Jump to content

Victron DC-DC lader kobler opp mot Argo fet, er dette riktig koblet?


Båtmaskinisten

Recommended Posts

Hei, 
Jeg har et spørsmål angående min strøm ombord i båten. 
Det sitter 2xD4 motorer og når jeg overtok båten så var det litt ymse av forskjellige batterier og hvor strømmen gikk (Bavaria spagetti)
Dette har jeg ryddet opp i og skilt av forbruk og start ettersom jeg har innstallert 2x200 ah Litihum på forbruk. 

Forbruk og start er helt adskilt nå. Jeg tegnet et lite utdrag av strømoppsette på styrbord motor. 

Jeg ønsket å installere DC-DC for å redusere belastningen på min Dynamo, så da ble det kjøpt inn Victron DC-DC smart 30A.  På tegning kan dere se hvordan jeg har koblet.
Men jeg føler ikke DC-DC leverer det den skal inn på forbruk, er oppkoblingen riktig?

 

Strøm.png

Link to post
Share on other sites

Hei. Me har same DC DC omformer, men eg kopla ikkje sjølv. Eg reknar med at batteria har BMS. Kva seier victonappen om øadestraumen?

 

Om du har ein stor dynamo så blir ein 30 amp DC DC omformar opplevd som ein trang "flaskehals" i ladeprosessen.

 

Eit alternativ er å kopla fleire DC DC omformarar i parallell. 

Link to post
Share on other sites

Det burde fungere, men du kan vel ta bort ArgoFET og koble startbatteri og DC-DC direkte til dynamo. Du kan gjerne også flytte sense til startbatteriet.

 

Den 30 amp DC-DC viser ikke strøm i bluetooth app, så det er gjerne greit å ha et tangamperemeter for å sjekke hva som skjer.  DC-DC laderen styrer strømmen etter shutdown spenningen. Så hvis du setter den ned, får du kanskje høyere strøm. Merk at V-shutdown og V-lockout er to forskjellige spenninger.  Shutdown er egentlig ikke shutdown, men regulert minimum innspenning.  Med ArgoFET mellom vil du uansett ikke tømme startbatteriet, men uten ArgoFET bør du følge litt med på det hvis du reduserer V-shutdown og evt. V-lockout. 

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger_-_Non-Isolated/34439-Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger-pdf-en.pdf#page=13

Sitat

2 → 3: If VIN ≤ Vshutdown, the charge current will be reduced to prevent VIN to drop below Vshutdown.

3 → 4: If VIN < Vshutdown for longer than 1min (tshutdown) “engine off” is detected and charging is disabled. If VIN > Vshutdown before tshutdown runs out, charging remains enabled.

 

Ellers er den nye Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC et bedre produkt (men dyr)

Link to post
Share on other sites

Virker veldig smått med maks 30 amp til å lade forbruksbanken her. D4/D6 har standard 115 Amp dynamo. Med Victron DC-DC 30 Amp setter du jo inn en svært trang flaskehals mot forbruksbanken som i teorien vil kreve 13 timer med motordrift for å lade forbruksbanken. Men med to motorer så antar jeg at du har doblet dette oppsettet - dvs at du bruker 2x Argo FET? Hvis du har samme type DC-DC på begge motorer mot forbruk så leverer du maks 60 Amp til forbruksbank, noe som heller ikke er veldig mye, dvs 6-7 timer på motordrift for å lade forbruksbanken.

 

Startbatteriet går jo vanligvis nokså raskt å lade opp, så da utnytter du bare ca 1/4 del av dynamoens kapasitet. Ellers kunne du jo klart deg med to stk Argo FET med kun to utganger, ettersom du kun har to batteribanker. Men den tredje kan muligens være aktuell hvis du skal inn med en tredje bank f. eks til vinsj e.l.

 

Det fine med disse FET-batteriskillerne er jo at de reduserer spenningstapet til et minimum, sammenliknet med mer tradisjonelle diodebaserte batteriskillere.

