Jump to content

Hvordan maler man en glassfiberbåt?

Holdseien

Recommended Posts

Hei, 

Kjøpte meg en liten 14 fots glassfiberbåt i fjor sommer og den trenger noe kjærlighet men jeg er helt nybegynner på båt livet så ønsker å få gjort dette så rett som mulig.

Den hadde fått en skade i toppen av ene siden som jeg har fikset og noen andre skader som er under vannlinjen som må sparkles og epoxy primes over.

Så når jeg har gjort dette så trenger jeg og få malt eller lakket dette, og da lurer jeg på hva som skal brukes?  har prøvd å lese meg opp ved hjelp av google, men klarte ikke å forstå det helt.

Snapchat-653308980.jpg

Snapchat-767576725.jpg

Hei, og gratulerer med båt?

Først og fremst må du bestemme deg for hvor fin du ønsker få båten? Det går an å shine over den litt enkelt for å få den kjapt brukbar til sommeren, men da ikke forvente tidenes beste finish. Det går også an å gjøre jobben grundigere, men det koster mer tid og penger.

Gelcoat/topcoat er det mest slitesterke. Bakdelen er at dette krever litt arbeid (og håndlag) for å få fint og blankt. Da er det lettere å bruke tokomponent polyuretanmaling (kalles også for farget lakk), da du med denne greiere kan få til bedre finish. Det finnes flere merker, blant annet Biltema, Epifanes, Dycas, og andre. Bakdelen med tokomponent polyuretanmaling er at den er mindre slitesterk enn gelcoat/topcoat. Bedre enn enkomponent maling, men likevel.

Går du for tokomponent polyuretan kan den enkle måten å gjøre dette på være noe som dette:

- Sparkle det du skal sparkle av sår

- Slip over opp til korning 280, til du får overflaten jevn og fin

- Kost av støv

- Avfett overflaten med aceton, tørk godt av slik at du før med restene av støv

- Rull på tokomponent maling med skumrulle, eller dyrere mohairrulle (skumrulla må som regel skiftes ut ofte, da de løses opp av malingen, du merker når det er på tide)

- Mellomslip lett med 280 etter herding

- Påfør flere strøk innen tiden produsenten oppgir (for å skape god heft mellom malingslagene)

- Etter 3-4 strøk, la malingen få herde

- Ideelt sett, etter noen uker (ja, det tar lang tid for malingen å herde skikkelig, selv om den virker ferdig etter et døgn) kan du slipe over med våtslipepapir, fra 400-2000 (det finnes enda finere papir, men er det nødvendig her?) Slip jevnt over, slik at du tar «fjellene» etter rulla.

- Polering med rubbing og polish, før voks

Alt dette bør foregå i temperaturer som er innenfor det produsentene skriver på emballasjen, dette gjelder både for sparkel og maling. Derfor er det greiest å gjøre dette innendørs (hvis du har tilgang til god ventilasjon, man bør ta disse helsefarlige gassene fra produktene på alvor) eller utendørs en dag med lite vind når det blir varmere i været. 

Står ellers grundigere forklart her, for polyuretanmalingas del.

Hold oss gjerne oppdatert, med bilder og hvordan du går fram?

Hakkannen skrev for 13 timer siden:

Først og fremst må du bestemme deg for hvor fin du ønsker få båten? Det går an å shine over den litt enkelt for å få den kjapt brukbar til sommeren, men da ikke forvente tidenes beste finish. Det går også an å gjøre jobben grundigere, men det koster mer tid og penger.

Jeg ville satset på alt. 1 her - enkel shining og kos deg på vannet. 

Er det noe merkeskilt på båten? 
Er mange fabrikker som hadde ganske like modeller i denne størrelsen.  Innredning syns jeg minner litt om Hansvik, mens utvendige skroglinjer minner meg om Rana-plast 14

Rødfarga på skroget , er det original gelcoat eller er det maling/lakk? (legg gjerne ut bilder av der det er skader/småsår)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...