Jump to content

Oppsett av sammenleggbar solcellepanel


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt en sammenleggbar solcellepanel som jeg tenkte har i tillegg til det fastmonterte.  Tenkte koble det til egen victron Mppt. 
Panelet har MC4 plugger. Er det så at jeg kan bare sette in kabel inn i  MPPT med ferdige MC4 plugger i enden og ha ca 10meter kabel klart til jeg kobler på solcellepanelet når det skal brukes?

 

 

Link to post
Share on other sites

MC-4 er oppskrytt synes jeg. Ferdigkjøpt er de også dyre.. Om MPPT har slike for tilkopling må du jo ha i den enden. Resten av kabel kan våre vanlig kabel men ikke av alle kjipeste sort om den skal være 10 m. 6 mm2 er vanlig. Jeg ville klippet MC-4 pluggene av panelet og brukt de for tilkopling til MPPT (om nødvendig) og laget en gjennomføring for rask til/frakopling av panelet. Denne feks: https://www.clasohlson.com/no/Kontakt-til-solpanel,-2-polet/p/36-5195

 

En får også løse MC-4 plugger på CO til en snillere pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt inntil 3x100w seriekoblet(blir bare høyere spenning) på 2x2,5mm2 fra solceller til regulator. Det er mellom regulator og batteri spenningsfallet er kritisk, spenning lav og strøm høy. 125W får du vel kanskje 6A til regulator på en god dag.

Link to post
Share on other sites

Seriekopling er effektivt for å minke tap i kabler ja. Men for et 125W panel på full pinne med 20 m kabel tur/retur vil 2.5 mm2 gi rundt 15W effekttap mot ca 6W ved 6mm2. Så spørs det hvor langt en gidder å dra det. 6 mm2 har blitt en slags standard, antakelig fordi den er et greit kompromiss mellom stivhet/pris og spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører samme konsept i min båt, har fastmonterte paneler, men så har jeg også et par sammenleggbare paneler som jeg "slenger ut" på egnet sted når jeg ligger i uthavn og det ikke blåser for ille.

 

Å ha MC-4-kontakter som ikke er koblet til noe hengende å dingle på egnet sted på båten (eksponert for saltvann, regnvann, fukt og sol) abefales absolutt ikke - og det er egentlig generelt, uansett kontakttype.  Det være en idé å koble på en "blindplugg" slik at ikke kontaktens arbeidsflater eksponeres for fullt for naturkreftene.  For min del kobler jeg de sammenleggbare panelene i parallell med panelene jeg allerede har - og de panelene er igjen koblet med kontakter - så min løsning er å ha en T-splitt på det sammenleggbare panelet.  "ekstrapanelet" kommer altså både med hun-kontakter og han-kontakter, så jeg kan koble ut et av de faste panelene, koble inn ekstrapanelet, og så koble de faste panelet inn på ekstrapanelet igjen.

 

On 2/1/2024 at 12:13 PM, Fantino said:

MC-4 er oppskrytt synes jeg.

 

Det er en underdrivelse, jeg har lite pent å si om MC-4, og har etterhvert faset de helt ut på min båt.  Her er noen av de tingene jeg ikke liker med dem:

 

  • De er ofte vanskelig å koble fra hverandre (jeg har sett litt ulike implementasjoner av standarden, noen kontakter har hatt noe klemsystem som gjorde det lettvint å koble fra)
  • De er tilsynelatende designet for å være værfaste - men jeg har hatt problemer med irring og også dårlig kontakt og påfølgende nedsmelting av hele kontakten.
  • Ref det over, jeg har også hatt problemer med kontakter som har irret såpass fast at det ikke var mulig ut kontakten igjen.  (eller kanskje det skyldtes nedsmelting ... disse minnene har jeg fortrengt).
  • Det er ingen god standard for hva som er pluss og hva som er minus.  Riktignok står det skrevet på enkelte av kontaktene om det er pluss eller minus - men man kan ikke egentlig stole på denne merkingen.  Når så begge ledningene fra panelet i tillegg er svarte så er det altfor lettvint å koble noe feil.
  • Man må koble to separate kontakter (for pluss og minus) for å koble inn/ut et panel.  Det er kanskje en liten fordel i dette dersom man ikke helt vet på forhånd om panelene skal kobles i serie eller parallell.
  • Kontaktene er store og klumpete

 

Så hva kan man bruke i stedet?  Det er slettes ikke enkelt å finne gode kontakter som er relativt enkle å montere, enkle å koble til, enkle og koble fra, og samtidig værbestandig.  Jeg bruker i dag XT-90-kontakter (de får man ofte kjøpt hos RC-forhandlere).  Nei, de er langt fra perfekte, men bedre enn MC-4:

 

 

Samle  xt90 xt 90 kontakter hannkontakt med 12 awg silikonledninger 90mm rc batterikabel: Xt90 hunner og hanner

  • For meg som ikke er så flink til å lodde er det noe styr å få loddingen skikkelig til.
  • Min erfaring er at det har vært enklere å få koblet opp X-90 enn MC-4, men det hender jo at man må bruke rikelige mengder med "brute force".
  • Strengt tatt må man vel  regne med at alt av kontakter som ikke er beskyttet mot salt, vann og sol etterhvert må byttes ut - men så langt har XT-90-kontaktene mine vart lengre enn hva MC-4-kontaktene gjorde.
  • Veldefinert hva som er pluss og minus, og jeg har i tillegg standard på at leverandør (panelene) alltid har hunkontakt.  Så lenge panelene skal paralelllkobles så er det ingen risiko for feilkoblinger.
  • Kontatkene er relativt små, tåler mye strøm og det er én kontakt for to ledere så man slipper å koble ledningene én etter én.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd både seriekobling og parallellkobling av mine paneler.

 

Dersom alt er perfekt "balansert" - ingen strøskygger, alle paneler skal ha eksakt lik vinkel mot sola, alle panelene skal være eksakt likt dimensjonert og like spesifikasjoner, etc), så er seriekobling fasit - høyere spenning, mindre strøm, gir mindre varmetap i kabler.  Dersom der er noe som helst ubalanse, så taper man veldig fort effekt ved seriekobling - det panelet som produserer minst strøm vil begrense den totale strømflyten gjennom panelbanken.

 

Et kompromiss kan være å alltid kjøpe to og to like paneler og seriekoble dem - for deretter å parallellkoble parene - slik at man har 40V i stedet for 20V på panelsiden av MPPT'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...