Jump to content

Suzuki DF 9,9, noen spørsmål knyttet til forgasser, kaldstart, tomgang og turtallsregulering.


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg kjøpte i sommer en båt med nevnte motor, årsmodell 2010. Den starter lett og greit, og er driftssikker, men går ikke helt optimalt. Spørsmålet er hvilke tiltak som bør gjøres.

 

* Det virker som motoren kan gå nærmest evig med choke aktivert. Den dør ut raskt om choke skyves inn etter start, men har også en relativt høy tomgang når choke er aktivert. Dermed blir det å skyve choke delvis inn slik at ikke girskiftene blir harde på vei ut av båtplassen. Det blir mye lirking med mer/mindre choke for at motoren ikke skal dø ut før man har kommet ut av havnen og kan gi litt mer gass.

Kan noen tidligere brukere ha fiklet med forgasserens blandeskrue? Og hvis ja, hvordan finner jeg tilbake til riktig blanding?

Når motoren er god og varm, opphører dette problemet med «avhengighet» av choke.
 

* Også når motoren er varm, er det litt harking/kvelingstendenser når jeg gir gass fra lav fart. Jeg tenker dette skyldes at en dyse i forgasseren trenger å renses? 
 

* Om man ved varm motor øker turtall  fra «dead slow» til litt over dette, og så slakker av igjen, går det kanskje så mye som 5-10 sekunder før turtallet er tilbake til «dead slow».  Hva kan dette skyldes? 
 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For å følge opp tråden, så hjalp det godt å åpne litt på blandeskruen. Tenker at noen må ha tuklet med denne før jeg overtok. Tenker også å få renset forgasseren, i første omgang ved å ha rensemiddel i drivstoffet,  som flere anbefalte i en annen tråd. Hvis ikke blir det å ta gasseren ut og rense den mer fysisk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...