Link to post
Share on other sites

Har du ECU strøm til motor fra forbruks bank? DVS strøm til elektronikk på motor? DC/DC lader det den lader, men om motor stjeler 8-10 amp under drift + varme app og kart plotter, faller lading inn på bank. Mål med tang amp . Hva med å bruke tredje  utgang fra argofet til ett ekstra AGM batteri og legge motor styring på det? 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill, og jeg kan prøve å lage en komplett tegning over strømmen min ombord. 
Men greia er at jeg ikke er opptatt og lade opp forbruksbanken min med dynamo’n. Jeg reiser jo alltid avgårde med full bank og når vi har ligget et sted i noen døgn er vannet tomt, så vi må uansett til en gjestehavn og da liker jeg å ligge der et døgn og da lades banken opp via landstrøm. Jeg har også generator om nødvendig. Men si jeg har 10 amp forbruk (kjøleskap og diverse) under turen  og går inn på appen til batteriene. Så står det at jeg får inn 20 amp, da stemmer det vel? Altså 10 amp ut 30 amp inn = 20 amp lading? Men ofte ser jeg at jeg ligger rett over 0 amp ut på batteriene og det kan vel ikke stemme at jeg kan ha nesten 30 amp forbruk? Bankene er helt adskilt med start og motorstrøm. Men plotter, autopilot ligger på forbruk. Så med 2 kjøleskap, diverse lys, motorromsvifte, plotter osv har jeg kanskje et forbruk på nesten 30 amp? 

Link to post
Share on other sites

På Bb motor og dynamo kjører jeg ikke igjennom en argo fet. Der går dyno strømmen direkte til start batteriet bb motor. Så har jeg lagt opp  to store skinner + - med 95mm2 kabler fra start batt til skinne. På skinnen har jeg store forbrukere, som ladestrøm til 2 stk rødtopp batterier til baugpropell, ankervinsj, generator. 
 

hekkthruster har også sitt eget rødtopp batteri, men kun en liten 25 mm2 lade kabel fra stb start batteri. 

Link to post
Share on other sites

STB motor tar strøm fra stb start batteri og Bb motor tar fra Bb startbatteri. 
Det er ingen liv i tenningen, motorinstrumenter hvis jeg kun har forbruksbryter på og resten bryterene av. Så regner med da at motorene henter strøm fra startbatteriene 

Link to post
Share on other sites

 

Båtmaskinisten skrev 1 time siden:

På Bb motor og dynamo kjører jeg ikke igjennom en argo fet. Der går dyno strømmen direkte til start batteriet bb motor. Så har jeg lagt opp  to store skinner + - med 95mm2 kabler fra start batt til skinne. På skinnen har jeg store forbrukere, som ladestrøm til 2 stk rødtopp batterier til baugpropell, ankervinsj, generator. 
 

hekkthruster har også sitt eget rødtopp batteri, men kun en liten 25 mm2 lade kabel fra stb start batteri. 

 

Det betyr nok at BB dynamo går på tomgang for det meste, mens STB prøver å presse litt lading gjennom en 30A DC-DC 😁 Med en ekstra ArgoFET og utgangene sammenkoblet uten DC-DC hadde du antakelig fått 90-120A lading fra BB/STB tilsammen og plenty for å lade Lithium + resten av bankene som bare skal ha noen få Ah. Du kan fremdeles ha adskilte startbatterier for hver motor om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Båtmaskinisten skrev for 5 timer siden:

.. Men si jeg har 10 amp forbruk (kjøleskap og diverse) under turen  og går inn på appen til batteriene. Så står det at jeg får inn 20 amp, da stemmer det vel? Altså 10 amp ut 30 amp inn = 20 amp lading? Men ofte ser jeg at jeg ligger rett over 0 amp ut på batteriene og det kan vel ikke stemme at jeg kan ha nesten 30 amp forbruk? 

Du får ikke nødvendigvis 30A ut av DC-DC laderen. Med den gamle softwaren var det slik, da var den enten av eller på i bulk fasen. Men som jeg skrev lenger oppe, nå tilpasser den seg til Vshutdown. Og hvis batteriet når Vabsorption, så vil også strømmen begrenses. 

 

Jeg ser du får mange råd om å lade på forskjellige måter, DC-DC gir kanskje ikke raskest mulig lading, men den lader batteriene mye riktigere. Jeg synes også det er betryggende å ha dynamoen direkte koblet til startbatteriet. Som jeg har nevnt i andre tråder så synes  jeg ArgoFET og lignende løsninger er primitive greier, og jeg har flere ganger sett feil på slike. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...