Jump to content

Trimme yamaha 9.9 4t til 50hk?!?


Terhimicrofun9.9

Recommended Posts

Det er i beste fall 20hk, og det er ikke trimming.

Nyere 9,9 Yamaha er en 20hk som er strupet ned med mindre forgasser slik at den yter 9,9hk.

Setter man på riktig forgassser, yter den 20hk.

 

Trimming er når man modifiserer en motor til å yte mer enn hva den er konstruert for.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Å de fleste nye motorer har vel ikke forgasser lengre, men alt elektronisk.

Er Elektronisk på den 9,9 Suzuki vi kjøpte ifjor. Den endres til 18hk enkelt av forhandler. Mer opp, måtte det byttes diverse ting i motor.

Bare ecu @Okkaby, og den hever vel bare turtallsperre fra 5700 til 6300omd. 

Link to post
Share on other sites

50 hk er ikkeno problem, med turbo og ladeluftkjøler :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 19 timer siden:

Bare ecu @Okkaby, og den hever vel bare turtallsperre fra 5700 til 6300omd. 

Jeg har samme motoren, og er rimelig sikker på at det bare er ecu, ja. Den koster imidlertid noen tusenlapper. Mens det luftinnsuget (eller hva det nå heter) som må byttes for å gå fra 10 til 15 hk, koster et par hunder kroner. Jeg ser det skrives 18 hk over her. Jeg trodde det var 15, men det er jo ikke så nøye. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev 11 minutter siden:

Jeg har samme motoren, og er rimelig sikker på at det bare er ecu, ja. Den koster imidlertid noen tusenlapper. Mens det luftinnsuget (eller hva det nå heter) som må byttes for å gå fra 10 til 15 hk, koster et par hunder kroner. Jeg ser det skrives 18 hk over her. Jeg trodde det var 15, men det er jo ikke så nøye. 

Fikk beskjed at den gikk opp til 18hk. Ikke kostet det noe heller.

Å gutten går fra summer fun med oppjustert Yamaha 9.9 sport når de kappkjøre

Vår sitter på en River 350 å går som en kule.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 15 minutter siden:

Fikk beskjed at den gikk opp til 18hk. Ikke kostet det noe heller.

Å gutten går fra summer fun med oppjustert Yamaha 9.9 sport når de kappkjøre

Vår sitter på en River 350 å går som en kule.

 

 

Jeg vil tro justeringen gjør motoren til samme motor som selges som 15 hk. Men det kan jo hende den reelt yter 18 hk. Det er jo mest interresant mht hva man kan forvente ved bytte av ecu. Det skal etter sigende gjøre den til en 20 hester, men det kan jo være den da yter feks 22 hk. (Eller 50 hk som i motoren tråden startet med :lol:)
 

Min sitter på fiskejolla, dvs en 13 for alu. Den bikker akkurat 20 knop med 100 kg pluss (les undertegnede …) i båten. Det er mer enn nok i et eggeskall, og jeg ligger sjelden på full gass. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev for 3 timer siden:

Jeg vil tro justeringen gjør motoren til samme motor som selges som 15 hk. Men det kan jo hende den reelt yter 18 hk. Det er jo mest interresant mht hva man kan forvente ved bytte av ecu. Det skal etter sigende gjøre den til en 20 hester, men det kan jo være den da yter feks 22 hk. (Eller 50 hk som i motoren tråden startet med :lol:)
 

I innsug er det en restriktor for 9.9hk, en for 15hk og en som fjerner hele restriktor. Jeg har helt fjernet og den yter da 17-18hk, men kommer for lett i turtallsperre. Ny ecu vil heve denne til 6300omd.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 10 timer siden:

I innsug er det en restriktor for 9.9hk, en for 15hk og en som fjerner hele restriktor. Jeg har helt fjernet og den yter da 17-18hk, men kommer for lett i turtallsperre. Ny ecu vil heve denne til 6300omd.

Takk for info. Da er det mulig jeg kunne hentet ut 2-3 hk ekstra, gitt at det faktisk er montert en 15 hk restriktor. Jeg tror dog jeg beholder disse i banken inntil videre. Jeg var gjennom flere propeller før jeg fant en som ikke utløste turtallsperra, og jeg vil nødig klusse det til igjen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...