Jump to content

8 Ohms Høytaler


Harald-

Recommended Posts

Har et intercom annlegg ombord, og skal utvide dette til flere lugarer.

 

Understasjonene besår ganske enkelt av en kasse, høyttaler, motstand og en kondnsator.

 

Skal kjøpe noen rimelige pc høyttalere fra MPX, og bygge disse.

 

Orginale høyttalere er på 8 ohm, og PC høyttalerene er på 4 Ohm.

Kan jeg ta en 4 Ohm motstand i serie med ene lederen for å få 4 Ohm?

 

Eller spiller det kanskje ikke noen rolle om de er 4 eller 8 Ohm?

 

 

Mvh.:

 

ORJ

Link to post
Share on other sites

Impedansen i en høytaler er ikke ohmsk, men en blanding av ohmsk og induktiv "motstand" trolig mest induktiv. Matekatisk sett er impedansen Z=kvadratroten(R*R+X*X) og X er w*L, hvor w er vinkelfrekvens lik 2*pi*f og hvor f er frekvensen. Impedansen vil med andre ord variere med frekvensen som påtrykkes. Om du kobler en motstand i serie så vil denne gi mye tap, til ingen nytte, samtidig som du ikke helt vet hvilken impedans du får uten å gjøre en måling av nettop impedansen med varierende frekvens.

KOnklusjonen blir vel at det beste er å koble to høytalere i serie om du må ha 8 ohm.

 

(Nå er jeg rett nok sterkstrømsingeniør :wink: , men men.... Kansje Lars H har noe å tilføye.)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om du bruker høyttalere oppgitt som 4 eller 8 ohm på dette anlegget betyr ikke mye. Impedansen på en høyttaler er som tidligere nevnt en kurve som endre seg med frekvens - for en høyttaler oppgitt som 8 ohm er dette bare en omtrentlig verdi. Jeg har jobbet i hifibransjen i mange år, og kan trygt beroligge deg med at du ved normal bruk trygt kan se bort fra om høyttaleren du kjøper er oppgitt til 4 eller 8 ohm!

 

SE

Link to post
Share on other sites

(Nå er jeg rett nok sterkstrømsingeniør :wink: , men men.... Kansje Lars H har noe å tilføye.)

Hei.

 

Siden mitt navn nevnes, får jeg komme med et svar. Den interkom'en som ikke klarer å håndtere en 4 ohms høytaler selv om den egentlig er beregnet for 8 ohm, må være sær. Jeg ville selv smakket inn 4 ohms høytalerne uten å nøle. Selv har jeg på utgangen av en 20W booster for streoanlegget i båten et venderpanel for å velge høytalere i salongen, uterommet eller akterkabinen, eller hvilken som helst kombinasjon av disse. Så dersom jeg vil ha lyd over alt, blir det tre 4 ohms høytalere i parallell (det blir 1,3 ohm). Dette tåler utgangen på forsterkeren som er beregnet for 4 ohm helt fint.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du tenkt å koble dette da? har senderen flere utganger? eller blir det en form for "all hands on deck" calling sak?

Takker for mange gode svar.

Satser da på å bruke en 4 Ohms høytaler.

 

Grunnen til prosjektet er at jeg hadde et gammet phonico intercom annlegg ombord som ikke fungerte noe særlig.

Skiftet ut dette med et nyere Phontech leverandør som er etterfølger.

 

http://www.phontech.no/Prod_3000.htm

 

Har i dag 3 understasjoner, men ønsker å ha flere da vi har bygget ut med flere og nyere lugarer.

Orginale understasjoner koster 1000 lappen for stk, og inn disse består kun av kabinett, høyttaler, kondensator og en motstand, ingen printplate eller annet leamikk.

 

Tenkte da å bruke en passende PC høttaler fra MPX, ta bort alt annet enn høttaleren, montere inn en trykk knapp på utsiden, og legge inn motstanden og kondensatoren inne i høyttaleren:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=48544

 

Da vill summen pr understasjon komme på ca. 100 kr/stk.

 

Kan også lage en ekstra bryter rekke slik at jeg kan få inn mere enn 5 som basestasjonen er beregnet for. Men da er det selfølgelig ikke mulig for understasjonen å få kontakt med hovedstasjonen om bryteren er avslått.

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk denne mailen fra Phontech da jeg spurdte om jeg kunne bruke 4 Ohms høyttaler.

 

Tror jeg prøver, skulle ikke være farlig for forsterkeren skulle jeg tro??

Får heller unngå å bruke "Alle Kall" (Snakker på alle understasjoner fra bro)

 

Hei.

 

Du bør bruke minimum 8 ohm. Forsterkeren "ser" alt i parallell ved

fellesanrop, så da kan impedansen bli for lav.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...