ols.oyv Startet 1.Februar Del på Facebook Startet 1.Februar hei har en cobra 28 offshore jeg skal renovere. båten skal også forsterkes og toppdekket skal bygges om til mer racing inspirert type cockpit. i den anledning skal også motoren byttes å Arnesson drev installeres. så kommer spørsmålet kan jeg sette i en d12 uten at den synker?? tenker på vekt hær.. e fult klar over hva båten i utgangspunktet er godkjent for, men det brys ikke om i det hær prosjektet.. evt om noen vet av andre modeller med dobbelinstalasjon eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ster Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar Kanskje du burde sjekke hva denne veier ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar Den veier rundt 1550 kg med gir, og Arneson drevet bør være av den store typen da den klemmer ut nesten 3000 nm på bare 2300 rpm (som dobles med en 2:1 utveksling, så man snakker litt diameter på overflatepropellen som jeg er redd har veldig lyst til å flippe Cobraen rundt når skroget er ute av vannet etter en bølge mens propellen fortsatt har grep. @Eika har nok noen tanker om dette vil tro Det finnes betydelig lettere motorer med tilnærmet lik effekt som nok er bedre egnet enn VP 12. FPT N67 med 570 hk og drøye 700kg er nok et mye bedre valg. https://fptengines.pl/n67/n67-570-evo/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar ang vekt, en kamerat av meg hadde en Avanti 31 - som jeg har lest skal være en forlenget 28 foter, Denne hadde 2 stk Ford 27xx 150hk 5,9 litere på ca 700 kg hver , og 2 stk Hamilton vannjet. Denne fløt helt fint - men slike smale skrog med dyp v-bunn er følsomme for vekt for å gå godt i vannet. Syns ikke de kommer til sin rett når de ikke klarer å løfte seg ut av vannet slik designeren har tenkt , men istedet ligger godt nedi med hekken og dytter masse vann foran seg på alt annet enn bånn gass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 2.Februar Del på Facebook Svart 2.Februar Altså, de cobraene går jo godt med d6 370 med tuningboks, gjør jo rett i overkant av 50 knuter. D12 700 med Arneson veier endel. Til det prosjektet her, går det så går det. går det, så blir det helt konge. Men vær forberedt på å skaffe deg en lettere motor Ang propell valg og chinewalk og tverring og alt det der, får man finne ut av når de problemene kommer. Det finnes ikke problemer, kun løsninger. Men det skal også sies, skulle jeg bygd noe som det her, ville jeg heller gått for en seatek. De veier litt mindre og har litt mer trimmingspotensiale, men 700hk og 3000nm er galskap Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 2.Februar Del på Facebook Svart 2.Februar Eika skrev for 6 timer siden: Men det skal også sies, skulle jeg bygd noe som det her, ville jeg heller gått for en seatek. De veier litt mindre og har litt mer trimmingspotensiale, men 700hk og 3000nm er galskap Ja når det kommer til rask båt er det vel som regel lav motorvekt og noe turtallsvilje man ønsker og trenger, og ikke tusenvis av NM moment på lave turtall for å dra igang vesentlig tyngre farkoster Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 2.Februar Del på Facebook Svart 2.Februar Alt det momentet skyver godt med 2:1 utv, sånn at den stoooore propellen gøy pitch skyves fort rundt alikavel, men helt ubrukelig høy tomgangskjøring da. Sikkert 15knops tomgangsfart hvis man satser på området rundt 80knop. Men hva med en 2step girkasse ? Vil få ned tomgangs farta endel da Men jeg personlig, ville heller jakta på en cigarette 38 eller noe sånt til ett sånt beist av en motor. Men en Cobra 28 med laaaaange flaps for ekstra løft i ræva, vil nok sette svært mange på plass. Med så mye vekt i ræva, så ville jeg hatt en vannfylt ballasttank i nesa som kan tømmes og fylles, men lyden av en d12 med 30cm lang eksos rett ut ræva vil brumme godt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ols.oyv Svart 2.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar ja fikk båten billig, så det blir noe custommekk... planen er å ikke bli frakjørt av di store vannscooterne. seatec motorer er noe vanskelig å få tak i, men helt klart aktuell hadde det dukka opp på finn. akkurat hvilken giring osv er ikke pønsket ut enda da det vil variere litt på kass motor æ får tak i, men tenker at propelldiametern blir rundt 17-18" to-stegs gir er jo selvfølgelig og i tankene. men det blir diesel motor av noe slag.. tenke en plass rundt 600hk hadde vert idielt :) va bare en d12'er på finn for øyeblikket :P så også våre svenske brødre hadde stappa to 5,9 Cummins i en ombygd Avanti 28 med Arnesson, å det flytta godt på seg. noe baktung, men høy morrofaktor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 2.Februar Del på Facebook Svart 2.Februar Hestene er fine de, det er dreiemomentet også. Men jeg ser flere og flere mariniserer duramax motorene også, det er jo noe og tenke på. De veier vel halvparten og mer passende og mer enn brutale nok til å sitte en gjeng i båten, drekke øl og presse fra scooterne på flatt vann i tilegg til å ta de i god sjø. Skikkelig pokerrun båt Du som kjøpte den som lå med skader for litt siden ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ols.oyv Svart 3.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar kjøpt på auksjon i sommer, forholdsvis ny Steyr motor i den. eldre innredning osv... men oppsettet i dag passer ikke mitt bruk :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 3.Februar Del på Facebook Svart 3.Februar ols.oyv skrev for 2 timer siden: kjøpt på auksjon i sommer, forholdsvis ny Steyr motor i den. eldre innredning osv... men oppsettet i dag passer ikke mitt bruk :P Men hvor mange timer kjører du i året ? Er det verdt og bruke så jævli mye mer kroner for og få en stor diesel enn bensin v8 ? Du kan fylle mange liter med bensin, for prisforskjellen på diesel/bensin motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ols.oyv Svart 3.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar litt usikker på timetall, men det blir en det turer på div festivaler og til hytta.. har vert innom tanken på bensiner ja, men vi bruker i ny å ned å få en del diesel fra båter som tømmes osv.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.