Jump to content

Bensinfilter for lite ? og hvordan finne korrekt fitting eller overgang


Kennien

Recommended Posts

Hei

 

Post nr 2 idag :smiley:

 

Har kjøpt nytt bensinfilter til 2014 Mercury 150 EFI.

Var litt i tvil når jeg kjøpe filteret. De medfølgende slangestussene har innvendig diameter 5 mm. Ytre blir vel 8/9mm.

Det gamle filteret ( noe gammelt OMC ræl) hadde innvendig 7 mm.

 

Blir dette filteret for lite ? Det går vel 40 liter i timen på maks på en slik 150 hk.

 

Et annet spørsmål :  Hvordan i alle dager får jeg koblet messing-stussen fra tank , til stussen som skal inn på filteret ?

De har hverken lik ytre diameter eller så finner jeg noe passende overgang. Tanken står med 100 liter , så lite lysten på og begynne å file og slikt.

 

Et siste spørsmål :

 

Slike hull som i vedlagte bilde. Hva kan brukes her ? Jeg finner jo klart plexiglass , men vil jo ikke se noe fint ut. Har ikke lyst å begynne med glassfiber og sliping/gelcoat men kanskje det er det som må til ?IMG_20240125_184226.jpg.63ba2436fbf46a975d2a6ff3f1d0a1fb.jpgIMG_20240125_184236.jpg.626289177d3f6f9e7c6ced6cda22098a.jpgIMG_20240125_184258.jpg.928a7c6be4d921e78d5b81707dfb236d.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært mitt prosjekt hadde jeg kappet av røret og brukt en 8 mm drivstoffslange med slangeklemmer.
Bruk 2 slangeklemmer på røret.
Får du ikke trykt enn 8 mm drivstoff slange inn på røret så bruk en 10 mm men da må du bytte til en større nippel på filterholderen.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Jeg ville ha byttet til en fitting som passer til røret. Gummislanger bør unngås om mulig. 

Det er sikkert riktig, men hvorfor mener du at slange bør unngås? Er vel uansett gummislanger lenger frem i systemet?

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Det er sikkert riktig, men hvorfor mener du at slange bør unngås? Er vel uansett gummislanger lenger frem i systemet?

 

Rør har betydelig lengre levetid enn slanger. Men i overgang til motor er slange selvfølgelig ikke til å unngå pga bevegelse. Men jeg ville ikke hatt mer enn høyst nødvendig.

 

Skaff deg de rette koplingene, og skru det sammen som det skal være. Det er mitt råd. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kennien skrev for 23 timer siden:

Et siste spørsmål :

 

Slike hull som i vedlagte bilde. Hva kan brukes her ? Jeg finner jo klart plexiglass , men vil jo ikke se noe fint ut. Har ikke lyst å begynne med glassfiber og sliping/gelcoat men kanskje det er det som må til ?

 

Har tetta 2 slike høyttalerhull i min båt.    Er nok glassfiber + topcoat + sparkel + sliping som må til. 

Viktig å skråslipe kantene , og så kan man feks lage seg en "forskaling" av papp med teip på for å støpe i mot.   

 

Jeg slurva med skråslipingen, med resultat at gelcoaten krakelerer i overgangen mellom gammel og ny støp 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yamaha spesifiserer originalfilteret som dette ser ut til å være en kopi av til å være egnet for "115hp and under"  ..   

 

.. så med 150 så ville jeg nok gått opp et hakk i størrelse 


image.png.06adbfd458ebd8cdcc5eb82be4fdf870.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...