Jump to content

Kajakkpadlere savnet ved Tromøy


mons

Recommended Posts

Både som seiler og havkajakkpadler leser jeg alltid slike reportasjer med håp om å lære hva som gikk galt. Det mangler alltid vesentlig informasjon.

 

I den opprinnelige artikkelen i VG sto det at det savnede paret var friluftsvante, men ingenting om kajakkerfaring eller utstyr. Fartøyet ble kalt kajakk og kano om en annen, mens det vel var klart at det var snakk om en båt, ikke to.

 

Den sikkerhetsmessige forskjellen på to erfarne padlere i hver sin havkajakk, til to padlere der en eller begge er uerfarne, i tomannskajakk, er enorm. Enda større om det virkelig var en kano. Og så kommer det andre: Tørrdrakt, flytevest, nødlys etc. 

 

Om noen på forumet skulle kjenne noen lokalt, eller komme over praktisk info på annen måte, hadde det vært nyttig for mange av oss. Også det som TS nevner om vind og strøm etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært ute med 15 fots jolle å lett i hele dag. Tragisk.  Jeg hadde med meg kusine til en av de som er antatt omkommet.  Det var to stk i hver sin kajakk.  

Var en del drag i sjøen, så ikke helt enkelt å lete inntil land. Fryktelig trist,  to unge flotte mennesker. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Trist at det endte slik. Ser at Bjørn var ute og lette, og selv er det ikke lenge siden jeg var med og søkte etter to fiskere i Søgne.

Synes det er synd at man ikke får mobilisert lokalbefolkningen med en gang slikt skjer.

Hvis folk fikk vite om slikt med en gang ville nok mange erfarne fritidsfiskere, seilere mm ta seg en tur utpå eller en ekstra rusletur i fjæra/utkikkspunkter, og med mange i søk er det større mulighet for bra resultat.

Har diskutert dette med redningsetatene flere ganger, men det hjelper ikke.

Kanskje vi kan bidra litt med å legge ut "savnet-meldinger" her på baatplassen når noen er savnet eller i nød? Mange dyktige folk her med bosted langs hele kysten som ønsker å bidra..

Mons

Link to post
Share on other sites

Det var veldig vanskelig å lete, lite informasjon om hvor turen hadde gått for de to vi lette etter. Strømmen går jo ofte mot vest nær land i området. Sjekket med windy,  mens vinden hadde stått på fra sørvest hele søndagen.  Men det var ikke før utpå dagen at bilen til de ble funnet.  Da ble leting konsentrert rundt Tromlingene. Første kajakk ble funnet ganske fort. I samarbeid med skøyta i Arendal,  så jobbet jeg meg fra Flosta mot tromlingene fra øst.  Alle bukter ble søkt. Det var to stk helikopter,  og to skøyter fra Rs på stedet.  Samt masse politi på land. Jeg undret meg over hvor de ble funnet. 2 nm fra land.  Men når en ikke vet hvilket område de har padlet i, så er det vanskelig.  Men både Rs og helikopter gjorde en formidabel innsats.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg undret meg over hvor de ble funnet. 2 nm fra land.  Men når en ikke vet hvilket område de har padlet i, så er det vanskelig.  Men både Rs og helikopter gjorde en formidabel innsats.

 

Som du sier så er det jo mye strøm som kan påvirker en tom kajakk på en helt noen måte enn en tung kropp. Var kajakkfunnene langt fra hverandre og der personene ble funnet?

 

Veldig bra og genuin innsats som alltid min gode venn :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 15 minutter siden:

Var kajakkfunnene langt fra hverandre og der personene ble funnet?

Den ene kajakken ble funnet ca 1.5 meter opp på land. Slengt opp av sjøen antakelig. Den andre kajakken ble funnet i samme område som de to. Ca 2.5 nm avstand tipper jeg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er mye som kunne vært brukt.  Desverre er det ofte slik at en skal bare..  å dermed er utstyret ubrukt hjemme. Det er ikke en kommentar til aktuell hendelse. 

 

Det jeg egentlig skulle ønske jeg kunne litt mer om, er hvordan strøm og vind påvirker avdrift på feks en redningsvest kledd person. Evt med tørrdrakt. Dvs overflate drift. 

Jeg vet jo, at is i vannflaten har en tendens til å gå mest med vind. 

Noen med mer kunnskap om dette?

 

@mons, du har vel muligens en del kunnskaper om dette. Du er jo mye i vann. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tragisk! God innsats Bjørn. Skulle du snakke mer med de pårørende så overbring gjerne kondolanse og medfølelse.

