Jump to content

Yamaha F80 - tett omgangsdyse


Mikkebåt

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha F80AOTL 2004-modell der den ene tomgangdysa er tett. Sannsynligvis fordi jeg har slurvet med å kjøre tom/drenere forgasser for bensin..

Hva er "medisinen"? Plukke ut forgasser, demontere og kjøre i ultralydvasker (da har jeg tusen nye spørsmål), eller finnes det noen quick-fix som bør prøves først?

Link to post
Share on other sites

Mikkebåt skrev for 3 timer siden:

Hva er "medisinen"? Plukke ut forgasser, demontere og kjøre i ultralydvasker

 

Til å starte med fungerer det ofte å stake opp med fiskesen (i passelig dimensjon), for å få vekk en propp av avleiringer eller annet som har satt seg. Bedre med fiskesen enn å bruke nål eller ståltråd, da disse kan skade mykt gods i forgasseren.
 

Når det først er tett nytter det ikke med lurium på flaske som skal holde forgasseren ren i bensinen, slikt bør i så fall brukes forebyggende framfor som reparasjon.
 

Etter grovrens er det greit med ultralydsvasker for å få tatt siste rest. Har flere ganger fått til «umulige» forgassere med ultralydsrens, selv om jeg i første omgang har gått skikkelig over dem med mekanisk rens med børste, trykkluft og fiskesen. Ultralydsvaskeren får løsnet avleiringer der man ikke ser og kommer til med annet verktøy, av og til er det nettopp det som trengs. Så har du tilgang til slikt vil det lette jobben en del.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Fant også serie på 5 som omhandler temaet på youtube: Yamaha 4 stroke 2/5 Har bare sett den første, men ble ikke skremt av den.

Min frykt for å skru ut forgasserne er behovet for justering etterpå (4 stk!), men hvis jeg ikke plukker alt i atomer er kanskje ikke det nødvendig? Så planen er å ta ut forgasser, av med "bunnkopp" og dyser, reingjøre (og evt dysene i ultralydvasker) og deretter sette sammen med nye pakninger. DA skulle det ikke være nødvendig med justering, eller..?

 

Link to post
Share on other sites

hadde også en f80a motor med tett forgasser. demonterte forgassere og staket de opp med nål. kjøpte ikkje nye pakninger engang, tror jeg brukte bare nye el strips på slangene etterpå. ingen ultra lydvasker heller..en helt ok jobb om du har skrudd litt tidligere 

fikk bra med hjelp på forumet her til min jobb 

 

 

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 3 timer siden:

hadde også en f80a motor med tett forgasser. demonterte forgassere og staket de opp med nål. kjøpte ikkje nye pakninger engang, tror jeg brukte bare nye el strips på slangene etterpå.

 

Jeg skifter svært skjelden pakninger på forgasser, det er som regel ikke nødvendig. Men nål ville jeg absolutt ikke ha brukt. Det er veldig lett å skade dysene av messing med slik redskap. Fiskesene er mye tryggere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

fikk forresten det samme problemet to ganger, begynte etterpå å drenere alle forgasserne hvis båten ikkje skulle brukes på en liten stund, uansett sesong.hadde aldri problem etter det, også når du er ferdig, du må passe på att alle slanger er tett, drar den falsk luft får du bare halv gass

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...