Jump to content

Anordninger for å løfte påhenger fra moderskip til jolle


EiSvIn

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Etter mye googling frem og tilbake så har jeg vel landet på at snapdavitere med en liten rib, og en 8-10 hk påhenger er det jeg har lyst på som lettbåt. Men det jeg gruer meg litt til er jo å løfte motor av og på båten. En 10 hk veier jo 40+ kg, og det er jo mer en nok å skulle bakste med med en båt som ligger på vannet. Dere som har snap-davitere, hvordan gjør dere prosessen med å få motor av og på enklest mulig? 

 

Har jo sett på "motordaviter" til å feste på rekka, og vurdere jo å få laget noe slik; men i en løsning som kan tas vekk når den ikke er i bruk. Er det noen som har noen erfaringer med det? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du får bedre treffproent hvis du presiserer i overskriften hva slags løfteoppgave det er snakk om.

 

Feks tror jeg denne overskriften kunne passe bra:

 

"Anordninger for å løfte påhenger fra moderskip til jolle"

 

Overskriften din:

 

"Anordninger for å løfte påhenger"

 

kan bety veldig mye rart.

 

Motorbrakett for små motorer (som feks min 6 hk) som må løftes opp av vannet når jeg kjører i 30 knop med den store motoren.

 

Motorløft på racingbåter for å elektrisk finjustere høyda for å ta inn noen få ekstrra knop.

 

Løfte tung motor (noen hundre kg) av og på båt på land.

 

Eller altså det du lurte på, liten motor mellom moderskip og jolle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du legger ut bilde av båten (moderskipet) så er det mye lettere å se hva som finnes av innfestningsmuligheter og hvor det er ledig plass som kan benyttes til ulike løsninger.

 

Finnes vel også en brakett for å vippe motoren sideveis på jolla slik at motoren hele tiden står riktig vei selv om jolla vippes ca 90 grader til ene siden.

 

Måtte selv ta motor ofte av og på båten da jeg hadde splitter ny Mercury som var feilfri kun 1-2 dager i slengen og derfor måtte på verksted hvor de bare bytter ødelagte deler, men nektet å bytte årsaken til problemet.

 

26 kg (6 hk lang stamme) er ikke egentlig så veldig tungt, men når man må ligge på magen på "akterdekket" med beina i lufta over sofaen som motvekt og samtidig til tider bruke en hånd til å løsne eller skru til festeskruene eller svinge braketten med disse riktig vei samtidig som man bare får godt tak på motoren foran og bak tyngdepunktet (vanskelig å løfte med en hånd uten at motoren vipper), så blir løftene litt plundrete og tunge og risikable. Gjorde det noen ganger, men innså at det ikke var noen god løsning.

 

Løsningen ble å lage en trekantet treplatting innerst på utrigger, bakke inn i båsen og dermed få et mye enklere og tryggere løft (særlig på høyvann).

 

Byttet også ut den etterhvert 2-3 mnd gamle Mercuryen med ny Yamaha som bare må opp på land slik en gang pr sommer for oljeskift på motor og gir i tillegg til at jeg selvfølgelig bytter oljene når båt og motor står på henger på land noe av den tiden bilen bruker vinterdekk.

 

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev On 29.1.2024 at 19.11:

 

Skjønte tittelen godt, eg. Har ein liggande i ei bod. Vart kjøpt for lenge sidan då eg hadde seilbåt utan opning bak. Siste båtane har hatt opning, og då har det vore lettare å få motoren på gummibåten. Har tre motorar, ein på 12, ein på 20 og ein på 26 kg. Dei to minste går greitt å handtere. 26 kg blir tungt, synes eg. Vurderer å montere motordaviten opp på båten eg har no. Synes det blir tyngre å løfte for kvart år...

 

Dette er den eg har: https://www.maritim.no/motordavit-med-svivel-30kg

 

Link to post
Share on other sites

Båten er en Nidelv 28, med rekkestøtter bak. Så tanken om å få festet et rør til rekka som en slik daviter kan tres ned i ved behov er vel det som jeg har tenkt meg frem til så langt. Det blir jo litt belastninger på rekka akkurat i det man løfter, men ikke mer enn at jeg tenker at det burde tåle såpass. 

Link to post
Share on other sites

Hva med en bom som er hengslet nede på akterspeilet ved plattform.

Bør ikke være kraftig for 40kg.

Da kan du sveive eller fire motor opp og ned, og stroppe den fast på akterspeil når den ikke er i bruk.

Trenger ikke løfte motor med håndmakt i det hele tatt,verken opp eller ned.

Ta et bilde, eller tegn en skisse.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har den bommen som det er linket til over. Den kan dras rett opp og fjernes. I tillegg har jeg et stroppesystem til motoren som jeg bruker til å heise motoren dit jeg vil, enten med bommen eller med et fall fra masta.

 

Jeg har erstattet den ene talja i bommen med to taljer med to hjul hver - oppe og nede - slik at det blir lavere belastning i tauenden jeg bruker for å fire motoren ned eller å heise den opp.

Skjermbilde.JPG

Motor.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...