Kennien Startet 25.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2024 Hei Post nr 2 idag Har kjøpt nytt bensinfilter til 2014 Mercury 150 EFI. Var litt i tvil når jeg kjøpe filteret. De medfølgende slangestussene har innvendig diameter 5 mm. Ytre blir vel 8/9mm. Det gamle filteret ( noe gammelt OMC ræl) hadde innvendig 7 mm. Blir dette filteret for lite ? Det går vel 40 liter i timen på maks på en slik 150 hk. Et annet spørsmål : Hvordan i alle dager får jeg koblet messing-stussen fra tank , til stussen som skal inn på filteret ? De har hverken lik ytre diameter eller så finner jeg noe passende overgang. Tanken står med 100 liter , så lite lysten på og begynne å file og slikt. Et siste spørsmål : Slike hull som i vedlagte bilde. Hva kan brukes her ? Jeg finner jo klart plexiglass , men vil jo ikke se noe fint ut. Har ikke lyst å begynne med glassfiber og sliping/gelcoat men kanskje det er det som må til ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2024 Hadde det vært mitt prosjekt hadde jeg kappet av røret og brukt en 8 mm drivstoffslange med slangeklemmer. Bruk 2 slangeklemmer på røret. Får du ikke trykt enn 8 mm drivstoff slange inn på røret så bruk en 10 mm men da må du bytte til en større nippel på filterholderen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2024 Jeg ville ha byttet til en fitting som passer til røret. Gummislanger bør unngås om mulig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 index skrev for 3 timer siden: Jeg ville ha byttet til en fitting som passer til røret. Gummislanger bør unngås om mulig. Det er sikkert riktig, men hvorfor mener du at slange bør unngås? Er vel uansett gummislanger lenger frem i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Kallethekid skrev for 6 timer siden: Det er sikkert riktig, men hvorfor mener du at slange bør unngås? Er vel uansett gummislanger lenger frem i systemet? Rør har betydelig lengre levetid enn slanger. Men i overgang til motor er slange selvfølgelig ikke til å unngå pga bevegelse. Men jeg ville ikke hatt mer enn høyst nødvendig. Skaff deg de rette koplingene, og skru det sammen som det skal være. Det er mitt råd. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Kennien skrev for 23 timer siden: Et siste spørsmål : Slike hull som i vedlagte bilde. Hva kan brukes her ? Jeg finner jo klart plexiglass , men vil jo ikke se noe fint ut. Har ikke lyst å begynne med glassfiber og sliping/gelcoat men kanskje det er det som må til ? Har tetta 2 slike høyttalerhull i min båt. Er nok glassfiber + topcoat + sparkel + sliping som må til. Viktig å skråslipe kantene , og så kan man feks lage seg en "forskaling" av papp med teip på for å støpe i mot. Jeg slurva med skråslipingen, med resultat at gelcoaten krakelerer i overgangen mellom gammel og ny støp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Yamaha spesifiserer originalfilteret som dette ser ut til å være en kopi av til å være egnet for "115hp and under" .. .. så med 150 så ville jeg nok gått opp et hakk i størrelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.