Jump to content

Hvordan maler man en glassfiberbåt?

Holdseien

Recommended Posts

Hei, 

Kjøpte meg en liten 14 fots glassfiberbåt i fjor sommer og den trenger noe kjærlighet men jeg er helt nybegynner på båt livet så ønsker å få gjort dette så rett som mulig.

Den hadde fått en skade i toppen av ene siden som jeg har fikset og noen andre skader som er under vannlinjen som må sparkles og epoxy primes over.

Så når jeg har gjort dette så trenger jeg og få malt eller lakket dette, og da lurer jeg på hva som skal brukes?  har prøvd å lese meg opp ved hjelp av google, men klarte ikke å forstå det helt.

Snapchat-653308980.jpg

Snapchat-767576725.jpg

Hei, og gratulerer med båt?

Først og fremst må du bestemme deg for hvor fin du ønsker få båten? Det går an å shine over den litt enkelt for å få den kjapt brukbar til sommeren, men da ikke forvente tidenes beste finish. Det går også an å gjøre jobben grundigere, men det koster mer tid og penger.

Gelcoat/topcoat er det mest slitesterke. Bakdelen er at dette krever litt arbeid (og håndlag) for å få fint og blankt. Da er det lettere å bruke tokomponent polyuretanmaling (kalles også for farget lakk), da du med denne greiere kan få til bedre finish. Det finnes flere merker, blant annet Biltema, Epifanes, Dycas, og andre. Bakdelen med tokomponent polyuretanmaling er at den er mindre slitesterk enn gelcoat/topcoat. Bedre enn enkomponent maling, men likevel.

Går du for tokomponent polyuretan kan den enkle måten å gjøre dette på være noe som dette:

- Sparkle det du skal sparkle av sår

- Slip over opp til korning 280, til du får overflaten jevn og fin

- Kost av støv

- Avfett overflaten med aceton, tørk godt av slik at du før med restene av støv

- Rull på tokomponent maling med skumrulle, eller dyrere mohairrulle (skumrulla må som regel skiftes ut ofte, da de løses opp av malingen, du merker når det er på tide)

- Mellomslip lett med 280 etter herding