd ut øverst på taket? Vil den dra med seg noe fra toalettet også da hvis jeg monterer ventiler i skott mellom toalett og kabin ellers? 
 

lukter jo litt av disse saltvannstoalettene, så er jo fint med lufting. Når den ligger i «opplag» stenger jeg ventilene og kjører avfukter. Men den bråker når man skal sove 

IMG_4418.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...