Når det gjelder kropp i vann så vil jeg anta at den følger strømmen mer enn vinden, men det kommer jo an på hvor sterk vinden er og hvor mye klærne trekker dem under eller vesten over vannet. Ved mye vind beveger jo overflatevannet seg gjerne mot strømmen også (eller på tvers av den avhengig av vindretning).

Det er jo usikkert både hvor ulykken har skjedd, og hvor lang tid det tok fra det skjedde til de ble funnet. Ut fra hva jeg har sett av søkemønster og forklaring til US Coast Guard, så kan avdriften være vanskelig å beregne. Selv ved kjent ulykkessted.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 9 timer siden:

Vi var innom AIS i kajakk i en annen tråd.  Jeg synes det er rart at ikke flere vinterpadlere bruker det. Eller tracking med enkle mobilløsninger. Nødpeilesendere har de ofte ikke heller, og hvis de har så er det gjerne med manuell utløsing.

Utenom den selvfølgelige vesten er det to ting som teller ved velt: Mulighet til å varsle, og nok isolasjon under tørrdrakten til å overleve til du blir funnet. Nødpeilesender på vesten er en praktisk løsning. Man må ha det på seg, ellers finner de bare kajakken. Automatisk utløsning er sjelden praktisk, da man ofte "bader", som regel frivillig under trening og/eller lek. Det er samme grunn som gjør at man som regel bruker flytevest og ikke oppblåsbar redningsvest. Bare full bevisstløshet hindrer manuell utløsing av nødpeilesender.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 14 timer siden:

Jeg undret meg over hvor de ble funnet. 2 nm fra land. 

Den informasjonen hadde det vært mye læring i, og det ville være i alles interesse at folk som bidrar får vite det. Det er vanskelig å forstå at det skulle være gradert informasjon eller til skade for noen.

 

Har du prøvd å ringe kystradio sør eller redningssentralen og spørre?

Link to post
Share on other sites

Tragisk hendelse. Håper det blir økt fokus på hvor viktig det er med sikkerhetsutstyr. Jeg seiler aldri vinterstid uten både bærbar VHF på kroppen, mobiltelefon i vanntett etui samt en Garmin Inreach. Du har så få minutter før det begynner å bli kritisk at selv om du får varslet umiddelbart så er du i livsfare. Som kajakkpadlere er sjansen enda større for å gå rundt enn å falle ut av en seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 3 timer siden:

 Bare full bevisstløshet hindrer manuell utløsing av nødpeilesender.

Ikke nødvendigvis. Man kan rett og slett glemme det i en stresset situasjon. Jeg kjenner til en drukningsulykke hvor en bevisst person gikk under med en fullt fungerende oppblåsbar vest med manuell  utløser.

 

Det ville vært mye bedre om man heller kunne få automatisk utløsning med en forsinkelse, med et varsel om å slå av manuelt en viss tid, hvis man er i sjøen, men ikke trenger hjelp.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Det ble plutselig litt nært. Navnene ble sluppet i dag, og hun har tidligere jobbet på et prosjekt med min kone, og vi har noen felles venner. Husker henne som en veldig hyggelig person.

Det står i avisen at de hadde på seg flytevester, men ikke noe om bekledningen ellers (som jeg har sett). Det er alltid tøft og uvirkelig når skjønnhet (samboerpar på padletur i nydelig område) møter tragedie. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner hverken folkene eller hendelsen i dette tilfellet, men jeg driver bølgepadling på vinteren og går gjerne rundt 5-10 ganger på en vanlig tur.

Steihy skriver om to viktige ting, men for to som padler sammen er det svært enkelt å gjennomføre kameratredning hvis man har øvd litt. Med tørrdrakt og kunnskap om kameratredning er det absolutt ikke kritisk å velte.

Med rett teknikk kan man sitte i kajakken 15-20 sek etter at makker kommer inntil.

Kameratredning bør være plan A.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest en ganske lang mastergrad oppgave om temaet drivebane til sjøs i dag. Ganske interessant tema egentlig, med tanke på å finne personer.  Var ganske stor forskjell, på om personer hadde tørrdrakt,  eller bare redningsvest/flytevest.  Hadde de kun vest, og vanlig plagg på, så var det strømmen som var vesentlig.  Er det tørrdrakt eller andre ting på, som gjør at en flyter høyere i vannet, så får vinden mer tak. Det endrer jo søkested ganske mye.  Dersom en vet ulykkesstedet.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...