Jump to content

Det har blåst mye og lenge nå ................


Tine IV

Recommended Posts

Har vært nedom havna noen ganger idag , vært ombord og slappet av litt og sett om det sjer noe bortover på land og ombord i båtane . Nå på vinteren ligger jeg på en brygge mye lenger inn enn vanlig plass , så har god oversikt over brygger og båtane bortover på land . Men hvor er båteierane ? Har sikkert vært tatt opp før men klarer lissom ikke å la vær ,må nesten si no . Det er flere , stadig flere båter etter dagene som går som mister delevis eller hele burkan sin .Ligger bla et par båter rett opp på land for meg , nyinnkjøpte i høst . Tenkte at kansje dem kom innom hanva for og sjekke nybåten e sine , men itte en kjeft å se . Noe må jo på en eller anna måte vært stein gæernt . Her kjøper folk seg ny båt , (brukt ) den ene er ikke noe sånn billig greie heller, hvorfor kommer ikke folk å sjekker litt ? Det sjønner ikke jeg vaffal . Har folk for mye penger ,eller driter dem bare i det og tar det til våren når båtpussen starter ? Har vært nedom 3 ganger idag ,på mårran , midt på dagen og i kveld ,siste gang sånn ca 19.30 og det blåser bra , alt for bra .Trur det er mange som mangler burka når våren kommer ,eller vis dem kommer innom en tur før det for og se etter skuta si . Har noen kamerater fra Drammen og Oslo som ringer stadig og sjekker om alt er bra med båtene sine ,da jeg ser etter dem . Dem som er nedom havna i løpet av ei uke nå på vinteren og spesielt i detta drittværet dem er det it mange av , sett kansje 8- 10 mann på ei uke nå , også er det tillsammen neste 400 båter der. Enter gir folk rett å slett full f ellers så har dem for mye penger . Klart det er mange båter som er godt pakka inn både på land og på vannet , men er endel som ikke ser etter dem om dem synker , eller blåser i filler på land . Merkelig ossen enkelte mensker er syntes jeg da . Flyr vel for mye opp og ned i havna og surrer jeg men , bedre med en gang for mye . Er vel sånne folk som bidrar til at forsikkringene øker og øker også .

Veit ikke ossen det er rundtom i landet eller's , men at det er mange som gir f i ossen det går er helt klart . Ikke bare at burkan kan blåse av , men stativer av div ordninger kan jo skade nabobåten . Blir litt sint jeg pga andre sin likgjyldighet .

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skjønner heller ikke hvordan de kan la være å se etter båtene sine så jeg er enig med deg i dette.

 

Så eksempler på dette da vi ennå hadde skøyten i Oslo. Fra sensommer før opptak og til november etter opptak så var det enten eller hele veien. Noen var i båtene hver gang vi var der selv i minusgrader og frost hadde de med seg unger og kaffe å koste seg riktig i båten. Andre så vi ikke noen gang. Flotte store båter (trebåter også) som godt kunne trengt litt omsorg så ut til å være "eierløse". De ble ikke tatt opp heller.

Link to post
Share on other sites

Merker det samme i mi havn. Noen båter er så mosegrodde at det kan se ut om de ikke har vært i bruk på mange år....

Svært mange fortøyer veldig dårlig. Et eksempel var en 24 fots cabincruser som holdt på å slite seg. Båten var da full av sne og kallesjen hadde kapitulert. Det eneste som holdt båten var et 6mm presenningstau! Eg ringte eier og informerte om tilstanden. Likevel lå båten slik i flere dager.

 

På mandag sank den samme båten. Eieren hadde fått bedskje dagen før om at båten lå litt lavt i vannet, og var i ferd med å synke. Likvel gjorde eieren ingenting, og båten var forsatt ikke hevet dagen etter...

Sjønner ikke hvorfor slike personer har båt!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bli sint på andres liligyldighet?

Den dagen du kommer til opplagsplassen og oppdager at den forsømte (eller skrives det ordet med d?) nabobåten har velta over din kan det hende du forstår at noen irriterer seg litt over slikt. Enkelte av de likegyldige båteierne bidrar også til å øke forsikringspremiene for oss alle. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme her på Sætre. Flere av båtane i havna har presenninger som henger og flagrer. Båteierne, kanskje på juleferie? Ikke vet jeg.

 

Selv sitter jeg her å venter på at det skal bli lyst så jeg kan reise ned å få måkt båten og foran på brygga.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg var hvertfall nede i havna for å sjekke tilstanden i går kveld, og ikke bare blåste det. Det kom også masse ekle hvite greier ned fra oven.

 

Bilde

 

Ingen andre å se. Hverken bilspor eller forspor i snøen. Var en stund fristet til å gi f.. og sette meg inn i den varme bilen igjen.

 

Bryggene var belagt med tykk is, og var livsfarlige å gå på. Flere steder hadde jeg ikke noe annet valg enn å krabbe.

 

Bilde

 

Men burkabåten Bliss lå der som normalt. Klatret ombord. Inne var det ca 7 varmegrader og 65% luftfuktighet. Fyrte opp wallasen, og fikk lirket meg fram i baugen for å koble på gassen. Kokte meg en god kopp te, og tuslet litt rundt ombord. :smiley: Det blåste nokså kraftig, så det husket litt og knirket og knaket litt her og der, slik det skal gjøre i en båt (selv om det er en burkabåt)

 

Byttet vedlikeholdslading fra startbatt 1 til startbatt 2, og utførte ellers de vanlige kontollene.

 

Bilde

 

:newyearsign: og god tur til dem som har tenkt seg utpå i nyttårshelgen

 

- Lasse

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke alle som har båt som anser den som en bedre halvdel.

Jeg forstår veldig godt at noen koser seg i båthavnen og i båten (enten den ligger på land eller vann) hele året gjennom. Ikke noe galt i å ha båt som hobby med stor H.

 

Andre legger båten i vinteropplag hos dertil egnete firma for å unngå å måtte tenke og bekymre seg over båten vinterstid. Båtgleden hos dem som velger å gjøre det slik er nok ofte like stor som for dem som har gleden av å vandre i havnen vinteren gjennom.

 

Noen av dem som ikke har båt som hobby med stor H velger å la båten ligge på sjøen eller i opplag der en må se etter båten selv. At det av og til glipper litt for dem er forståelig. Tror ofte det er mangel på kunnskap om værets lunefulle krefter som gjør at en ser noen av de resultatene som skjærer båtglade mennesker i sjelen.

 

Selv er det utenkelig for meg å besøke båten som ligger på sjøen flere ganger for dagen eller hver dag for den saks skyld. Om været er bra kan det gå både to og tre uker mellom hver gang jeg ser til den, og da skjer det gjerne ved at jeg bare kjører forbi.

Det er det nivået jeg er interessert i å legge meg på i vinterhalvåret og jeg anser mitt tilsyn som tilstrekkelig. Hvorfor jeg ikke legger båten inn om vinteren? Det blir for dyrt!

Det er sikkert noen i havnen min som rister på hodet over at jeg ikke er i båten oftere, eller som ikke skjønner helt hva jeg skal med båt - jeg som ikke sitter og koser meg med kaffen mens jeg lytter til motoren eller stryker kjælent over båtens vitale deler.

 

Men å ta ansvar for verdier er en plikt! Derfor har alle et ansvar for å se etter båten på en fornuftig måte og snarest ordne opp om en får melding om at noe alvorlig har eller er på vei til å skje.

Link to post
Share on other sites

Jeg er innom båten jevnlig, og ser at allt er ok, men folks livsituasjon er forskjellig, mellom jobb og tre unger som jeg har alene, er det ikke mye tid igjen til båtsjekk. Så jeg er der tidlig om morgenen og sene kvelder. Forsvarlig er det neppe, isete brygger og mørkt, samt at i de fleste tilfellene vet ikke noe at jeg har tatt turen innom båten.

Men har jeg sjangsen bruker jeg båten hele året, så den ligger ute og jeg ser til den noen ganger i uken.

Poenget mitt er vel egentlig, at det kan være mange grunner til at folk ikke sjekker båtene sine, og man kan ikke nekte folk båt av den grunn. Kan være at forsikringen går opp, men sammtidig flere båter flere som forsikrer, så tror ikke regnestykket er fullt så enkelt. Og gir man helt blaffen er ikke akkurat forsikringselskapene kjapp med og betale ut, om de overhodet betaler. Så svart hvitt er ikke dette.

Link to post
Share on other sites

Det samme her på Sætre. Flere av båtane i havna har presenninger som henger og flagrer. Båteierne, kanskje på juleferie? Ikke vet jeg.

 

Selv sitter jeg her å venter på at det skal bli lyst så jeg kan reise ned å få måkt båten og foran på brygga.

 

Nå begynner du å bli vel ivrig Astor. Sitte å vente kl 0520 om morran på å komme ned i båten :wink:

 

Her har det forresten dukket opp en ny båt til deg Astor. Det er bare å slå til. :wink:

 

Var jo nedom båten idag også, og det så bra ut. Ligger jo på land et sted som ikke er særlig værutsatt (les: VIND).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...